Verstappen-Red Bull-Mexico-Race-zondag-2-Hamilton Opinie
Opinie

Schaakspel van Lambiase en Verstappen krijgt complimenten: 'Plotseling was de Red Bull weer in balans'

Verstappen-Red Bull-Mexico-Race-zondag-2-Hamilton

Max Verstappen kende niet de makkelijkste racedag in Mexico, maar wist toch naar het podium te rijden. Voorafgaand aan de race wist hij zeker dat er rijders moesten uitvallen om het podium te bereiken, maar hij wist het in principe op eigen kracht te doen door de alternatieve strategie van zijn team. F1-analist Mark Hughes zag het resultaat plotseling omkeren voor Verstappen.

De viervoudig wereldkampioen was de vierde auto op een rij bij het ingaan van bocht 1 en moest eieren voor zijn geld kiezen. De twee Ferrari's gunden hem geen ruimte, waardoor hij het hazenpad door het gras koos. Verstappen zat vóór die bocht al voor George Russell, en kwam ook na een reisje door het gras voor de Brit de baan op. Een later gevecht met Lewis Hamilton was iets nadeliger.

'Het was typische Mexicaanse startchaos in bocht 1', begint Hughes in zijn analyse voor The Race. 'Leclerc en Verstappen voegden zich weer in op de eerste twee posities. Verstappen liet even gas los om Norris weer voor te laten, en bij de run naar bocht 4 deed Leclerc hetzelfde. Verstappen liet vervolgens Hamilton passeren tussen bocht 4 en 5. Alleen Leclerc moest Hamilton nog zijn P2 teruggeven.'

Dat gebeurde echter niet. Hughes denkt even terug aan de race in Bakoe, waarin Hamilton zijn belofte aan Leclerc niet nakwam. 'Dat hield Hamilton een paar ronden flink bezig, terwijl hij de pitmuur herhaaldelijk vroeg wat er met de situatie ging gebeuren', vervolgt Hughes. 'Hij kreeg niet het antwoord waarop hij hoopte, en kreeg in de plaats daarvan te horen dat hij het lift and coasten (LiCo) met honderd meter moest verlengen.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Red Bull-Verstappen-Mexico-race-1-Hamilton-crash
Verstappen en Hamilton vochten met elkaar.

Hamilton zat fout met Verstappen

Dat is de laatste tijd geen onbekend bericht op de boordradio van Ferrari. De ingenieurs vragen dat inmiddels meerdere keren per race aan beide rijders om te voorkomen dat de plank onder de auto te veel afslijt. 'Verstappens ingenieur hoorde het op de radio en gaf het direct door aan zijn coureur, die hem dat geen tweede keer liet zeggen', weet Hughes, die Verstappen direct een nieuwe versnelling zag vinden.

Terwijl de regie de focus nog op een ander deel van de wedstrijd had en de kijkers het gevecht tussen Hamilton en Verstappen via een klein deel bovenin het scherm moesten volgen, zette Verstappen zijn actie in. 'Hij remde extreem laat voor bocht 1 aan het begin van ronde zes, maar Hamilton hield vol aan de buitenkant. Ze raakten elkaar en Verstappen schoot de uitloopstrook in. Hij kwam terug de baan op, maar verloor vaart.'

Even werd gedacht dat Verstappen schade had, bijvoorbeeld een lekke band, maar dat bleek niet zo te zijn. 'Hamilton blokkeerde vervolgens richting bocht 4 en ging door het gras, maar volgde niet de voorgeschreven route bij het terugkeren op de baan. Volgens de sportieve reglementen had Hamilton de positie terug moeten geven aan Verstappen. Doordat Verstappen snelheid verloor, zat Bearman er al voor.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Oliver Bearman-Haas-Mexico-Zaterdag-1
Een wereldrace van Bearman.

Vertrouwen van Red Bull

Hamilton kreeg een tiensecondenstraf en loste die in tijdens zijn pitstop. Daar was de recordkampioen niet zo blij mee. Ondertussen reed Oliver Bearman een fantastische race en wilde hij met man en macht die P4 vasthouden. 'Hij had de pace en de rust om met dat gezelschap mee te rijden, en op dezelfde zachte banden liep hij zelfs uit op Verstappen, die op mediums reed', schrijft Hughes. Aan de pitmuur rekenden Gianpiero Lambiase en de andere ingenieurs zich rot.

Verstappen werd verzocht de stint zo lang mogelijk te verlengen, zodat ze naar de softs konden richting het einde van de race. 'Hoe langer je zachte banden meegaan, hoe beter je strategie, want de mediums waren duidelijk trager. Verstappen was verrast dat iedereen om hem heen op soft startte en had een griploze eerste stint, maar wist dat hij lang moest rijden om zijn tweede stint op softs niet lang te maken', vervolgt de Brit.

De stints van Norris en Leclerc gaf Red Bull het vertrouwen om Verstappen in ronde 37 pas binnen te halen, wat hem een tweede stint van 34 ronden op softs opleverde. 'Plotseling voelde de Red Bull weer in balans, en terwijl de rest op mediums reed, kon Verstappen aanvallen. Hij kwam terug op de baan achter Hamilton, maar met veel nieuwe en snellere banden haalde hij hem snel in. Toen splitste de race zich in twee strategieën.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

max-verstappen-racedag-singapore-2025-gianpiero-lambiase-tom-hart
Lambiase en de anderen van de pitmuur bogen zich over de strategie.

Dé VSC van het kampioenschap?

Met Norris bijna een halve minuut los aan kop werden de slotronden opgeleukt door Verstappens jacht op Leclerc tweede plek en Piastri's jacht op Bearmans P4. 'Met een paar ronden te gaan zette Carlos Sainz zijn Williams aan de kant, waardoor er een virtuele safetycar kwam voor de rest van de race', schrijft Hughes vervolgens. Omdat de FIA meldingen kreeg van vuur bij de auto van Sainz, moesten de marshals wel ingrijpen en werd een VSC ingezet tot de auto veilig stond.

'Die VSC kan nog gevolgen hebben voor het kampioenschap, aangezien hij zowel Piastri's als Verstappens opmars stopte, ook al is het de vraag of ze anders nog iets gewonnen zouden hebben', luidt het dilemma waarover Hughes nadenkt. Verstappen zat heel dicht bij Leclerc en was klaar om toe te slaan. Hij had het in ronde 70 en 71 nog kunnen proberen. 'Voor Norris, de nieuwe leider in het WK, was het de perfecte bekroning van een perfect weekend.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws