Lance Stroll heeft afgelopen weekend laten zien dat hij, ondanks dat iedereen hem ziet als een pay driver in de Formule 1, veel respect verdient. De Aston Martin-coureur heeft op zijn tijd kunnen laten zien wat hij waard is, naast het feit dat hij ook meermaals betrokken is geweest bij onbenullige incidenten, zo ook tijdens de Grand Prix van Bahrein. Een zevende plaats met een gebroken pols en grote teen is, zoals Fernando Alonso het verwoordde, heroïsch. Maar ik vraag me af welke mensen zich door de doktersopleiding hebben gebluft om Stroll uiteindelijk akkoord te geven om te racen.
Het verhaal van Stroll is het afgelopen weekend wel een klein beetje ondergesneeuwd door zijn teamgenoot. Eigenlijk werd er niet zoveel aandacht besteed aan de zevende plek van de Canadees, ondanks het feit dat hij duidelijk in kreukels lag. Die zevende positie werd eigenlijk ook wel een beetje van hem verwacht, gezien de snelheid die de Aston Martin-bolide had. Alonso wist immers zijn groene machine naar het podium te krijgen om samen met Max Verstappen en Sergio Pérez te genieten van welverdiend rozenwater, er wordt immers geen alcohol geschonken in Bahrein. De bezopen keuze van de artsen en de FIA stelt echter wat anders.
Stroll: de man die zijn handen niet eens op zijn heupen kon doen
Inmiddels is het precies twee weken geleden dat Stroll zijn blessures opliep en onder het mes moest. De coureur van Aston Martin moest de testdagen overslaan, waardoor het aan Felipe Drugovich was om de AMR23 aan de tand te voelen. Zowel in het kamp van Stroll als bij de rest van de Formule 1-wereld heerste het idee dat de coureur ook de seizoensstart in Bahrein moest missen. De meeste doktoren hadden hetzelfde gevoel, want de enkelvoudig polesitter kreeg eerst nog te horen dat hij zijn blessure uit moest zitten tot de Grand Prix van Australië. Een wonderoperatie vervroegde de seizoensstart van Stroll met maar liefst drie weken.
Als jonge jongen heb ik vooral gevoetbald en aangezien ik bij mijn lokale voetbalclub bekend stond als Arjen Robben, oftewel ‘de man van glas’, heb ik zo mijn ervaring met blessures. Ik liep zelf een aantal weken te lang rond met een scheurtje in mijn kuitspier en soms heb ik nog het idee dat deze plek niet volledig hersteld is. Dan praten we over een blessure die ik ruim zeven jaar geleden heb opgelopen. Had Stroll dan nergens last van? Oh zeker wel! Niet alleen sturen deed pijn bij de man van Aston Martin. Er zijn beelden op het internet dat Stroll zijn handen op zijn heupen wilde doen bij het volkslied, maar dat toch moest laten omdat het te veel pijn deed.
Het lijkt me dan ook onverantwoordelijk om iemand die zoveel pijn en ongemak ervaart in een auto te zetten. Ik zou na twee weken met een gebroken pols nog steeds gebruik moeten maken van een van-spraak-naar-tekst-programma om mijn werk als redacteur uit te mogen oefenen. Dat een coureur drie weken eerder dan voorspeld dan een machtige machine in zijn handen mag houden, vind ik op zijn zachtst gezegd vreemd. Ik ben dan ook van mening dat de artsen, maar ook zeker de FIA, van geluk mogen spreken dat Stroll de finish zonder kleerscheuren (voor zover dat kon) heeft weten te halen.
Een zwaar incident had op het geweten van de FIA gestaan
Het is ergens ook een wonder dat Stroll zijn auto uit de muur heeft weten te houden. Ik had graag willen zeggen dat hij zijn auto ook voldoende onder controle had om zijn collega’s niet te raken, maar in de eerste ronde was het al raak toen hij nota bene zijn teamgenoot een klein zetje gaf. Desondanks is het absoluut bizar dat een rijder die zijn auto in bocht 1 amper geroteerd kon krijgen nog mee mocht doen aan de rest van de vrije trainingen, laat staan de race op zondag. Ik vraag me dan ook af of de artsen bij de Grand Prix van Monaco dezelfde beslissing hadden genomen, al staat het Bahrain International Circuit na 2020 ook niet meer bekend als het meest veilige circuit. Toen lag Stroll immers op de kop.
Een dergelijk incident had echt funest kunnen zijn voor de Canadees. Ik ben natuurlijk geen professional op het gebied van medicijnen en de anatomie van het menselijk lichaam, maar het lijkt me dat die stalen pinnen die in de pols van Stroll geramd zaten ook kunnen verschuiven. Wat was er gebeurd als Stroll op hoge snelheid de vangrail in was geschoten en niet op tijd zijn handen van het stuur had kunnen trekken? Ik vertrouw in de veiligheid van de Formule 1-bolides, maar het kan ook misgaan. In het geval van Stroll had het dan ook direct verschrikkelijk kunnen aflopen. Dat had op het geweten van de artsen en de FIA gestaan. Stroll had niet mogen racen. Punt uit. Hoe knap zijn prestatie ook was.
Laten we dan ook niet vergeten dat de FIA zichzelf ook heel erg verantwoordelijk vindt voor de veiligheid van de coureurs. Zo verantwoordelijk zelfs dat ze tijdens de Grand Prix van Miami van vorig jaar een ware witch hunt opende ten opzichte van Lewis Hamilton. De zevenvoudig wereldkampioen draagt veel sieraden en houdt deze ook graag om tijdens de race. Sommige kunnen immers ook niet verwijderd worden. Als een neuspiercing dan al niet mag: waarom mogen metalen pinnen in iemands lichaam dan wel? Laten we maar van geluk spreken dat Stroll het naar omstandigheden goed maakt en laat papa Stroll maar een flinke fooi geven aan de artsen die het dronken besluit namen zijn zoon te laten racen.
Als we even weggaan bij wat Stroll al dan wel niet in zijn lichaam had zitten, dan had de FIA na afloop van de eerste vrije training alsnog moeten beslissen om hem niet meer in te laten stappen. Uit de auto komen was immers een ware worsteling voor de Aston Martin-coureur. Voorafgaand aan het seizoen moet een coureur demonstreren dat hij binnen een x-aantal seconden uit de auto kan springen. Dat kon Stroll overduidelijk niet. Als we het incident van 2020 toch al hebben benoemd, moeten we concluderen dat Stroll de crash van Romain Grosjean met zijn huidige blessure niet had overleeft.
Aston Martin ging niet verantwoordelijk om met blessure Stroll
Het team van Aston Martin moet ook wat verantwoordelijkheid nemen rondom de blessure van Stroll. Niet per se voor het feit dat ze hem hebben laten racen, dat leg ik binnen de renstal neer bij de eigenaar van het team. Ik vind dat Aston Martin vooral heel raar heeft gecommuniceerd rondom de blessure van haar coureur. Was het een fietsongeluk? Waren het nou één of twee polsen. Oh, leuk, hij heeft zelfs zijn grote teen gebroken? Dat zijn slechts een handvol vragen die men gedurende het weekend had kunnen stellen. Het feit dat er om privacy werd gevraagd deed de wenkbrauwen niet minder fronsen.
Dan klinkt het immers alsof Stroll zijn breuken opliep op een plek waar ook Max Mosley nog wel eens te vinden is voor een heus feestje. Het lijkt er in ieder geval op dat er voldoende speelt om het verhaal in de doofpot te stoppen om zo de aandeelhouders niet boos te maken. Ik ben dan misschien wel geen medisch expert, maar als afgestudeerd masterstudent Journalistiek en Nieuwe Media weet ik dat zinnen als ‘We hopen dat jullie zijn privacy kunnen respecteren’ vaak niet veel goeds betekenen. Als het daadwerkelijk een fietsongeluk is, kan je je wel uitspreken. Het verhaal laat in ieder geval zien dat het niet uitmaakt achter welk stuur je Stroll zet, crashen doet hij toch wel vroeg of laat. Sorry, Lance.
Geschreven door: Mike van Weert
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties