Andrea Stella en Laurent Mekies zijn het er nog niet over eens wie de favoriet is in Austin. Het weekend in de Verenigde Staten wordt cruciaal, aangezien er maar liefst 33 punten te verdelen zijn in het sprintweekend. Christijan Albers denkt wel dat Red Bull Racing de favoriet is, al stipt hij één mogelijke zwakke plek aan bij het team van Max Verstappen.
McLaren-teambaas Stella toonde zich in Singapore opvallend pessimistisch over het restant van het seizoen. 'We zien een duidelijk patroon', vertelde Stella aan de aanwezige media in Singapore. 'Op circuits die zwaar zijn voor de remmen, in combinatie met veel hobbels en kerbstones, hebben we niet de beste auto. Je zag dit in Canada, in Bakoe, en nu ook in Singapore. Wij winnen vooral tijd in bochten, maar die zijn hier nogal kort. Het gaat hier meer om remmen en tractie.'
Stella jokt
Daarnaast moet McLaren het van de hoge temperaturen hebben. Dat betekent dat vooral Las Vegas een rampscenario lijkt te worden voor McLaren, terwijl ook Mexico niet bij de constructeurskampioen past. Stella kaartte daarnaast aan dat hij een moeizaam weekend in Austin verwacht, omdat 'de bochten daar ook krap zijn in veel remzones'. Rivaal Laurent Mekies stelde zich ook bescheiden op over Austin, en benoemde juist dat McLaren sneller is in de middelsnelle bochten.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

'Hij jokt een beetje, Andrea Stella', reageert Albers bij de Formule 1-podcast van De Telegraaf. De analist meent dat Stella maar al te goed weet dat het probleem niet in die krappe remzones zit. 'Hij weet gewoon dat de Red Bull in de snelle bochten de snelste auto heeft op het moment. Of dit nu de Red Bull is of de combinatie tussen Red Bull en Max, of puur de Max-factor, dat is moeilijk te zeggen. De data verklappen wel dat Red Bull in de snelle bochten het snelst is', weet Albers. Dit was zelfs in het begin van het seizoen al te zien in bijvoorbeeld de eerste sector in Miami.
Hittevrees
Albers denkt dat de configuratie van het Circuit of the Americas dan ook goed bij Verstappen en Red Bull past. 'In Austin heb je sectoren met veel snelle bochten achter elkaar.' Hij heeft slechts één punt van zorg. 'We weten wel dat de McLaren de bandentemperatuur nog beter onder controle houdt. Ze zijn sterker in de race dan in de kwalificatie, maar in de kwalificatie heeft de Red Bull weer dat beetje extra. De vraag is of Max de bandentemperatuur in de laatste sector onder controle kan houden. Dat wordt de uitdaging.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

In Austin wordt het naar verwachting zo'n dertig graden en de kans op zonnige omstandigheden is erg groot. Toch kan Albers na Singapore één conclusie wel trekken. 'Eén ding is zeker, dat de comeback een feit is. Ik denk dat er ook meer rust is gekomen bij Red Bull en daarom zijn de resultaten ook beter.' Het contrast met de concurrent is groot. 'Ik zie bij McLaren alleen maar gedoe. Het is echt een puinhoop voor zo'n dominant team, echt een puinhoop', oordeelt Albers.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties