Max Verstappen kwam dankzij de komst van de virtual safety car net tekort om de tweede plaats over te nemen van Charles Leclerc, maar in de paddock was men zeer onder de indruk van de stint die de coureur van Red Bull Racing reed op het zachtste Pirelli-rubber. Zijn optreden in het tweede deel van de race werd zelfs buitenaards genoemd, maar Peter Windsor is van mening dat ook de stint op de mediums niet mag worden onderschat en hij legt uit waarom niet.
Verstappen reed in de tweede stint een indrukwekkende pace op de band met de rode wangen. Ronde na ronde snoepte de viervoudig wereldkampioen zo'n zeven tienden van een seconde af van de voorsprong van Ferrari-man Leclerc, die na de pitstop van Verstappen ruim tien seconden voorlag op de Nederlander. Enkele ronden voor het einde van de race had de Red Bull-kopman de aansluiting gevonden bij zijn jeugdrivaal en enkel door de komst van de virtual safety car kwam het niet tot een inhaalactie.
Toch oogstte Verstappen veel lof met zijn tempo op de zachte band. Dat is volgens Windsor volledig terecht, maar zelf lijkt de Brit de stint van de 28-jarige Limburger op de mediumband misschien nog wel indrukwekkender te vinden. 'Als mensen zeggen dat die tweede stint misschien wel de beste is die Verstappen ooit heeft gereden, dan zou ik zeggen: dat zou kunnen, maar ik zou ook willen zeggen: kijk eens naar zijn werk op de mediums', begint Windsor in een podcast van Cameron Cc.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
'Hij voelde zich niet comfortabel en niets werkte, wat hij ook probeerde. Hij zei: ik heb geen grip en over de boordradio zei hij iets in de trant van: laat me mijn ding maar doen', gaat de Britse journalist verder. 'En als Max dit zegt, dan is het ook echt vreselijk. En hij verlengde de stint steeds verder. Vermoedelijk wilde hij al tien ronden eerder naar binnen komen, maar toch verloor hij niet bijster veel tijd. Pas in die laatste rond, waren zijn banden er helemaal aan.'
Verstappen op zijn best
Windsor is van mening dat Verstappen juist op dit moment in de race excelleerde. 'Daar zag je Verstappen op zijn allerbest. Hij verlengde die stint op de mediums dusdanig, zodat ze de juiste delta voor de zachte banden konden bereiken. Dat is precies wat hij ook deed', stelt Windsor, die niet tegenspreekt dat de stint op de rode band ook heel sterk was. 'In de eerste vijf of zes ronden moest hij niet te hard pushen en veel lift and coast toepassen. Hij remde dus eerder af, maar toch was hij snel. Hij was enorm rap en paste goed op zijn banden. Het was absoluut briljant hoe hij zijn banden gebruikte, of beter gezegd: juist niet gebruikte in die fase van de race.'
Dankzij zijn bandenmanagement wist Verstappen in de slotfase in een rap tempo in te lopen op Ferrari-coureur Charles Leclerc. 'Het gevolg van dat werk was dat hij ruim een halve seconde per ronde terug kon pakken op Leclerc. Wauw!', is Windsor duidelijk onder de indruk van Verstappen. 'En als je erover nadenkt, waren zijn zachte banden maar tien ronden ouder dan die van Piastri. Zo goed was zijn stint op de mediumband', sluit Windsor af.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties