george-russell-mercedes-oliver-bearman-haas-kimi-antonelli-max-verstappen-red-bull-racing-mexico-zondag-2025 Formule 1
Formule 1

Vlammen uit de helm van overkokende Russell na actie Verstappen: 'Alleen noteren is niet goed genoeg!'

george-russell-mercedes-oliver-bearman-haas-kimi-antonelli-max-verstappen-red-bull-racing-mexico-zondag-2025

George Russell kwam tijdens de Grand Prix van Mexico een aantal keren in beeld vanwege zijn verhitte boordradio's. Aan het begin van de race was hij niet gediend van de actie van Max Verstappen, ondanks dat de Nederlander hem vóór de eerste bocht al had ingehaald. Later in de race had hij een discussie met zijn ingenieur om van positie te wisselen met Kimi Antonelli.

Lezers van de rubriek 'De race van Verstappen' zijn inmiddels bekend van het format waarin we een kijkje in de cockpit van een coureur geven. Gezien de verhitte boordradio's van Russell, hebben we ingezoomd op de momenten waarop de Brit nogal gefrustreerd was. Russell startte de race vanaf P4, een plekje voor Verstappen. Bij de start was de Nederlander echter beter weg.

De viervoudig wereldkampioen werd vervolgens richting de buitenkant gedrukt door de Ferrari's, die zich bezighielden met Lando Norris. Verstappen ging over het gras en kwam achter die groep de baan weer op. Daar was Russell het niet mee eens. 'Verstappen sneed de bocht zojuist af, remde laat en ging over het gras', meldde hij. 'Dat is op zijn minst een penalty, of hij moet de plek teruggeven.'

Verstappen hoefde die plek sowieso niet terug te geven, want hij zat al vóór Russell bij het ingaan van bocht 1. De Nederlander voegde voor de neus van Russell weer in en daardoor had hij geen voordeel behaald bij het afsnijden van de bocht. Een ronde later had de Brit door dat hij de positie niet meer terug zou krijgen. 'Dit is gewoon belachelijk. Je kunt dus gewoon de bocht afsnijden en de plek behouden. Geen penalty, niks.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

oscar-piastri-max-verstappen-red-bull-racing-george-russell-mercedes-lewis-hamilton-charles-leclerc-ferrari-lando-norris-mclaren-mexico-zondag-2025
De start van de race was nogal chaotisch.

Kurkdroge reactie van ingenieur

Ingenieur Marcus Dudley heeft zijn coureur al laten weten dat het incident was genoteerd. Ook Hamilton stond genoteerd bij de FIA, die later bocht 4 afsneed. Bij hem werd beoordeeld dat hij wel een flink voordeel pakte, waardoor hij een tiensecondenstraf kreeg. Verstappen kreeg geen straf. 'Het is een blijvend voordeel', zei Russell. 'Fuck it! Het moet veranderen! Alleen noteren is niet goed genoeg', vervolgde hij.

Dudley ging er niet op in en liet hem weten dat hij nog altijd binnen DRS-afstand van Verstappen zat. Met andere woorden: als hij zijn plek terug wilde pakken, zou hij dat zelf moeten regelen. Verstappen en Russell kwamen elkaar vervolgens nog tegen, waarbij Russell buiten de baan ging. Oliver Bearman meldde zich vervolgens bij het gevecht en Antonelli passeerde Russell ook. Dat zorgde voor meer frustratie.

Stoom uit Russells oren

'Ik weet het, ik weet het', begon Dudley direct toen Russell de boordradioknop indrukte. 'It's just a fucking joke!' riep Russell. 'Doet me denken aan mijn eerste go-kart-race.' Russell lag inmiddels zevende en was dus drie plekken verloren. De ingenieur van Mercedes ging niet meer op de incidenten in, wetende dat Verstappen ervoor zat bij de apex en het geen zit had om het aan te vechten. Russell moest afkoelen en zich op de race focussen.

Het leek voor hem van kwaad tot erger te gaan, want hij raakte de aansluiting naar zijn teamgenoot een klein beetje kwijt en Oscar Piastri begon aan te dringen bij Yuki Tsunoda, die achter het Mercedes-duo reed. Antonelli werd vrij vroeg naar binnen gehaald voor zijn eerste pitstop, maar daardoor had Russell geen DRS meer van de auto voor zich. Hij werd een doelwit van Piastri, maar de Australiër ging een ronde eerder naar binnen.

'I have a f*cking car up my f*cking ass'

Antonelli en Russell reden vervolgens weer achter elkaar, en opnieuw meldde Piastri zich bij het gevecht. Hij hoefde ditmaal alleen Gabriel Bortoleto en Tsunoda in te halen om bij de achtervleugel van Russell te komen. De Brit dacht meer pace te hebben dan zijn teamgenoot en verzocht de pitmuur om te overwegen hen van posities te laten wisselen om Hadjar en Bearman te pakken te krijgen. Hadjar ging vlot daarna naar binnen, waardoor Russell zich wilde richten op zijn landgenoot.

De tekst gaat verder onder het X-bericht.

Zijn ingenieur vond het een minder goed idee, want zijn banden en remmen begonnen te oververhitten. 'George, we moeten de banden- en remtemperaturen onder controle brengen', waarschuwde hij. 'Yeah', antwoordde Russell, die vervolgens niet van plan was om een beetje afstand te houden. 'Ik weet dat het lastig is, maar als we alles onder controle hebben, kunnen we het nog eens proberen.'

Russell kreeg eerder groen licht om Antonelli op de baan in te halen, dus zonder teamorders. Dat zou ook de snellere manier zijn, want een teamorder kostte mogelijk te veel tijd, en daar kon Piastri van profiteren. 'Ik heb een McLaren in mijn reet, wil je dat ik die voorbijlaat?' vroeg Russell sarcastisch. 'Nee, bedankt', antwoordde Dudley. 'Oké, ik checkte het maar even', zei Russell. 'Ik wil de positie daarna wel teruggeven aan Kimi', stelde hij nog voor.

Hij wilde dan proberen om Bearman te pakken, en als dat niet lukte, mocht het team hen weer omwisselen. 'Op deze manier compromitteren we onze races', beargumenteerde Russell. Hij kreeg daarop een tijdje geen antwoord. 'Verstappen is naar binnen gegaan', luidde de update van Dudley. 'Ik heb veel meer pace, jongens!' ging Russell verder. Piastri was de druk flink aan het opvoeren en had ook wel door dat Russell aan het onderhandelen was met zijn team.

Russell verheft zijn stem

Dudley zag het de verkeerde kant opgaan met de bandentemperaturen en wilde dat zijn coureur minder pushte. 'Ze zijn echt sky high, George. Breng het onder controle', zei de ingenieur. 'Marcus, I've got a car up my ass, okay! Eentje die veel sneller is dan die van ons. Ik probeer mijn positie te behouden. Ik heb veel meer pace dan Kimi, en we vechten voor een podium. Ik wil de plek prima teruggeven als het me niet lukt, maar nu gaan mijn banden er echt keihard aan', zei Russell, die vastzat tussen Antonelli en Piastri.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

george-russell-mercedes-mexico-zondag-2025
Russell was na afloop niet te spreken over het verloop van de race.

'Begrepen, maar we moeten het met deze banden doen tot het einde van de race', wees Dudley aan. Een ronde later kreeg Russell eindelijk goed bericht: 'We gaan de auto's omwisselen in bocht 4', meldde de pitmuur. 'Ah, great!' antwoordde Russell. De Brit bracht eerst zijn banden in het juiste venster en hielp Antonelli nog met DRS. Uiteindelijk kreeg hij Bearman niet te pakken en eindigde ook Piastri voor beide Mercedessen. Antonelli vergat de belofte van zijn teamgenoot niet, en zorgde ervoor dat de posities nogmaals gewisseld werden.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws