max verstappen red bull racing 2025 emilia romagna zondag race overwinning 5 Opinie
Opinie

'Race-nerd' Verstappen kan op complimenten rekenen: 'Veel collega's moeten er niks van hebben'

max verstappen red bull racing 2025 emilia romagna zondag race overwinning 5

Het gaat al een lange tijd over het officiële Nordschleife-debuut van Max Verstappen en dit weekend is het eindelijk zover. Vanuit andere takken van de autosport is er veel respect voor de viervoudig wereldkampioen, die zijn wereldje niet alleen beperkt tot Formule 1. Hij houdt van allerlei autosportklassen en wijkt graag uit naar GT-wagens. Na de NLS-race mag hij met een GT3-auto terugkomen op de Nordschleife.

In gesprek met F1Maximaal.nl zei oud-F1-coureur Christian Klien het al: 'Het is grappig, want de meeste F1-coureurs moeten niks hebben van endurance of andere raceklassen, en Verstappen is supergeïnteresseerd'. De jongens in de GT-kampioenschappen vinden het erg interessant dat Verstappen die wereld nu een boost geeft. Eerder dit jaar wilden de coureurs van de 24 uur van Daytona ook dat 'Verstappen met hen zou komen spelen'. Dat zat er toen nog niet in.

Komend jaar misschien wel. Verstappen kan na dit weekend in ieder geval deelnemen aan de 24 uur van de Nürburgring in 2026. 'Ja, mooi dit', grijnst Renger van der Zande in het Ziggo Sport Race Café. 'Dit is gewoon Max ten top. De hele dag lekker sturen en het maakt niet uit met welke auto.' Dit weekend moet hij nog in een GT4-auto rijden. Nadat hij zijn A-licentie heeft, mag hij terugkomen met een GT3-auto, zoals die van Emil Frey Racing.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

verstappen-nls-nurburgring-lionspeed
Veel ontzag voor Verstappens rit op de Nordschleife.

'Hij wil zelf ook gewoon voor die licentie gaan', vervolgt Van der Zande. 'Hij wil dus met die grote klassen meedoen in de toekomst. Wanneer heeft hij nog niet aangekondigd.' Aan tafel bij het Race Café is er veel respect voor Verstappens uitje naar de Nordschleife. 'Hij doet het gewoon, hè', vult Jack Plooij aan. 'Veel collega's van hem moeten er niets van hebben. Die hebben gezegd: daar gaan we niet aan beginnen.' Verstappen wil juist andere takken ontdekken. Zijn leven draait niet om F1, dat heeft hij al duidelijk gemaakt.

Race-nerd Verstappen

Voor de mensen die zich nog afvragen waarom hij zijn A-licentie wil behalen, heeft Van der Zande een simpel antwoord: 'Omdat hij een race-nerd is. Max is een race-nerd', zegt hij. En wat de Nordschleife zo speciaal maakt? 'Dat is de langste baan ter wereld, met heel veel bochten', lacht de IMSA-coureur. 'Ruim 24 kilometer lang. De rondetijden zijn rond de zeven minuten, al ligt het eraan in welke klasse je rijdt. Een stint is zeven rondjes, en dan moet je weer naar binnen voor nieuwe banden. Dan ben je dus een uur onderweg.'

Rick Winkelman laat weten dat hij al eens op de Nordschleife heeft gereden, met een BMW. 'Ik heb vijf rondjes gereden', zegt hij. 'Ik was heel wat langer dan jullie onderweg', grinnikt hij, doelend op de coureurs die bij hem aan tafel zitten. 'Ik weet wel dat ik op een bepaald moment dacht dat ik in de laatste ronde zat. Toen zag ik een bordje dat ik nog vijf kilometer moest. Ik had geen idee waar ik was', lacht Winkelman. 'Dat circuit is zo groot.' Hij vond het bijna jammer dat hij de auto weer in moest leveren.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

verstappen nurburgring test
Verstappen moet het veertien ronden volhouden voordat hij in de GT3-auto kan stappen.

Grote klasse van Verstappen

Het Verstappen-effect was in Duitsland direct te merken. De Nürburgring heeft snel wat extra tribunes en kijkplekken klaar moeten maken, omdat de kaartjes als warme broodjes over de toonbank gingen. Ze verwachten zo'n 50.000 extra toeschouwers. 'Het is in de Eifel, het circuit is prachtig', vervolgt Van der Zande. 'Overdag kun je een ticket kopen om een rondje te rijden over de Nordschleife. Dat is eigenlijk gewoon een openbare weg. Duitser wordt het niet! Volgens Max is het dus ook de mooiste baan ter wereld.'

Richard Verschoor, titelkandidaat in de Formule 2, bewondert zijn landgenoot ook. 'Je hoort het heel vaak in de racewereld: je moet niet in andere raceklassen gaan rijden terwijl je bezig bent met F2 of F1, want je hebt andere remmen, andere banden. Dat interesseert hem niet. Hij rijdt nu hier, zit volgende week op Bakoe in een F1-auto. Dat vind ik wel mooi, dat hij dat gewoon doet', glimlacht Verschoor, die zelf geen GT-uitjes plant.

Van der Zande denkt dat Verstappens capaciteiten om zich snel aan te passen vooral komen door het simracen. 'Hij is de hele dag op de sim aan het racen. Hij rijdt ook 24 uurswedstrijden op de sim, 24 uur lang', lacht de endurancecoureur. 'Daar is het eigenlijk begonnen en daardoor is de liefde voor deze baan ook ontstaan.' Het liefst rijdt hij in een GT3-auto, maar dat moet nog even wachten: 'In Duitsland houden ze zich aan de regels, zullen we het daarop houden?'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws