Opinie | Waarom Imola de plek van Hanoi moet invullen in 2021 Opinie
Opinie

Opinie | Waarom Imola de plek van Hanoi moet invullen in 2021

Opinie | Waarom Imola de plek van Hanoi moet invullen in 2021

Het afgelopen seizoen heeft ons langs vijf circuits gebracht die eerst niet op de kalender stonden. Hoewel deze unieke circuits voldoende spektakel geboden hebben, zien we deze circuits niet meer terug volgend jaar. Een gat in de kalender van 2021, waar Vietnam zou staan, zorgt dat er een kans is voor een van deze vijf, maar welke?

De kalender van 2021 is nagenoeg een kopie van de oorspronkelijke kalender van 2020. We zullen het seizoen misschien weer beginnen in Australië en zullen in december het seizoen definitief afsluiten in Abu Dhabi. Dit is het resultaat van vele contracten die Liberty Media heeft met de promotoren en lokale organisatoren van de races. De circuits die in 2020 geen race hebben mogen rijden, hebben daar wel een contract voor en dus recht op.

Vanuit Nederland weten we bijvoorbeeld dat de aanwezigheid van publiek heel belangrijk is voor de organisatoren. Niet alleen voor de inkomsten, maar ook de sfeer van de Grand Prix in de badplaats. Zodoende is er toen gekozen om de race te plannen in september, in de verwachting dat de zomer en de extra maanden meer kans zouden geven op een ‘normaal’ verloop van de race.

Ook geen Hanoi in 2021

Qua Grands Prix zijn er maar een paar veranderingen, waaronder een nieuwe race in Saoedi-Arabië. De opvallendste is toch wel dat de Vietnamese Grand Prix niet meer op de kalender staat. Deze race zou in 2020 voor het eerst zijn opwachting maken in de Formule 1, maar kreeg geen goedkeuring om door te gaan. Nu staat de race ook niet op het programma voor de aankomende jaargang. Dat zou te maken hebben met een corruptieschandaal en de arrestatie van een Vietnamese zakenrelatie van Liberty Media. Een mooie kans dus om een circuit de kans te geven dat in 2020 al een voorproefje heeft kunnen geven.

Terug in de F1-geschiedenis

In 2020 hebben we races op historische circuits mogen bewonderen. De Nürburgring en Imola zijn banen waar Formule 1-geschiedenis is geschreven, al was dat niet altijd in de positieve zin. Het was voor de liefhebbers die al langer de koningsklasse volgen een herinnering aan de ongelukken van Ayrton Senna, Ronald Ratzenberger en Niki Lauda. Al is de Nordschleife op zichzelf (het circuit dat naast de Nürburgring gelegen is, red.) al legendarisch.

We konden tijdens deze races van nostalgische decors genieten. Imola liet zien dat het circuit nog steeds voor spektakel kan zorgen, zelfs met de moderne Formule 1-auto's. De krappe lay-out maakte inhalen moeilijk voor de bolides. Toch viel de race, evenals Imola zelf, in de smaak bij de coureurs, met name het snelle karakter werd geroemd. Ook voor het publiek waren er genoeg gevechten te zien, vooral in het middenveld, die de race spannend maakte.

De Nürburgring kon in dat opzicht minder spanning leveren. De race werd op de nieuwe lay-out naast de historische Nordschleife gereden. Dit is een prima circuit, maar mist de charme en de geschiedenis. Het verloop was minder spannend dan de extreme weersomstandigheden van de vrijdag voorspelden in de Eifel. Als bleek het decor van de Duitse streek wel een beloning voor de kijkers.

We zagen in 2020 nog andere baan die al een Formule 1-geschiedenis had, namelijk de Turkse Grand Prix. Nieuw asfalt en regenbuien zorgde dat de coureurs moeilijk grip konden vinden in Istanbul Park. Met een hoop uitglijers op de baan, waaronder die van Max Verstappen toen hij een aanval wilde plaatsen op Sergio Perez, werd het een onvoorspelbare race met een onverwacht podium.

Twee debuten in 2020: Mugello en Portimao

Mugello, een van de debuterende F1-circuits op de 2020-kalender, mocht nog nooit een F1-race organiseren, maar zorgde direct voor veel spektakel. Het circuit was misschien wel het snelste in 2020, maar ook een van meest nauwe circuits van het jaar. F1-auto’s zijn een stuk groter dan de andere klassen die daar hebben gereden en de beperkte ruimte op het circuit zorgde voor wat incidenten in het begin. Met twee rode vlag-scenario’s in een race, was de Toscaanse GP zeker geen saaie race.

Dan hadden we nog een debuutrace in Portugal, op de achtbaan die Portimao heet. Andere raceklassen voorspelden een interessante race op het circuit in de Algarve. Met name de vele hoogteverschillen zouden voor spektakel kunnen zorgen. Echter werd het, ondanks de wat onstuimige start op het nieuwe asfalt, een vrij rustige en voorspelbare race. Dit zou dus niet direct de eerste favoriet zijn om Vietnam te vervangen.

Mugello en Imola geven de spanning die mist in de Formule 1

Terugkijkend op 2020 hebben we om alle maatregelen heen een spannend seizoen gezien. Met zeventien raceweekenden heeft de FIA het beste ervan weten te maken. Daarom is het ook wel te begrijpen dat ze in 2021 weer een beetje 'terug naar normaal' willen. Al zorgt het akkefietje in Vietnam nog voor een onzekerheid.

De twee Italiaanse circuits geven de coureurs weer een uitdaging die we weinig meer zien in de huidige Formule 1. Door de combinatie van hoge snelheden en een nauwe lay-out vereisen de circuits het allerbeste van de coureurs. Inhalen is lastig en brengt de nodige risico's met zich mee. Het resultaat hebben we gezien in 2020 in twee races waar een hoop gebeurde. Mugello heeft zeker laten zien dat het zeer geschikt is voor Formule 1, maar de legendarische reputatie van Imola geeft wel de doorslag. Dat zou een prachtige Grand Prix zijn om ook in 2021 te mogen bewonderen.

Uiteindelijk is dit slechts een suggestie en zal Liberty Media moeten bepalen hoe zij de lege plek op de Formule 1-kalender van 2021 invullen. Er zijn verhalen dat andere circuits een kans maken, zoals Sepang in Maleisië of zelfs het Buddh circuit in India. Deze hebben niet de kans gehad om in 2020 te laten zien dat ze voor de huidige Formule 1 een goede race kunnen organiseren.

Toch is het voor nu allemaal koffiedikkijken, omdat de pandemie nog niet is opgelost en dat zal ook niet van de ene op de andere dag gebeuren. Elke week kunnen de maatregelen veranderen en daar zullen de organisatoren, zowel van de circuits als van de Formule 1, zich naar moeten schikken. De kalender van 2021 zal een leidraad vormen, maar er is geen garantie dat we alle 22 races die nu gepland zijn zullen gaan verrijden. Wellicht zien we dus niet één van de bovengenoemde circuits terug, maar meerdere.

Door Bas Wijnsouw

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws