Robert Doornbos zag afgelopen weekend een zeer ongebruikelijke situatie bij Max Verstappen en Red Bull Racing. De viervoudig wereldkampioen kende een aantal moeizame sessies op het Autódromo José Carlos Pace en werd in de kwalificatie voor het eerst in vier jaar tijd zelfs al uitgeschakeld in Q1. De reactie van de Nederlander tijdens deze sessie was volgens Doornbos opmerkelijk en veelzeggend.
Voorafgaand aan het Grand Prix-weekend in Brazilië dacht men dat Verstappen een belangrijke rol zou kunnen spelen in de strijd om de overwinning. Het circuit ligt de regerend wereldkampioen doorgaans goed en daarnaast werd er regen voorspeld. De weergoden hielden zich echter behoorlijk rustig, maar dat was echter niet de enige tegenslag voor Verstappen. 'Max moet haast hebben gedacht: Brazilië kan wel eens een goed weekend worden. Ik heb hier goede herinneringen, dus laten we ervoor gaan', trapt Doornbos af in The Pit Talk Podcast. 'Maar toen zag hij dat de pace er totaal niet was.'
En hoe groot het probleem was, werd op zaterdag wel duidelijk. In de sprintrace ging het met een vierde plaats nog aardig, maar de doorgevoerde wijzigingen richting de kwalificatie voor de hoofdrace zorgden voor een dramatische afloop. Voor het eerst sinds de Grand Prix van Rusland in 2021 werd Verstappen al in Q1 uitgeschakeld. 'De auto was echt vreselijk. Hij had er zijn handen vol aan. Hij had overstuur en onderstuur', blikt Doornbos terug op het tegenvallende kwalificatieoptreden van Verstappen.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Spoor bijster
De vroege uitschakeling op de zaterdagmiddag was echter nog niet eens het opmerkelijkste moment van de sessie. 'Als je niet duidelijk aan je engineer kunt vertellen wat het probleem is... Ik pak in mijn sessies als motivational speaker altijd een zin van Jordan Belfort in The Wolf of Wall Street. Hij zegt op een gegeven moment: verkoop mij deze pen! Dit kan je vergelijken met wat een engineer, een raceteam en een coureur doet. Een coureur moet zijn engineers vertellen wat hij van de auto wil. Dus de engineer zal je één simpele vraag stellen: wat heb je nodig om sneller te gaan? En Max kan normaal gesproken dan altijd antwoorden: ik heb dit nodig, ik heb dat nodig.'
'En nu kon hij dat niet. Hij was verbaasd en zei: de auto is gewoon langzaam', zag Doornbos dat zelfs Verstappen nu even het spoor bijster was. 'En dan weet je dat je een groot probleem hebt.' Ook Jos Verstappen was niet bepaald blij op dat moment. 'Zag je Jos? Hij liep gewoon weg. Hij was furieus', haalt de oud-coureur het moment nog eens terug.
In de race had Verstappen dan ook een wonder nodig om zich nog naar het podium te kunnen knokken en waar sommige kenners stellen dat de safety car een zegen was voor de 28-jarige Nederlander, daar ziet Doornbos dat anders. 'Het gaf hem geen duidelijk voordeel. Door de mislukte actie van Lewis Hamilton, die Franco Colapinto op het rechte stuk probeerde in te halen, liep Max een lekke band op.'
Het enige voordeel was wel dat hij zich van de ongewenste harde band kon ontdoen. 'Hij kon wel overstappen naar de mediums, maar de race ging over 71 ronden. Er was dus nog een lange weg te gaan. Maar het was een goede keuze en Max zette zijn tanden daarna in het stuur. Hij was indrukwekkend', aldus Doornbos.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties