Was Ricciardo de veertig miljoen euro waard die Renault voor hem betaalde? Opinie
Opinie

Was Ricciardo de veertig miljoen euro waard die Renault voor hem betaalde?

Was Ricciardo de veertig miljoen euro waard die Renault voor hem betaalde?

Daniel Ricciardo neemt na twee relatief succesvolle jaren bij Renault weer afscheid. De Australiër tekende voorafgaand aan het 2020-seizoen al een contract voor 2021 bij McLaren en heeft in Abu Dhabi dit jaar voorgoed zijn periode bij de Franse renstal afgesloten. Renault legde in totaal zo'n 40,8 miljoen euro (50 miljoen dollar, red.) neer om twee jaar zijn diensten te verzekeren, maar was het het waard?

The Race analyseert het vraagstuk en breekt het op in behapbare statistieken. Per race kostte de voormalig Red Bull Racing-rijder zo'n 1,06 miljoen euro, wat neerkomt op circa 235.000 euro per punt die hij behaalde in zijn tweejarige termijn voor het team van Cyril Abiteboul. Per podiumplaats, waarvan hij er twee bereikte, heeft Ricciardo iets meer dan twintig miljoen euro gekost.

De invloed van Ricciardo

Maar wat heeft Ricciardo nou écht meegenomen naar Renault? Edd Straw, de analist die commentaar levert bij het fragment, benadrukt namelijk dat niet alle waarde die Ricciardo meengenomen heeft, meetbaar is. Zo heeft Abiteboul eerder al aangegeven dat Ricciardo's invloed op het team groot was en dat zijn kwaliteit op het circuit opmerkelijk was.

Hoewel ze tweemaal vijfde werden in het constructeurskampioenschap de afgelopen twee jaar, scheelde het in 2020 slechts 21 punten. Afgelopen seizoen kenden ze daarnaast de sterkste pace ten opzichte van de top van het veld sinds ze weer zijn gaan deelnemen aan de Formule 1 (in 2016, red.). Het team heeft dus onder leiding van Ricciardo wel degelijk een stijgende lijn ervaren en deze ook vol weten te houden.

Hoewel dit al in het voordeel van Ricciardo spreekt, wordt door Straw gesuggereerd dat veel van de gevolgen van het tekenen van de ervaren F1-coureur later pas duidelijk worden. Toch zegt het niet alles, je zou immers ook kunnen beargumenteren dat ook zonder de aanwezigheid van Ricciardo Renault het goed had kunnen doen. Want hoewel de coureur een groot deel van de prestaties van een auto bepaalt, blijft de coureur slechts een van de vele variabelen die van invloed zijn.

'De investering betaalt zich sowieso tot op zekere hoogte uit'

'Ricciardo is serieus snel en gezien het feit dat hij momenteel op het middenveld rijdt, waar een paar tienden een wereld van verschil kunnen maken, betaalt de investering zich sowieso tot op zekere hoogte uit', stelt Straw. Bij het Britse medium wordt daarnaast niet getwijfeld aan het feit dat Ricciardo met het juiste materiaal best aanspraak zou kunnen maken op de wereldtitel.

Uit de statistieken blijkt eveneens dat Ricciardo het voortouw genomen heeft binnen de renstal. Nico Hulkenberg maakte in 2019 geen schijn van kans en Esteban Ocon legde het in maar liefst vijftien van de zeventien kwalificaties van 2020 af tegen zijn ervaren teamgenoot.

Ook was het Ricciardo die Renault weer een podium schonk voor het eerst sinds 2013: 'Dat effect op het team mag niet onderschat worden.' Toen hij in 2019 in de Renault stapte, kreeg hij een auto die moeilijk instuurde maar bleef hij positief. Hij hield het moreel hoog, wat deels een verklaring kan zijn voor de sterke resultaten die Renault twee jaar op rij gekend heeft.

Stelde Ricciardo de komst van Alonso veilig?

Wanneer de opmars van Renault niet zo succesvol geweest was als dat deze gebleken is, zou het bovendien zo kunnen zijn dat Fernando Alonso zich niet aangetrokken had gevoeld tot het team. Derhalve valt te beargumenteren dat de investering in Ricciardo ook het aantrekken van de Asturiër mogelijk gemaakt heeft. Of al deze punten een investering van veertig miljoen euro rechtvaardigen, kan echter enkel door de teambaas van Renault beantwoord worden.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws