fia logo formule 1 2023 Formule 1
Formule 1

FIA stelt onderzoek in na twee controversiële situaties, waardoor ook Verstappen benadeeld werd

fia logo formule 1 2023

Als bestuursorgaan van de sport is het de taak van de FIA om alles in goede banen te leiden. Als de FIA dus onder de aandacht komt, is dat zelden vanwege positieve redenen. Na de Grand Prix van Mexico zag de FIA zich echter genoodzaakt om opheldering te geven over een levensgevaarlijke situatie met Liam Lawson en de late Virtual Safety Car, die titelkandidaten Max Verstappen en Oscar Piastri een kans ontnam om nog een plek te winnen.

Liam Lawson was de hoofdrolspeler in het eerste opvallende moment, waarbij de FIA een flinke fout maakte op het gebied van veiligheid. De Racing Bulls-coureur reed maar drie ronden in Mexico, maar maakte in die paar minuten het nodige mee. In de openingsronde kwam de Nieuw-Zeelander in contact met Carlos Sainz, waarbij zijn voorvleugel beschadigd raakte. Twee ronden later had hij bijna opnieuw contact, maar nu met baanmedewerkers.

'Ik reed er bijna een aan'

'Ik kon het zelf ook niet echt geloven, toen ik het zag', laat Lawson weten in gesprek met Viaplay. 'Ik moest een pitstop maken na de schade uit de openingsronde. Ik kwam naar buiten op nieuwe banden. In de eerste bocht waren er gewoon twee mannen, die over het circuit renden. Ik weet niet wat daar gebeurde', zo is de jonge coureur nog steeds verbijsterd over wat hij meemaakte op het Autódromo Hermanos Rodríguez.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

liam-lawson-vcarb-kwalificatie-zaterdag-mexico-2025
Lawson kon al snel uitstappen.

Lawson spaart de FIA en haalt niet uit naar de wedstrijdorganisatie, maar krabt zich wel achter de oren. Er was duidelijk ergens sprake van een misverstand. Het is ongelofelijk dat twee mannen voor me over het circuit renden, want ik raakte er bijna eentje. Het was zó gevaarlijk, ik heb echt geen idee wat daar aan de hand was', sluit de voormalige teamgenoot van Verstappen af.

FIA stelt onderzoek in

De FIA kreeg de beelden uiteraard ook te zien, en gaat een onderzoek instellen om uit te vogelen hoe dit mis kon lopen. 'Na een incident in de eerste bocht werd de wedstrijdleiding geïnformeerd dat er onderdeeltjes op de baan lagen in de apex van die bocht. In de derde ronde werden de marshals geïnformeerd en klaargezet om het circuit te betreden om die onderdelen te verwijderen, nadat alle auto's de eerste bocht door waren gekomen', deelt de FIA in een statement via woordvoerder Roman de Lauw.

De tekst gaat verder onder de Tweet.

'Zodra het duidelijk werd dat Lawson een pitstop maakte werden de instructies om de marshals de baan op te laten lopen ingetrokken, en een dubbele gele vlag werd in die sector gezwaaid. We zijn nog steeds aan het onderzoeken wat op dat moment precies gebeurde', luidt het statement, aangezien de baanmedewerkers die laatste instructie duidelijk niet meegekregen hadden en midden op de baan stonden, toen ze opeens een Honda-motor dichterbij hoorden komen.

Virtual Safety Car

De FIA zag zich ook genoodzaakt om een late Virtual Safety Car toe te lichten, aangezien die situatie grote gevolgen had in de titelstrijd. Max Verstappen en Oscar Piastri wilden net de aanval openen op respectievelijk Charles Leclerc en Oliver Bearman, toen de race met anderhalve ronde te gaan geneutraliseerd werd. 'In de zeventigste ronde spinde Carlos Sainz. Hij stopte in een uitloopzone aan de buitenkant van bocht 14', schrijft De Lauw in het FIA-statement.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

fia-carlos-sainz-crash
Doorgestuurde CCTV-foto van de FIA: Carlos Sainz' auto rookt.

'Zijn auto kwam tot stilstand op een gevaarlijke plek. De auto begon vervolgens te roken en de wedstrijdleiding kreeg meldingen van vuur, waardoor het duidelijk was dat de marshals moesten ingrijpen. Het is standaard om de race te neutraliseren als de marshals een auto achter de omheining moeten zetten en in dit geval kozen we voor een Virtual Safety Car, totdat de auto op een veilige plek stond. De VSC eindigde zodra de auto op een veilige plek stond en de race eindigde onder een groene vlag.

carlos-sainz-crash-fia
Doorgestuurde CCTV-foto van de FIA: Sainz staat stil in het stadiongedeelte.

Door de ingreep van de FIA waren er geen positiewisselingen meer in de top tien in de laatste twee ronden. Verstappen liep zo een kans mis om nog drie punten extra te pakken in de jacht op de McLarens. Daardoor dichtte hij het gat met slechts vier punten in plaats van zeven punten.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws