Analyse | Red Bull met duidelijk voordeel met het oog op 2026 Analyse
Analyse

Analyse | Red Bull met duidelijk voordeel met het oog op 2026

Analyse | Red Bull met duidelijk voordeel met het oog op 2026

Veel Formule 1-teams hebben de aandacht al een tijdje verschoven naar de 2025-auto's, maar nu het nieuwe jaar officieel is ingeluid, verandert ook de beschikbare aerodynamische testtijd voor de teams. Goede prestaties worden afgestraft, en wanprestaties worden beloond. Red Bull Racing profiteert vanaf nu dus een half jaar lang van de zwakke optredens van Sergio Pérez.

Red Bull vestigde in 2023 nog het ene na het andere record. Na de start van 2024 leek het prolongeren van beide titels een formaliteit te zijn, maar uiteindelijk werd niet Red Bull, maar McLaren constructeurskampioen. Red Bull greep zelfs naast de tweede plek, en kelderde tot de derde plek. Daardoor loopt het Oostenrijkse team veel prijzengeld mis, maar sportief gezien mag Red Bull Pérez stiekem dankbaar zijn.

Voordeel op de lange termijn

Sinds de intrede van de aerodynamische testregels in 2021 betekenen goede prestaties een nadeel in het aantal beschikbare windtunneltests en CFD-simulaties. Deze regel werd geïntroduceerd om ervoor te zorgen dat de teams dichter bij elkaar komen te liggen qua sterkte, en dat een dominante positie lastiger te behouden valt. Dit verklaart dan ook grotendeels hoe Red Bull na een recordjaar toch onttroond is, nota bene door een team dat in 2023 slechts vierde eindigde bij de constructeurs.

Op 1 juli 2024 werd de windtunneltijd en het aantal CFD-simulaties per team vastgesteld voor de tweede helft van 2024. Destijds had Red Bull nog 64 punten voorsprong op Ferrari. McLaren stond slechts derde, voor Mercedes. De uiteindelijke constructeurskampioen heeft de afgelopen zes maanden dus veel meer kunnen testen dan Ferrari en vooral Red Bull, en daarvan geprofiteerd bij de auto's van 2024 en vooral ook 2025.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

max verstappen red bull lando norris mclaren ferrari charles leclerc racing gp sao paulo zaterdag 2024
McLaren heeft haar extra ontwikkelingstijd perfect benut.

McLaren zal vanaf nu dus de minste mogelijkheden krijgen om de auto te ontwikkelen, maar de 2025-auto zal al grotendeels ontworpen zijn. Het voordeel van Red Bull en vooral Mercedes zal dus pas later in het seizoen merkbaar worden. Wat vermoedelijk nog belangrijker is: vanaf vandaag, 1 januari, mogen de teams beginnen aan het ontwerp van de 2026-bolides. Hierbij hebben Red Bull en Mercedes dus wel een groot voordeel op McLaren en in mindere mate ook Ferrari.

Red Bull werd daarnaast in 2024 ook nog enigszins afgeremd door de gevolgen van het overtreden van het budgetplafond in 2021. Aan het einde van oktober 2022 kreeg de Oostenrijkse renstal een jaar lang minder aerodynamische testmogelijkheden. Die straf kwam pas op 26 oktober 2023 ten einde, toen de basis voor de 2024-auto al gelegd was. Dit verklaart mogelijk de verkeerde afslag, die het team van Max Verstappen genomen heeft aan het begin van 2024.

Red Bull profiteert met beide teams

In de tweede seizoenshelft viel Red Bull dus terug van de eerste tot de derde plek. Zoals in Tabel 1 te zien is, levert dat in de komende zes maanden een duidelijk voordeel op. McLaren is juist in het nadeel in het semester dat cruciaal is voor de ontwikkeling van de 2026-bolide. Ferrari behoudt de tweede plek, nadat het Red Bull inhaalde, maar door McLaren gepasseerd werd.

De tekst gaat verder onder de tabel.

windtunneldata tabel 2025 1
Tabel 1. Red Bull viel in de tweede seizoenshelft met beide teams terug en profiteert daar nu van.

Het andere team dat flink zal profiteren, is het zusterteam van Red Bull. Visa Cash App RB, zoals het team in 2024 nog bekend stond, kelderde in de tweede seizoenshelft van de zesde tot de achtste plek. Red Bull loopt met beide teams dus veel prijzengeld mis, maar dit prijzengeld levert onder het budgetplafond geen extra budget voor de ontwikkeling van de auto op. Beide teams plukken nu dus de vruchten van het verval in vorm, terwijl Alpine juist de prijs betaalt voor haar opleving en de uitstekende resultaten van Pierre Gasly.

Hoeveel tijd hebben de teams in de windtunnel?

In Tabel 2 is te zien hoeveel windtunneluren dit de teams nu daadwerkelijk oplevert per Aerodynamische Testperiode (ATP). Er zijn zes ATPs per seizoen, en één periode duurt dus zo'n twee maanden. Constructeurskampioen McLaren krijgt in die periode 840 uur in de windtunnel, verspreid over 672 tests, en die cijfers lopen dus op naarmate teams lager eindigden in het kampioenschap in 2024.

De tekst gaat verder onder de tabel.

windtunneldata tabel 2025 12
Tabel 2. Red Bull gaat er relatief gezien zelfs ruim veertien procent op vooruit.

Hoewel het dus met vijf procent per team gaat, is dit relatief aan een percentage van honderd procent, dat voor de nummer zeven van het kampioenschap geldt. Red Bull schiet van zeventig naar tachtig procent, wat relatief zelfs een winst van 14,3 procent oplevert, terwijl McLaren dus flink erop achteruit gaat.

Aan de cijfers uit Tabel zitten nog verdere restricties aan vast, namelijk aan het aantal uren dat de windsnelheid in de windtunnel boven de vijftien meter per seconde ligt (54 kilometer per uur). Het maximale aantal uren met hoge windsnelheid, en dus de effectieve tijd in de windtunnel, ligt op twintig procent van het totale aantal windtunneluren. Voor McLaren is dat dus 168 uur per twee maanden, voor Ferrari 180 uur, voor Red Bull 192 uur, en dat loopt verder op met twaalf uur extra per team, waardoor Sauber 276 uur beschikbaar heeft.

Nieuwe windtunnel belangrijk voor Red Bull

De klok van het beschikbare aantal windtunneluren begint te tellen zodra de windsnelheid hoger ligt dan vijf meter per seconde (achttien kilometer per uur), en staat weer stil zodra de windsnelheid weer onder die achttien kilometer per uur te liggen komt. Dat de windtunnel snel genoeg opstart, is dus van groot belang bij het optimaal benutten van je windtunneluren. Red Bull heeft een uit 1947 afkomstige windtunnel die langzaam opstart, vooral bij lage temperaturen, en is daardoor in het nadeel.

Dit is dan ook de reden waarom het team in een nieuwe windtunnel aan het investeren is, en waarom Red Bull sterker afhankelijk is van CFD-simulaties, waarbij dezelfde restricties gelden met de laagste beschikbaarheid voor de topteams. In het verleden heeft Red Bull nog pogingen gedaan om windtunnels te laten verbieden, omdat deze de teams flink op kosten jagen, maar Christian Horner was niet succesvol in deze poging, waardoor Red Bull zich gedwongen ziet om een nieuw exemplaar te laten bouwen. De windtunnel van Red Bull is naar verwachting pas bruikbaar voor de 2027-auto en moet in 2026 klaar zijn.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws