Rudy van Buren heeft als simulatorcoureur uitgelegd waar het aan schortte bij Red Bull Racing, Max Verstappen, en Yuki Tsunoda. Het Oostenrijkse team viel in de Braziliaanse sprintkwalificatie tegen. Van Buren bekeek de onboardbeelden van beide coureurs en zag ook de frustratie terug bij Verstappen. Van Buren weet dat de Nederlander in drie bochten tijd de kans op een goede uitslag verloor.
Bij de nabeschouwing van Viaplay komen ook de twee titelfavorieten ter sprake. Zeker nu Verstappen een moeizame sprintkwalificatie achter de rug heeft, lijkt McLaren uitstekende kansen te hebben op de eerste rijderstitel sinds 2008. Waar Oscar Piastri lang als favoriet gezien werd, heeft Lando Norris de leiding in het kampioenschap overgenomen. De Brit heeft vanaf poleposition een goede kans om zijn voorsprong in de sprintrace verder uit te breiden.
Norris en Piastri wisselen van rol
Norris kreeg vaak kritiek dat hij onder druk niet goed presteerde, maar bewijst in de laatste weken het tegendeel. Nu laat Piastri het juist regelmatig afweten. De 24-jarige coureur komt niet alleen snelheid tekort, maar vervalt ook steeds vaker in slordigheden. 'Piastri heeft een beetje wat Norris in het midden van het seizoen had, dat het altijd verkeerd ging in de eerste ronde van Q3. Het lijkt wel alsof ze iets omgedraaid hebben in het team, want nu is het Lando die er elke ronde staat', analyseert Van Buren.
Van Buren is van mening dat Norris snel een reputatie kreeg als een mentaal zwakke coureur en vindt het opmerkelijk dat de kritiek richting Piastri nu veel malser is. 'De fouten die Piastri in de laatste zes wedstrijden heeft opgestapeld, vormen best wel een lijstje.' Piastri crashte in Bakoe bijvoorbeeld twee keer en veroorzaakte een startcrash met onder meer Norris in de sprintrace in Austin. 'Daar kunnen deze fouten ook aan toegevoegd worden', weet de simulatorcoureur, die op de stuurfouten in SQ3 doelt. 'Lando heeft het vertrouwen weer terug en elk rondje is raak.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Red Bull heeft probleem met de banden
Van Buren wordt vervolgens gevraagd naar zijn mening over de problemen bij Red Bull Racing. Tsunoda kwam niet verder dan een zeventiende tijd, terwijl Verstappen ook niet meer kon compenseren voor de tekortkomingen van de RB21. 'Yuki Tsunoda had het over een gebrek aan grip', zegt de simulatorcoureur na het interview met de Japanner. 'Dat verwijst meestal naar de banden, want anders klaag je over onderstuur of overstuur. Het lijkt er dus op dat Red Bull de banden niet in het juiste window kreeg.'
Red Bull lijkt dus niet alleen een probleem te hebben met de afstelling, maar vooral met de bandentemperatuur. Daar staat wel tegenover dat de weersomstandigheden in Brazilië flink zullen veranderen. Op zaterdag gaat het vooral in de ochtenduren hard regenen en staat er een flinke wind. Op zondag blijft het vermoedelijk droog, maar zullen de temperaturen veel lager liggen dan op vrijdag. Dat kan mogelijk voor veranderingen in de pikorde zorgen.
Verstappen liet optekenen dat het gevoel op de harde banden met name in de racesimulatie wel wat beter was, en de Nederlander liet dan ook veelbelovende tijden zien, waarbij hij met veel meer brandstof reed dan de andere topteams. Qua racesnelheid is er dus nog wel hoop voor Red Bull, al is het cruciaal dat de Limburger een betere startpositie verovert voor de Grand Prix.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Verlies in drie bochten
Verstappen kwam niet verder dan een zesde plek. De wereldkampioen deelde halverwege de sessie dat zijn auto aanvoelde alsof de RB21 kapot was. Aan het einde van SQ3 is duidelijk te zien dat Verstappen secondenlang hoofdschuddend in de auto zit. 'Je ziet het ongenoegen hier', aldus Van Buren, die met zijn Red Bull-collega meeleeft.
Norris was in zijn eerste SQ3-ronde maar liefst 0,434 seconde sneller dan Verstappen in de tweede sector. De Limburger gaf uiteindelijk 0,428 seconde toe, wat laat zien dat hij in de eerste en laatste sector wél competitief is. 'Je ziet dat de balans er in de middensector niet is, vooral in de drie langzame bochten. In bochten 8 en 9 zie je dat hij instuurt, maar dat de voorkant niet sterk genoeg is. Daardoor duurt het te lang voordat hij op het gas kan gaan.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Een bocht later gaat het wederom verkeerd. 'In bocht 10 wil de achterkant de voorkant juist inhalen. Daarom moet hij daar ook weer wachten en kan hij pas laat insturen. Als je dat optelt, is dat zomaar een tiende', weet Van Buren. 'Daarnaast heb je nog het sneeuwbaleffect van die Pirelli-banden, want de temperatuur loopt op. Dan kom je uit op de zesde plek', concludeert de Nederlander.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties