Nikolas Tombazis, Single Seater Director van de FIA, heeft aangegeven dat de plank onder de auto's vanaf 2026 mogelijk een standaardonderdeel wordt. De plank werd in de jaren negentig geïntroduceerd om ervoor te zorgen dat teams de auto niet te laag zouden afstellen, iets wat dit jaar op het Circuit of the Americas wel is gebeurd. De problemen die dit jaar daardoor zijn ontstaan, moeten dan ook geëlimineerd worden als het een standaardonderdeel van de FIA wordt.
De plank onder de vloeren van de Formule 1-auto's heeft dit jaar al voor wat bijzondere momenten gezorgd. Zo werden Lewis Hamilton en Charles Leclerc gediskwalificeerd voor de Grand Prix van de Verenigde Staten, omdat de planken te veel slijtage toonden. Deze plank moet tien millimeter dik zijn en er mag na een sessie maar 0,2 millimeter weggesleten zijn. Dat zorgt bij de teams wel voor hoofdbrekens, aangezien er meer downforce wordt genereerd met de huidige generatie grondeffectauto's als deze zo laag mogelijk worden afgesteld.
Dat neemt ook enkele risico's met zich mee. Een lage afstelling kan ervoor zorgen voor bottoming als een auto over een hobbel rijdt. Dit gebeurde bij Lando Norris in Las Vegas, waardoor hij een flinke crash kende. 'Er zit een dunne lijn tussen wanneer het de verantwoordelijkheid van een circuit is om bepaalde kenmerken of details op te lossen en wanneer de teams de auto gewoon hoger moeten afstellen', erkent Tombazis tegenover Motorsport Week.
De Single Seater Director geeft aan dat de FIA gaat kijken naar de circuits en of er oplossingen moeten komen op bepaalde plekken. Toch geeft Tombazis ook aan dat de verantwoordelijkheid bij de teams ligt, al begrijpt hij het standpunt van de renstallen wel. 'Worden de auto's te laag afgesteld? Ja, we zouden liever zien dat ze wat hoger reden, maar het inherente kenmerk van een grondeffectauto is dat deze over het algemeen betere performance heeft als deze laag is afgesteld. Dat is iets wat we niet gemakkelijk kunnen vermijden.'
Tombazis wil regelgeving aanpassen
De FIA heeft dan ook gekeken naar de mogelijkheid om de plank toe te voegen aan het lijstje met standaardonderdelen. Sommige onderdelen van de auto en de motor hoeven teams niet zelf te ontwerpen. Voor de plank moest er nog gestemd worden. 'Soms heb je niet genoeg steun. Voor 2026 zouden we mogelijk wel de reglementen kunnen vereenvoudigen, waar dat eerst niet kon', aldus Tombazis. In 2026 gaan de reglementen in de Formule 1 opnieuw op de schop, al zijn deze vooral gericht op de krachtbronnen.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties