charliewhiting555 Opinie
Opinie

Windsor keihard over de FIA: ‘Sinds hij weg is, begrijpen ze niet hoe je een race moet leiden’

charliewhiting555

De Formule 1 ligt opnieuw onder vuur vanwege de manier waarop de FIA races aanstuurt. Na het incident met de Virtual Safety Car in Mexico voor de stilgevallen Williams van Carlos Sainz, die volgens velen veilig genoeg stond om geen neutralisatie te rechtvaardigen, heeft journalist en oud-teambaas Peter Windsor stevige kritiek geuit op de huidige manier van werken binnen de organisatie.

‘De reden dat we zulke momenten van domheid zien is simpel: we hebben geen Charlie Whiting meer die de race leidt', vertelt Windsor in een livestream op het YouTube-kanaal van Cameron Cc. Volgens hem was Whiting uniek in zijn vermogen om snel en intuïtief beslissingen te nemen. ‘Hij was een man die wist wat er in de pitstraat gebeurde, die het racen voelde. Dat mis je nu volledig bij de FIA.’

Neerwaartse trend sinds 2021

Sinds de chaotische apotheose van het seizoen 2021 in Abu Dhabi, toen toenmalig race director Michael Masi volgens sommigen de regels verkeerd toepaste bij de herstart waardoor Verstappen in de laatste ronde zijn eerste wereldtitel pakte, is de FIA volgens Windsor in een kramp geschoten. ‘Formule 1 is sindsdien vervallen in een soort bureaucratische overkill’, legt hij uit. ‘Men probeert elk risico uit te sluiten, richt talloze commissies op en overlegt eindeloos over details die er niet toe doen, terwijl de grote beslissingen juist fout gaan.’

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

fia-carlos-sainz-crash
Volgens velen stond de auto van Sainz niet op een gevaarlijke plek.

Windsor benadrukt dat racen een uniek vak is dat niet te vergelijken valt met andere vormen van organisatie. ‘Het is geen bank, geen museum en geen dartcompetitie’, zegt hij scherp. ‘Het draait om mensen die hun hele leven in de pitstraat hebben doorgebracht, die de lucht kunnen ruiken en meteen aanvoelen wat er gaat gebeuren. Dat instinct ontbreekt nu volledig.’

De oud-manager schetst met enig respect hoe Whiting zijn functie invulde. Hij begon ooit als versnellingsbakmonteur bij Brabham, werkte zich op tot chef-monteur en werd uiteindelijk Bernie Ecclestone's rechterhand binnen de FIA. ‘Charlie was een echte racer’, zegt Windsor. ‘Hij had Herbie Blash naast zich, en samen hielden ze alles in balans. Er was een duidelijke hiërarchie, maar ook gezond verstand. Als hij geen beslissing wilde nemen, wist iedereen dat en dan nam je zelf het risico.’

Veel slechte beslissingen

Volgens Windsor ging het mis toen Whiting in 2019 plotseling overleed en de FIA besloot zijn functie te vervangen door een reeks overlegstructuren. ‘Het beste dat ze hadden kunnen doen, was Blash direct aanstellen als race director. Betaal hem wat hij vraagt, haal hem desnoods bij de motorsport weg, maar doe het. In plaats daarvan kregen we commissies, simulaties en spreadsheets. En sindsdien glipt het gezonde verstand door de mazen van het net.’

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

118685_ffc9e6864217f6d2b47164c858a7af38
Whiting is een groot gemis in de Formule 1-paddock.

Het gebrek aan consistentie in beslissingen zorgt er volgens hem voor dat teams en coureurs niet meer weten waar ze aan toe zijn. ‘Bij Charlie wist je wat je kon verwachten’, zegt hij. ‘Nu weet niemand het. De FIA lijkt bang om fouten te maken, maar juist daardoor maken ze er alleen maar meer.’

Windsor denkt dat de enige echte oplossing zou zijn als de Formule 1 zichzelf bestuurt, los van de FIA. ‘Zoals NASCAR dat doet’, stelt hij. ‘Een onafhankelijke organisatie, geleid door mensen die het racen echt begrijpen. Maar dat zal niet gebeuren. De sport zit gevangen in een systeem van angst en bureaucratie. En zolang dat zo blijft, zullen we dit soort incidenten blijven zien.’

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws