max-verstappen-red-bull-racing-monza-italië-rb21-1-achtervleugel-productie-gesneden Opinie
Opinie

Tung ziet enorm voordeel voor Verstappen in de race: 'Dat gaat Max helpen'

max-verstappen-red-bull-racing-monza-italië-rb21-1-achtervleugel-productie-gesneden

Tot en met 2023 wist Max Verstappen zo'n tachtig procent van zijn polepositions om te zetten in een overwinning. In 2025 is McLaren echter dusdanig dominant in de races dat Verstappen in slechts één van zijn eerste vier polepositions de zege greep. Toch ziet Ho-Pin Tung het zonnig in voor Verstappen. De analist wijst enkele voordelen voor Verstappen aan.

Tung stond na de poleposition ook stil bij een mijlpaal voor Verstappen, die zijn 45e poleposition voor Red Bull Racing pakte. 'Hij is nu ook Sebastian Vettel voorbij', weet de Velpenaar te melden. Vettel kwam tussen 2009 en 2013 tot 44 polepositions voor het Oostenrijkse team. Tung legt uit dat het goede resultaat geen totale verrassing was. 'Max was op vrijdag al best wel positief. De lichaamstaal van de auto was ook best wel positief.'

Monza past volgens Tung dan ook goed bij de RB21. 'Op banen waar je veel neerwaartse druk of lange doordraaiers hebt is Red Bull dit jaar niet zo goed. Hier heb je allemaal van die korte bochtjes. Dat zag er heel strak uit bij Max', glundert de analist, die benadrukt dat Verstappen ook een goede keuze maakte. 'Hij heeft ook die vleugel weer aangepast. Hij heeft nu wat minder achtervleugel. Dat zorgt ervoor dat de auto iets nerveuzer wordt, maar gedurende zo'n sessie krijgt de baan steeds meer grip, en dan komt de baan steeds meer naar je toe.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

pirelli-max-verstappen-red-bull-racing-gp-italie-2025-zaterdag-pole
Verstappen reed de snelste ronde ooit.

Kansen in de race

Tung voorziet zijn landgenoot van advies in de openingsronde. 'De afstand tot de eerste bocht is best wel lang. Het is belangrijk dat je de binnenkant goed verdedigt', weet de ervaren coureur. Mocht Verstappen de start overleven, dan ziet Tung het zonnig in. 'Verstappen zei dat de races dit jaar lastiger zijn dan de kwalificaties, maar in de vrije trainingen zag het er wel heel goed uit bij hem. Het verschil met Norris was al klein en in de racesimulatie was hij sneller dan Oscar Piastri. Hij zal ongetwijfeld met veel vertrouwen gaan starten.'

De afstellingskeuze van Verstappen was volgens Helmut Marko ook een keuze met het oog op de Grand Prix. 'Als je de snelheid van Verstappen met de McLarens vergelijkt, zit er een groot verschil bij het aanremmen voor de eerste bocht. Daar was McLaren maar liefst acht kilometer per uur langzamer. Dat scheelt behoorlijk veel', stipt Tung aan. Dit zal bij de start een voordeel opleveren, maar ook bij het verdedigen later in de race.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

pirelli-lando-norris-mclaren-gp-italie-2025-zaterdag
McLaren rijdt met relatief veel neerwaartse druk.

Foute keuze voor McLaren?

Verstappen profiteert niet alleen van de hogere topsnelheid, maar het DRS-effect is in Monza ook kleiner dan op elk ander circuit. 'Op basis van wat we in de vrije trainingen gezien hebben, ziet het niet zo slecht uit voor Verstappen', concludeert Tung. 'Nogmaals, hij heeft het voordeel van de topsnelheid. Dat zal Max wel helpen.'

McLaren ging juist voor het andere uiterste. Alleen Haas heeft een lagere topsnelheid dan de constructeurskampioen, die het vooral van het bochtige gedeelte moet hebben. 'Over één ronde kun je tijd winnen met neerwaartse druk, maar in een treintje zit je in de vuile lucht, en kun je die snelheid in de bochten niet gebruiken.' Dat bleek bijvoorbeeld in 2021, toen McLaren als underdog juist wist te verrassen, ook met een hoge topsnelheid.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws