De bom is deze week gebarsten bij Red Bull. Met het ontslag van teambaas Christian Horner zorgde het Oostenrijkse team voor de grootste headline van het jaar. Het is vooralsnog gissen naar de directe aanleidingen voor de harde ingreep, maar ook de gevolgen zijn nog onduidelijk. Rick Winkelman stipt aan dat de hele toekomst van Red Bull Racing onzeker is geworden nadat aandelen in het bedrijf van eigenaar veranderden. Hij vreest ook voor de toekomst van Horner.
Winkelman maakt bij het Race Café van Ziggo Sport duidelijk dat hij de situatie bij de werkgever van Max Verstappen zorgwekkend vindt. Laurent Mekies neemt het bij het topteam over, maar er zijn alsnog veel vraagtekens over de toekomst van het team. Het ontslag van Horner kan eigenlijk niet los worden gezien van het veranderen van de eigendomsstructuur van het moederbedrijf. Twee procent van de aandelen werden overgedragen aan een nieuwe partij, waarover vooralsnog weinig bekend is.
Eigenaren van Red Bull
'Het is nu even rustig, maar de komende maanden nog niet, denk ik', zo voorspelt Winkelman meer onrust. 'Bij Red Bull zelf is ook een enorme wissel geweest, met aandelen die van eigenaar veranderd zijn. Daar is in de leidende posities ook wel wat veranderd. Daar zitten ook de mensen, die beslissen of ze sponsor willen blijven. Ik denk dat het dus voorlopig wel rommelig blijft', voegt de autosportjournalist toe.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Winkelman denkt nog niet dat Red Bull op de korte termijn helemaal van de grid zal verdwijnen, maar verwacht wel gevolgen. 'Ik kan me niet voorstellen dat Red Bull helemaal de stekker eruit trekt, maar je hebt nu niet meer dat meerderheidsbelang van de Thaise aandeelhouder', zo wijst hij naar Chalerm Yoovidhya, de zoon van mede-oprichter Chaleo Yoovidhya. De Thaise miljardair had 51 procent van de aandelen in handen, en had daarmee de macht in handen.
Mark Mateschitz is de vertegenwoordiger van de Oostenrijkse enclave, en nam 49 procent van de aandelen in het bedrijf over van vader en mede-oprichter Dietrich Mateschitz, die in 2022 kwam te overlijden, één dag voordat Red Bull de eerste constructeurstitel in negen jaar tijd pakte. Mateschitz junior had weliswaar veel aandelen, maar niet genoeg om de lijnen uit te zetten bij Red Bull. Dat lijkt in mei enigszins veranderd te zijn.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Macht in Zwitzerland
Documenten die in Oostenrijk zijn ingediend, tonen aan dat de eigendomsstructuur van Red Bull recentelijk is veranderd. Op 31 mei bevestigden documenten bij het Regionale Gerechtshof van Salzburg dat de Yoovidhya-familie nu ook nog maar 49 procent van de aandelen heeft, net zoveel als Mark Mateschitz. De overige twee procent zijn overgedragen aan Fides Trustees, een Zwitserse investeringsmaatschappij.
Hoewel het Zwitserse bedrijf slechts twee procent van de aandelen in handen heeft, is dat wel een cruciaal aandeel. Bij een meningsverschil tussen de Oostenrijkse en Thaise kanten van het bedrijf, kan Fides Trustees nu de doorslag geven. Als investeringsmaatschappij zal het bedrijf weinig rekening houden met persoonlijke banden, en juist vaak harder ingrijpen, waar mogelijk. 'Het is nog onduidelijk wat dat trust fund wil, maar dat zorgt ook voor die onduidelijkheid en die onrust', benadrukt Winkelman.
Winkelman geeft aan dat dit gevolgen kan hebben voor het raceteam van Red Bull. 'Je hebt kans dat de aandeelhouders nu op een bepaald moment zeggen: de Formule 1 is een hoop gedoe. Het levert niet meer genoeg op, en iedereen kent de naam Red Bull al. Er moet dan wel iemand anders zijn die het team overeind kan houden. Dan heb je het over Ford, degene waar ze de motorendeal mee hebben', zo houdt hij rekening met een (gedeeltelijke) verkoop van het team.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Einde verhaal voor Horner?
'Hoe zou Helmut Marko er nu aan toe zijn?' zo haalt Winkelman ook een andere hoofdrolspeler aan. 'Hij heeft geholpen om het team van Horner groter te maken. Als Marko weg was gegaan bij Red Bull, was Verstappen ook weggegaan bij Red Bull', zo geeft hij het belang van de Oostenrijker aan. Marko zou onenigheid hebben gehad met Horner over de wijze waarop het team geleid moet worden, maar heeft ook een lange en zeer succesvolle samenwerking met de Brit achter de rug.
Winkelman vreest verder dat we Horner niet snel meer gaan terugzien. De Brit wordt in verband gebracht met Ferrari, maar daar heeft Winkelman weinig geloof in. Ook nieuwkomer Cadillac ziet hij niet zomaar gebeuren. 'Cadillac is een multinational, en Horner heeft veel ellende meegemaakt. Ik denk dat hij nergens meer in de Formule 1 terecht kan. Welk team zou hem nog willen hebben, naast Flavio Briatore? Die grote fabrikanten gaan hun vingers niet aan hem branden, hooguit in een adviseursrol.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Veel teams lijken voorlopig ook niet toe te zijn aan een wisseling van de wacht in de top. McLaren, Sauber, Williams, en Haas hebben in relatief jonge engineers geïnvesteerd, en bij Red Bull is de deur dus dicht. Aston Martin en Mercedes lijken ook geen opties te zijn, waardoor alleen Ferrari, Cadillac en Alpine als opties overblijven. In ieder geval lijkt Horner bij Red Bull een puinhoop achtergelaten te hebben. 'Ik heb Mekies hoog zitten, maar hij staat wel voor een enorme klus', sluit Winkelman af.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties