Analyse Kwalificatie | Verstappen was ook met zijn snelste sectortijden tekortgekomen Formule 1
Formule 1

Analyse Kwalificatie | Verstappen was ook met zijn snelste sectortijden tekortgekomen

Analyse Kwalificatie | Verstappen was ook met zijn snelste sectortijden tekortgekomen

In de tweede race van de double header na de lentevakantie bevinden we ons met de Formule 1 in Miami, Florida, waar in 2022 voor het eerst een race werd gehouden op het Miami International Autodrome. Na klachten van de Formule 1 en coureurs, is er voor dit jaar een nieuwe asfaltlaag neergelegd, is de bocht onder het viaduct heel lichtjes aangepast, ofschoon dat laatste niet echt een verschil maakt voor rondetijden. De DRS-zones zijn ook enigszins ingekort, en dat is niet iets waar de coureurs blij mee zijn, omdat dat inhalen nog moeilijker maakt dan het al is. Voor de kwalificatie is dat echter van geen (groot) belang, gelukkig. F1Maximaal doet zoals gebruikelijk weer verslag van deze kwalificatie, natuurlijk met een uitgebreide analyse van alle drie de sessies.

Zoals altijd, is het belangrijk, zelfs, of misschien wel juist op een behoorlijk groen circuit, om een banker lap neer te zetten, een eerste getimede ronde, om niet per definitie achteraan de grid te belanden als onverhoopt de kwalificatie wordt stilgelegd op een ongunstig punt, of als je als coureur door een incident te vroeg wordt uitgeschakeld. Op dit thuiscircuit voor Logan Sargeant is hij een van de eersten die op de baan te vinden zijn in de eerste sessie van de kwalificatie. De baan is zoals al aangegeven voorzien van een nieuwe laag asfalt voor dit raceweekend, wat betekent, zoals we ook al gezien hebben tijdens de vrije trainingen, dat de baan met elke ronde steeds sneller wordt.

De verwachting is dat de tijden in best wel grote sprongen erop vooruit zullen gaan, zelfs na alle rondjes die al verreden zijn door de verschillende raceklassen. Dat betekent dat het een heel spannende kwalificatie kan worden. Je moet namelijk eigenlijk zo laat mogelijk in elke sessie proberen een tijd neer te zetten, dat kan zomaar een halve seconde of meer schelen dan een rondje vijf minuten eerder. Zo’n groot verschil in tijd is moordend met de huidige specificatie wagens, omdat het veld veel dichter bij elkaar ligt dan we in jaren gezien hebben, dankzij de gewijzigde reglementen. Het is natuurlijk wel zaak om toch maar eerst die banker lap neer te zetten elke sessie, daar ontkom je niet aan, temeer omdat een groene baan met nieuw macadam nu eenmaal makkelijk voor grote verrassingen kan zorgen van de minder prettige aard.

Het Miami International Autodrome, GP Miami 2023, met Fernando Alonso op de voorgrond (Foto:
Aston Martin F1 Media)
Het Miami International Autodrome, GP Miami 2023, met Fernando Alonso op de voorgrond (Foto: Aston Martin F1 Media)

De Vries door naar Q2, McLaren niet

De vraag is bij sommige coureurs ook hoe het zal gaan of hoe het gaat aflopen. Nico Hülkenberg heeft natuurlijk al mogen proeven van de muur door maar tien centimeter van de racelijn af te wijken. Nyck De Vries zal zich moeten bewijzen dit weekend, terwijl zijn tijden tot nog toe niet bepaald de beste waren. Je weet ook niet wat Charles Leclerc gaat doen na al een fors uitstapje de muur in tijdens een vrije training. Dan hebben we ook nog Valtteri Bottas, die ook niet echt optimaal leek te presteren als de gedoodverfde grote leider de vorige vier races. Zou hij het beter kunnen doen dit keer? Overigens zijn beide Ferrari’s pas erg laat op de baan te vinden, en de beide Aston Martins zelfs nog veel later, ruim nadat iedereen buiten deze vier al een tijd heeft gezet.

De beide Red Bulls staan bovenaan de ranglijst, Sergio Pérez voorop met ruim een tiende van een seconde overigens, wat niet onoverkomelijk lijkt voor zijn Nederlandse concurrent. Leclerc neemt op zijn beurt de tweede plek over van Max Verstappen, en Carlos Sainz positioneert zichzelf op plek vier. Dat duurt echter niet lang, want Fernando Alonso weet sneller rond te gaan, en Kevin Magnussen ook. Dit laatste geeft wel aan hoeveel sneller de baan wordt met elk rondje en neergelegd rubber. Lewis Hamilton weet de barrière aan te tikken, maar hij kan wel doorrijden. Ondertussen zijn de toprijders alweer bezig aan een nieuw geklokt uitstapje over het asfalt. Verstappen zet maar liefst drie paarse sectoren neer, en pakt daarmee de leiding over van Pérez, die op drieëneenhalf tienden strandt. Leclerc heeft zelfs een achterstand van ruim een halve seconde, en Sainz nog eens ruim twee tienden meer.

Alonso en Lance Stroll weten plek vijf en zes te pakken, maar Hamilton en George Russell liggen momenteel op plaats tien en elf. Hamilton had trouwens inderdaad een nieuwe voorvleugel nodig na zijn poging eerder om de muur te kussen. De toptijd is ondertussen gedaald naar 1:27,3, dus de verwachting is dat de 1:27-grens wel verbroken gaat worden straks in Q2. Nyck de Vries doet het boven verwachting goed en plaatst zichzelf ruim een tiende boven zijn teamgenoot, en verovert daarmee plek acht! Het asfalt wordt duidelijk steeds beter ingerubberd, en de tijden komen ook steeds dichter bij elkaar te liggen. De top acht is momenteel binnen een seconde van elkaar te vinden! Verstappen is teruggekeerd naar zijn monteurs, en Pérez ook, maar de Mexicaan komt toch nog een keer naar buiten om een warme neus te halen.

Tabel 1. Uitslag Q1, Kwalificatie Grand Prix van Miami 2023.
Tabel 1. Uitslag Q1, Kwalificatie Grand Prix van Miami 2023.
Nyck De Vries tijdens de kwalificatie voor de Grand Prix van Miami, 2023 (Foto:
Red Bull Content Pool / Getty Images)
Nyck De Vries tijdens de kwalificatie voor de Grand Prix van Miami, 2023 (Foto: Red Bull Content Pool / Getty Images)

De sessie wordt afgevlagd, en de top vijftien bevindt zich nu binnen een seconde van elkaar, een ongelooflijk klein verschil. De grote verrassing is dat Stroll en beide McLarens zich niet hebben kunnen plaatsen voor Q2. Voor McLaren is dat de eerste keer sinds 2018. Sargeant en Yuki Tsunoda redden het evenmin, terwijl De Vries voor het eerst door is naar Q2! Dit zal hem goed doen, en het was natuurlijk ook hard nodig na zijn prestaties, of beter, gebrek aan prestaties, in de eerste vier raceweekenden van dit seizoen. Boven aan de lijst is het om en om Red Bull en Ferrari, met Verstappen en Sainz aan kop, zie Tabel 1. In lichtpaars zijn de uitvallers voor Q2 aangegeven.

Tabel 2. Uitslag Q1 op basis van beste sectortijden, Kwalificatie Grand Prix van Miami 2023.
Tabel 2. Uitslag Q1 op basis van beste sectortijden, Kwalificatie Grand Prix van Miami 2023.

Zoals gebruikelijk hebben we ook een tabel gemaakt waarin de rondetijden gebaseerd zijn op de beste sectortijden van elke coureur, om te analyseren of coureurs het beter gedaan konden hebben, en om te zien of dat de eindstand had kunnen beïnvloeden. Een belangrijk verschil met betrekking tot de coureurs die Q2 gehaald zouden hebben, is wel de positie van Tsunoda, die bij aaneenrijgen van zijn beste sectoren een paar plekken hoger zou zijn geëindigd, ten koste van zijn eigen teamgenoot in dat geval. Verder zou hier en daar de volgorde nog anders zijn geweest, maar dat zou geen verdere wijziging hebben gebracht in de piloten die het in Q2 nog eens mochten proberen.

Hamilton redt Q1 niet, maar Bottas wel dit keer

Red Bull besluit zijn coureurs als eersten naar buiten te sturen, Verstappen voorop. Hij zet meteen drie paarse sectoren neer met een zeer lage 1:27 als openingstatement, zij het dus nog geen 1:26, en Pérez zit daar maar een tiende of twee achter. Alonso sluit achter hen aan, en Hülkenberg en Magnussen volgen de Spanjaard. Russell en Hamilton vullen de ranglijst daarachter aan. De Vries weet een tijd te zetten op oude banden, die goed genoeg is voor de negende plaats, maar gezien hoe het circuit zich blijft ontwikkelen, zal hij die positie waarschijnlijk niet al te lang vast kunnen houden. Inderdaad, Esteban Ocon en Gasly stijgen naar plek vier en vijf, maar ook dat duurt niet lang want nu is het de beurt aan de Ferrari’s om te proberen korte metten te maken met hun tegenstanders.

Lewis Hamilton, kwalificatie GP Miami 2023 (Foto:
Mercedes AMG F1)
Lewis Hamilton, kwalificatie GP Miami 2023 (Foto: Mercedes AMG F1)

Sainz doet dat overtuigend, en neemt P2 weer over, minder dan vier honderdsten achter de lijstaanvoerder, terwijl de Monegask Alonso niet weet voorbij te komen. Met nog vijf minuten te gaan lijkt iedereen nog een keer naar buiten te komen voor een laatste snel rondje, allen op nieuwe banden, behalve Red Bull, Ferrari en en enig overblijvende Williams-rijder Albon. Bottas doet eindelijk wat we van hem verwachten, en stijgt naar P6. De top elf bevindt zich binnen een bandbreedte van een seconde, dus met de evolutie van de baan gaat dit laatste deel van de sessie heel belangrijk worden voor alle deelnemers. Leclerc is de eerste die de magische grens van 1:27 doorbreekt, bijna anderhalf tiende sneller dan zijn naaste, Nederlandse rivaal. Verstappen weet het echter nog eens anderhalf tiende sneller te doen dan de Ferrari-coureur.

Tabel 3. Uitslag Q2, Kwalificatie Grand Prix van Miami 2023.
Tabel 3. Uitslag Q2, Kwalificatie Grand Prix van Miami 2023.

Dit is weer puntje van de stoel-werk, het is echt spannend, en alles volgt elkaar heel snel op. Hamilton weet zijn tijd niet voldoende te verbeteren om Q3 te bereiken. Gasly zat op de wip, maar hij weet de onderste steen boven te halen, en stijgt naar P8. Russell weet het ook te halen, maar Albon net niet. De Vries haalt het ook niet, maar belandt toch wel op een verdienstelijke vijftiende plaats, waarmee hij voor het eerst zijn teamgenoot heeft uit weten te kwalificeren. De verrassing is echter dat Stroll het niet haalt, temeer daar hij bijna 1,4 seconden achter stalgenoot Alonso eindigt. Dat is een heel erg groot verschil. Hülkenberg haalt het ook niet en is voor het eerst dit jaar in de kwalificatie door zijn teamgenoot voorbijgestreefd.

Tabel 4. Uitslag Q2 op basis van beste sectortijden, Kwalificatie Grand Prix van Miami 2023.
Tabel 4. Uitslag Q2 op basis van beste sectortijden, Kwalificatie Grand Prix van Miami 2023.

De resultaten van Q2 zijn te vinden in Tabel 3, en in Tabel 4 is een opsomming gemaakt van de beste sectortijden per coureur. Die laatste is erg interessant, omdat het blijkt dat Hamilton het net als Tsunoda in Q1 veel beter had kunnen doen, dan zijn Britse teamgenoot natuurlijk. Hij had hem net van zijn plaats kunnen stoten als hij zijn beste sectoren aan elkaar had kunnen knopen. Verder zou alleen Pérez het beter voor elkaar kunnen hebben, een derde in plaats van een vijfde positie in de rangschikking, maar dat zou natuurlijk geen verschil gemaakt hebben wat betreft doormogen naar Q3.

Leclerc crasht, Red Bull tactische fout met Verstappen

Verstappen en Pérez zijn wederom de eersten die buiten in de vochtige, warme lucht te vinden zijn, en Leclerc en Sainz weer als laatsten. Misschien houden ze minder van warm, klam weer, al is de wind blijkbaar weer wat harder gaan waaien, en het misschien wat koelte brengt. Dat maakt het echter waarschijnlijk toch wat moeilijker voor de coureurs. En inderdaad, Verstappen gaat in de fout, twee keer achter elkaar, mogelijkerwijs door windvlagen. Hij onderbreekt zijn snelle ronde, gaat een stuk langzamer nu, en keert meteen terug de pitstraat in zonder zijn ronde af te maken, dus zet geen tijd neer. Pérez rijdt wel een hele geklokte ronde, een zeer goede tijd, al is die net iets langzamer dan de beste tijd van Verstappen in Q2. Alonso sluit achter Pérez aan, en Magnussen worstelt zich naar P3 door een fantastische prestatie, al verdringt Sainz hem meteen weer van die plek. Leclerc heeft net als Verstappen ook wat problemen, maar maakt wel zijn rondje af, al komt hij niet verder dan P7.

Max Verstappen, kwalificatie GP Miami 2023, Miami International Autodrome (Foto:
Red Bull Content Pool / Getty Images)
Max Verstappen, kwalificatie GP Miami 2023, Miami International Autodrome (Foto: Red Bull Content Pool / Getty Images)

Bottas heeft net als de Limburger nog geen tijd gezet, vermoedelijk vanwege een gebrek aan verse banden, en wacht daarom tot de baan het verst ingerubberd is. Wat niet duidelijk is, is waarom Verstappen niet meteen weer naar buitenkomt voor een nieuwe ronde. De eerste gedachte is dat eigenlijk wel moet en dat binnenblijven niet verstandig lijkt. Misschien wil je zelfs wel twee rondjes achter elkaar rijden voor de zekerheid. Ondertussen is iedereen weer terug in de garage, voor wat laatste setupveranderingen, het bijvullen van brandstof, misschien een snelle slok water. Met nog vier minuten op de teller vertrekt Leclerc als eerste uit de garage om aan zijn opwarmronde te beginnen. Nog geen minuut later is eindelijk iedereen begonnen aan zijn outlap, met Verstappen en Bottas als laatsten.

We zitten hier ondertussen op het puntje van de stoel, met het hart in de keel. Het moet nu echt gebeuren, met nog geen drie minuten meer op de klok, en iedereen is eindelijk onderweg voor die laatste poging om die startplek voor zondag te verbeteren. Maar wat gebeurt daar? O nee, Leclerc verspeelt het volledig, en gaat in sector 1 de muur al in. Over de kerb verliest hij de auto, spint, en eindigt achterwaarts in de tecpro-barrière, in bocht 7. Dit is een rode vlag, met nog maar 1:36 op de teller, en dat betekent dat de kwalificatie niet hervat gaat worden. Dat betekent ook dat Verstappen en Bottas geen tijd hebben gezet, en dus onderaan de top tien staan, terwijl Pérez van pole mag starten, Alonso van plek twee op de grid, Sainz van drie, en Magnussen van P4. Wat een anticlimax!

Tabel 5. Uitslag Q3, Kwalificatie Grand Prix van Miami 2023.
Tabel 5. Uitslag Q3, Kwalificatie Grand Prix van Miami 2023.

Om met een opwarmronde dan wel outlap te beginnen voor de overblijvende auto's is minimaal twee minuten nodig op dit circuit, dus met slechts iets meer dan anderhalve minuut op de teller weet je dat de boel dan niet weer opgestart wordt. De eindstand van de eerste rondjes wordt daarmee de eindstand van Q3, als weergegeven in Tabel 5. Met slechts één ronde gereden door iedereen, of minder voor sommigen, zal het duidelijk zijn dat dit ook gelijk de snelste sectoren per coureur voor deze sessie weergeeft. Meer is niet gereden in deze sessie tenslotte. Mijns inziens heeft Red Bull echt de verkeerde beslissing genomen door Verstappen tot het laatste moment binnen te houden na zijn mislukte eerste poging. Het betekent plaats negen voor Verstappen, ofschoon dat misschien nog plaats acht wordt als Leclerc uit de pitstraat moet vertrekken.


Tabel 6. Uitslag van alle sessies gecombineerd, Kwalificatie Grand Prix van Miami 2023.
Tabel 6. Uitslag van alle sessies gecombineerd, Kwalificatie Grand Prix van Miami 2023.

Het is interessant om te zien dat de poleronde van Pérez niet zo snel is als de snelste ronde van Verstappen in Q2, dus waarschijnlijk had hij nog twee of drie tienden daar vanaf kunnen knabbelen. Om deze reden hebben we alle rondes van Q1, Q2 en Q3 gecombineerd om te zien of dat nog andere resultaten opgeleverd zou hebben voor een einduitslag. Het is pijnlijk duidelijk dat zowel Verstappen als Leclerc hoger zouden zijn geëindigd in dat geval, met Verstappen op pole, en Leclerc op plek drie, achter Verstappen dus op de startgrid, zie Tabel 6. Ook verder in het klassement zou de boel behoorlijk overhoop zijn gegooid, met Magnussen en Russell onderaan, Gasly daar net boven, en Ocon een stuk hoger.

Tabel 7. Uitslag van alle sessies gecombineerd volgens beste sectortijden, Kwalificatie Grand Prix van Miami 2023.
Tabel 7. Uitslag van alle sessies gecombineerd volgens beste sectortijden, Kwalificatie Grand Prix van Miami 2023.

Kijken we dan ook nog naar beste sectortijden over alle sessies heen, dan zien we dat de top drie nog verandert, omdat Pérez dan weer boven komt drijven, en Verstappen naar de derde plaats zakt, met een verschil van bijna acht honderdsten. Gezien de snelheid die de tweevoudig wereldkampioen dit weekend tot nog toe heeft laten zien, zou het echter zeer waarschijnlijk zijn geweest dat hij de beste tijd had gescoord, en daarmee ook van pole had kunnen vertrekken. Aan de andere kant betekent dit dat we een veel interessantere race tegemoet mogen zien op zondag, omdat niet bij voorbaat al duidelijk is wie de winnaar wordt, al heeft Pérez nu wel de beste kaarten. We zijn lichtelijk teleurgesteld door het te vroege einde van de kwalificatie, maar we mogen nu wel uitzien naar een intrigerende race met veel meer inhaalacties. Twee sterke coureurs die behoorlijk ver van achteren moeten starten en die hun vuur en passie om naar voren te komen al meerdere seizoenen hebben laten zien. Het wordt weer spannend, met andere woorden.

Door: Wim G. Vandebilt

Verstappen is favorietenrol kwijt, pak ruim 2.5x je inzet bij zege voor de Nederlander. Wat kost gokken jou? Stop op tijd, 18+

Carlos Sainz gedurende een kwalificatierondje, GP Miami 2023 (Foto:
Ferrari F1 Media)
Carlos Sainz gedurende een kwalificatierondje, GP Miami 2023 (Foto: Ferrari F1 Media)

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws