Geruchtencircuit | 'Liberty Media denkt na over idee om vanaf 2025 alle auto's gezamenlijk te presenteren' Formule 1
Formule 1

Geruchtencircuit | 'Liberty Media denkt na over idee om vanaf 2025 alle auto's gezamenlijk te presenteren'

Geruchtencircuit | 'Liberty Media denkt na over idee om vanaf 2025 alle auto's gezamenlijk te presenteren'

In de Formule 1 wordt er veel gespeculeerd over transfers van teambazen en coureurs. Ook willen er nog wel eens jonge coureurs naar voren geschoven worden als potentiële vervangers voor rijders op de huidige grid. Bij het Geruchtencircuit lees je alle laatste suggesties rondom de toekomst van de Formule 1.

Donderdag 10 oktober:

'Liberty Media denkt na over idee om vanaf 2025 alle auto's gezamenlijk te presenteren'

Het Italiaanse FuoriTraiettoria meldt dat Liberty Media nadenkt over een plan om alle launches van de teams vanaf 2025 gezamenlijk te presenteren. De teams organiseren de presentaties van hun auto's al jaren op de manier waarop ze dat zelf willen, maar als het aan Liberty Media ligt komt daar vanaf het aankomende seizoen verandering in. Het Italiaanse medium meldt dat er geruchten rondgaan dat Liberty Media dat wil organiseren in de O2-Arena in London, op 18 februari 2025.

Dat is iets langer dan een week voorafgaand aan de testdagen in Bahrein. Volgens FuoriTraiettoria wordt er rond de Grand Prix van Brazilië in november een beslissing genomen. De geluiden in de geruchtenmolen zeggen echter dat de kleine teams het niet zo'n strak plan vinden, omdat de aandacht bij een gezamenlijke presentatie vermoedelijk alleen naar de grote teams zal gaan.

Vrijdag 27 september:

'Hamilton gaat zichzelf bij Ferrari sponsoren met zijn merk Almave'

Formule 1-journalist Joe Saward deelt in zijn blog The Green Notebook dat Lewis Hamilton wellicht zijn eigen sponsor wordt bij Ferrari met zijn non-alcoholic tequilabedrijf Almave. 'In augustus kocht het gigantische Franse bedrijf Pernod Ricard, de op een na grootste wijn- en sterkedrankengroep ter wereld, zich in bij een niet-alcoholisch tequilamerk genaamd Almave, dat toevallig eigendom is van ene L. Hamilton. Het doel van de alliantie met Pernod Ricard was om het Franse bedrijf te gebruiken voor wereldwijde distributie en om te profiteren van hun ervaring in het opbouwen van nieuwe merken. Het gerucht gaat dat Almave volgend jaar mogelijk als sponsor van Ferrari wordt aangetrokken', aldus Saward.

Zaterdag 21 september:

'Bottas blijft nog een jaar bij Stake en wordt teamgenoot van Hülkenberg'

Wie wordt in 2025 nu de teamgenoot van Nico Hülkenberg bij Stake? Eerst had Valtteri Bottas de beste papieren in handen, toen bleek McLaren-junior Gabriel Bortoleto weer op poleposition te staan, maar nu melden verschillende bronnen, waaronder het Zwitserse Blick, dat de keuze toch op Bottas is gevallen. Wanneer de bevestiging precies moet volgen, is nog niet duidelijk, maar enkele bronnen melden dat de aankondiging waarschijnlijk volgende week plaatsv

Woensdag 11 september:

'McLaren-junior op poleposition voor stoeltje bij Stake F1'

Amper twee weken geleden meldde Motorsport.com nog dat Valtteri Bottas de beste papieren had voor het tweede Stake-stoeltje naast Nico Hülkenberg, maar nu lijkt McLaren-junior Gabriel Bortoleto echter de grootste kanshebber te zijn volgens de Nederlandse tak van Motorsport.com. Volgens het medium zou McLaren een eventuele overstap van het Braziliaanse talent naar Stake niet dwarsbomen. Mocht de renstal, die momenteel de laatste plek in het constructeurskampioenschap bezet, Bortoleto aantrekken, dan zal Bottas definitief moeten vertrekken bij de in Hinwil gevestigde renstal.

Dinsdag 3 september: 

'Aston Martin kondigt komst van Newey spoedig aan'

Verschillende media, waaronder Motorsport.com melden dat Adrian Newey nog voor de komende Grand Prix in Azerbeidzjan door Aston Martin officieel wordt binnengehaald. De topontwerper kondigde eerder dit seizoen zijn vertrek bij Red Bull Racing aan. De overige teams toonden unaniem interesse, maar het lijkt erop dat Lawrence Stroll, met Honda als motorenpartner vanaf 2026, aan het langste eind getrokken heeft. Newey mag dan na het eerste kwartaal van 2025 aan de slag voor het Britse team, dat Fernando Alonso en Lance Stroll als coureurs onder contract heeft liggen.

Eerder leek Ferrari nog de favoriet om Newey te contracteren, maar de gesprekken met het Italiaanse team liepen op niets uit, omdat Ferrari niet aan de wensen van Newey kon voldoen. Zo was Frédéric Vasseur volgens de geruchten niet bereid om Newey de vrijheid te geven om een team om zich heen te vormen. Newey zou nu wel overtuigd zijn door Aston Martin, nadat hij de nieuwe fabriek van het team al bezocht. In die nieuwe fabriek staat ook een nieuwe windtunnel, die spoedig ingezet zal worden.

Het nieuws is nog niet officieel bevestigd, omdat Newey voor een bepaalde datum nog niet zijn nieuwe werkgever bekend mag maken. Aston Martin haalde eerder al onder meer Andy Cowell -verantwoordelijk voor de Mercedes-raketmotor uit 2014, en Enrico Cardile, eerder bij Ferrari technisch directeur van de chassis-kant.

Vrijdag 30 augustus:

'Bottas favoriet voor tweede stoeltje bij Stake, concurrentie van McLaren-talent'

Er zijn nog maar drie stoeltjes te vergeven in de Formule 1 voor 2025: eentje bij Mercedes, eentje bij Stake/Sauber/Audi, en eentje bij Visa Cash App RB. Het plekje bij Mercedes gaat normaal gesproken naar Andrea Kimi Antonelli, terwijl Red Bull haar plekje intern in zal gaan vullen. Het stoeltje bij Stake als teamgenoot van Nico Hülkenberg is voor veel coureurs dus de laatste kans.

Motorsport.com meldt nu dat Valtteri Bottas de favoriet is om zijn plekje bij het team te behouden. De 35-jarige Fin is dit jaar nog puntloos, maar wel duidelijk sterker dan Zhou Guanyu. Stake zou Bottas een eenjarige deal geboden hebben, maar Bottas zou zelf graag een optie voor 2026 willen krijgen, al heeft hij dus geen andere opties binnen de Formule 1. Audi hoopte juist dat Carlos Sainz naar het team zou komen, en sinds de Spanjaard voor Williams koos, wil het team enkel een eenjarig contract aanbieden om zo Audi de keuze voor 2026 te bieden.

Mocht het met Bottas niet tot een contract komen, dan zou McLaren-talent Gabriel Bortoleto het stoeltje kunnen overnemen. De Braziliaan is regerend Formule 3-kampioen en staat nu tweede in het Formule 2-kampioenschap. Daarbij kan het een struikelblok worden dat de 19-jarige coureur aan McLaren verbonden is, maar dat team heeft met Lando Norris en Oscar Piastri twee coureurs voor de lange termijn onder contract liggen.

Zaterdag 24 augustus:

'Vowles wil Sargeant vroegtijdig vervangen na nieuwe crash'

Logan Sargeant schreef op zaterdag in Zandvoort zijn Williams volledig af, door in een natte vrije training het gaspedaal vol ingedrukt te houden op het natte gras. De Amerikaan miste daardoor de kwalificatie. Sargeant heeft al verschillende zware klappers meegemaakt, en weet al dat hij volgend jaar vervangen wordt door Carlos Sainz. Teambaas James Vowles zou volgens De Telegraaf-verslaggever Erik van Haren na de laatste klapper echter overwegen om Sargeant vroegtijdig uit zijn lijden te verlossen.

Van Haren geeft aan dat het nog geen definitieve beslissing genomen is, maar dat de opties wel bekeken worden. Mick Schumacher zou onder meer op die lijst staan als tijdelijke vervanger. Dat zou een opvallende keuze zijn, aangezien de Duitser zijn Haas-stoeltje juist verloor vanwege de enorme crashes die hij veroorzaakte. Vowles zou ook bij Red Bull langs zijn gegaan om naar Liam Lawson te vragen. Een andere optie is dat Vowles bij oude bekende Toto Wolff aanklopt, en kijkt of hij Andrea Kimi Antonelli al enkele races kan laten rijden.

Donderdag 15 augustus:

'Audi wil Vettel binnenhalen om volledig Duitse line-up te hebben'

Het Oostenrijkse OE24 speculeert dat Sebastian Vettel mogelijk een comeback gaat maken in de Formule 1 en dat zal doen bij Audi vanaf 2025. Het medium denkt dat Audi het feit dat Vettel zowel Jonathan Wheatley als Mattia Binotto goed kent kan gebruiken om de viervoudig wereldkampioen over te halen. Wheatley kent hij natuurlijk van zijn tijd bij Red Bull Racing, en Binotto van zijn seizoenen bij Ferrari, toen Binotto daar al een rol had voordat hij teambaas werd.

Nu Carlos Sainz heeft getekend bij Williams zoekt Audi driftig naar een nieuwe optie, aldus OE24. Red Bull-topadviseur Helmut Marko gaf een tijdje terug al aan dat Vettel wellicht interesse zou hebben in een comeback, maar dat er bij de topteams momenteel geen ruimte meer zou zijn. Volgens het Oostenrijkse medium is Audi momenteel een optie. Ook Mick Schumacher zou volgens OE24 in beeld zijn voor dat zitje, omdat Audi veel waarde zou hechten aan een volledig Duitse line-up.

Donderdag 8 augustus:

'Antonelli wordt in Monza aangekondigd als Mercedes-rijder'

Het Italiaanse Autosprint wist eerder deze week al te melden dat Adrian Newey zou hebben getekend bij Aston Martin en dat de Britse renstal nu haar pijlen richt op Max Verstappen. Autosprint weet ook te melden dat Mercedes de knoop heeft doorgehakt betreffende haar tweede coureur en dat het team tijdens het raceweekend in Italië aan gaat kondigen dat Andrea Kimi Antonelli vanaf 2025 het stoeltje naast George Russell op zou vullen. Geheel verrassend is het niet, aangezien Toto Wolff eerder al had aangegeven dat Antonelli de beste optie lijkt te zijn. Of het echt wordt aangekondigd in Monza, is dus nog even afwachten.

Dinsdag 6 augustus:

'Aston Martin heeft Newey binnen en richt pijlen op Verstappen'

Het Italiaanse magazine Autosprint weet te melden dat Aston Martin een akkoord heeft weten te bereiken met Adrian Newey. Geruchten linken de topontwerper en de Britse renstal al geruime tijd aan elkaar, maar in september moet de bekendmaking van de deal komen. Het plan van Lawrence Stroll om de titel naar Silverstone te halen mag ook wat kosten, aangezien Aston Martin een contract van honderd miljoen euro zou hebben geboden. Daar houdt Stroll senior echter nog niet op. Volgens Autosprint hoopt de Canadees met Newey en Honda voldoende troeven in hand te hebben om Max Verstappen naar het team te halen.

Woensdag 31 juli:

'Doohan staat op het punt om te tekenen bij Alpine als vervanger van Ocon'

Eerder dit seizoen maakte Alpine al bekend dat Esteban Ocon in 2025 niet meer voor het team zal rijden. De Fransman maakte sindsdien al bekend dat hij naar Haas zal verkassen, terwijl Pierre Gasly wel bijtekende. Reservecoureur Jack Doohan gold al langer als een sterke kandidaat om Pierre Gasly te vervangen en volgens Motorsport.com staat de Australiër nu op het punt om een contract te tekenen. Doohan testte op dinsdag nog in de Alpine-auto uit 2022 en zou daarbij een goede indruk achtergelaten hebben.

Carlos Sainz werd eerder nog in verband gebracht met Alpine, maar de Spanjaard tekende bij Williams, waardoor hij wegvalt als optie voor Alpine. Daardoor lijkt Doohan af te stevenen op een vast stoeltje. Naast het plekje bij Alpine zijn er nog maar drie vrije stoeltjes: eentje bij Mercedes, eentje bij Visa Cash App RB, en eentje bij Stake, dat per 2026 verdergaat onder de naam Audi.

Vrijdag 26 juli: 

'Teambaas Alpine stapt op, Franse renstal vindt vervanger in opstapklasse F1'

Bruno Famin, die vorig seizoen de rol als teambaas bij Alpine had overgenomen van Otmar Szafnauer, lijkt zijn post alweer te gaan verlaten, meldt Motorsport.com. Er zijn momenteel veranderingen binnen Alpine en Flavio Briatore is bezig met zijn langetermijnplannen. Famin stapte vorig jaar in als interim, maar er waren niet voldoende alternatieven, waardoor hij dit jaar aanbleef als teambaas. Vanaf de zomerstop moet Oliver Oakes zijn rol gaan overnemen. Oakes heeft met Hitech in de Formule 3 en Formule 2 een naam gemaakt voor zichzelf.

Dinsdag 23 juli: 

'Motorendeal tussen Alpine en Mercedes gaat mogelijk al vanaf 2025 in'

Alpine heeft er geen geheim van gemaakt dat het samen wil gaan werken met Mercedes. Hiermee kan de Duitse renstal het team van Aston Martin vervangen, aangezien de Britse renstal vanaf 2026 in zee gaat met Honda. Dat jaar zou de motorendeal tussen Mercedes en Alpine ook in moeten gaan, maar volgens Motorsport.com werken beide renstallen mogelijk al vanaf volgend jaar samen. Dan zal Alpine niet alleen de krachtbron krijgen van Mercedes, maar ook de versnellingsbak en de achterwielophanging.

Donderdag 18 juli: 

'Bottas heeft geheim gesprek gevoerd met Williams'

Valtteri Bottas zou volgens Blick in het geheim een gesprek hebben gevoerd met Williams. Tijdens het Grand Prix-weekend op Silverstone zou de meervoudig racewinnaar gesproken hebben met teambaas James Vowles, die Carlos Sainz nog steeds als ideale kandidaat ziet voor het tweede Williams-stoeltje. Bottas weet nog niet waar zijn toekomst ligt, waardoor hij een poging heeft gewaagd bij zijn voormalige werkgever. Hij zou incognito het motorhome van Williams binnen zijn geslopen om op gesprek te komen.

Zondag 7 juli:

'Sargeant mogelijk na de zomer vervangen door huidig Formule 1-coureur'

Logan Sargeant zit al een tijdje in moeilijke positie. De coureur van Williams lijkt niet uit te hoeven kijken naar een contractverlenging, maar nu gaan er ook de geruchten rond dat hij deze zomer al vervangen kan worden. 'Wie zou Sargeant halverwege het seizoen kunnen vervangen? Zou het iemand als Kimi Antonelli kunnen zijn? Onwaarschijnlijk, want het lijkt erop dat Mercedes wil dat hij zijn F2-seizoen afmaakt. Zou het iemand als Jack Doohan of Liam Lawson kunnen zijn? Dat is ook onwaarschijnlijk', zegt Ted Kravitz bij Sky Sports F1. De verslaggever komt met een zeer opvallende naam. 'Wat er rondgaat in de paddock, is dat Alpine een Esteban Ocon mogelijk laat gaan en dan kan hij Sargeant vervangen. Alpine zou Jack Doohan een vroeg debuut kunnen geven in aanloop naar volgend jaar.'

Donderdag 4 juli:

'Briatore is bezig: wil ook voormalig Formule 1-teambaas Binotto tekenen'

Nu Flavio Briatore het (deels) voor het zeggen heeft in Enstone bij de Franse renstal Alpine, geeft het doorgaans goedgeïnformeerde Formu1a.uno aan dat hij ook interesse heeft om voormalig Ferrari-teambaas Mattia Binotto te tekenen. Volgens het Italiaanse medium hebben deze ontwikkelingen te maken met motorleverancier Renault. Eind juni verklaarde de Franse motorleverancier niet meer zo zeker te zijn van het Formule 1-project van Alpine en kan het zo zijn dat het team op zoek moet naar een nieuwe leverancier voor het nieuwe tijdperk van de Formule 1 vanaf 2026. De genoemde opties zijn Ferrari en Mercedes. De ervaring van Binotto zou volgens Formu1a.uno aantrekkelijk zijn voor Briatore.

Maandag 24 juni: 

'Audi denkt aan Red Bull-junior na afwijzing Tsunoda, Sainz en Alpine-rijders'

Het team van Audi weet nog altijd niet wie er naast Nico Hülkenberg komt te rijden. Carlos Sainz was de droomkandidaat, maar de Spaanse coureur lijkt naar Williams te gaan. Volgens de Italiaanse tak van Motorsport.com is de nieuwste renstal in de Formule 1 uitgekomen bij Liam Lawson, nadat Yuki Tsunoda ook al een nee verkocht. Audi zou ook hebben gesproken met beide Alpine-rijders. Esteban Ocon mag een team gaan uitkiezen nadat hij de deur werd gewezen door de Franse renstal, maar de enkelvoudig racewinnaar lijkt op weg naar Haas. Pierre Gasly blijft naar alle waarschijnlijkheid bij Alpine.

De toekomst van Lawson is nog onduidelijk. De Nieuw-Zeelander lijkt een optie te zijn voor het tweede zitje bij Visa Cash App RB, maar Daniel Ricciardo zal ook vechten voor het zitje. Momenteel is er geen haast bij de leiding van Red Bull Racing. Mocht Lawson geen zitje krijgen bij het zusterteam van Red Bull, dan lijkt een overstap naar Audi bespreekbaar te zijn.

Dinsdag 18 juni: 

'Alpine overweegt om als klantenteam verder te gaan'

Het team van Alpine overweegt momenteel om met ingang 2026 verder te gaan als klantenteam, meldt Motorsport.com. Dit zou inhouden dat de Franse renstal niet langer meer met door Renault geproduceerde motoren zou racen. In 2026 doen de nieuwe sportreglementen hun intrede in de F1 en vanwege de tegenvallende resultaten in het 2024-seizoen is Alpine zich gaan afvragen of de investering in een eigen motorproject het nog wel waard is. Ook zou het team als klantenteam makkelijker te verkopen zijn indien er toch op verkoop wordt overgegaan. Teams die worden genoemd als eventuele motorleverancier voor het Franse team zijn Red Bull en Mercedes. Het is echter niet aannemelijk dat het Red Bull Powertrains wordt, aangezien het bedrijf dan aan in totaal drie teams zou moeten gaan leveren en dat logistiek gezien niet haalbaar lijkt.

Zaterdag 8 juni:

'Eerste nieuwkomer in 2025 een feit: Bearman tekent bij Haas'

Oliver Bearman kreeg in Saoedi-Arabië al een snuffelstage in de Formule 1. De toen nog 18-jarige Brit mocht invallen bij Ferrari voor de zieke Carlos Sainz, en deed dat met een zevende plek goed. Sindsdien leek het een kwestie van tijd voordat Bearman vastgelegd zou worden bij Haas, als vervanger van Nico Hülkenberg. Volgens het Britse Daily Mail is dit inmiddels het geval. De Britse krant meldt dat Bearman zo'n 250.000 tot 300.000 pond zal gaan verdienen, en dat de handtekening al onder het contract gezet is, waardoor het een kwestie van tijd is voordat het nieuws wereldkundig gemaakt wordt.

Dinsdag 28 mei:

'Binotto staat op punt om terug te keren in belangrijke rol'

Mattia Binotto, de voormalige teambaas van Ferrari, was in Monaco aanwezig in de paddock. Daar bezocht de Zwitser onder meer de hospitality unit van Red Bull, om daar bij te praten met Laurent Mekies, die in het verleden zijn rechterhand was bij Ferrari en nu leidinggeeft aan Visa Cash App RB. Volgens F1-news.eu staat Binotto echter niet op het punt om terug te keren bij een van de Red Bull-teams, maar zou hij op weg zijn naar Aston Martin.

In het verleden werd de 54-jarige nog in verband gebracht met een rol als teambaas bij Alpine, maar dat team is voorlopig tevreden met Bruno Famin. Bij Aston Martin zou Binotto de rol van Chief Technical Officer (CTO) gaan invullen. Dat is dezelfde rol als de rol die Adrian Newey recentelijke verliet bij Red Bull Racing. Binotto zou volgens de Italiaanse website verantwoordelijk worden voor het opzetten van de technische structuur, en samen met voormalig McLaren-teambaas Martin Whitmarsh verantwoordelijk zijn voor de technische richting van het team. Aston Martin heeft al verschillende grote namen aan boord, maar de echte stap naar de top niet weten te zetten. F1-news.eu meldt dat Binotto vooral waardevol zou zijn in de wissel van de Mercedes-power unit naar een Honda-krachtbron. Binotto leidde in het verleden het Ferrari-motorenproject.

Maandag 27 mei:

'Pérez staat op het punt om nieuw contract te tekenen'

Volgens Motorsport-Total zijn de onderhandelingen tussen Red Bull Racing en Sergio Pérez in een vergevorderd stadium. Teamadviseur Helmut Marko gaf recentelijk nog aan dat hij voor de race in Barcelona, die op 23 juni verreden wordt, duidelijkheid wil hebben over of Pérez mag blijven. Vooralsnog wijst alles erop dat de 34-jarige mag aanblijven. Motorsport-Total weet namelijk te melden dat Carlos Sainz te horen heeft gekregen dat er in 2025 geen plek voor hem is. Over Yuki Tsunoda zei Marko dat de Japanner over een langere periode zijn consistentie moet laten zien, en hij lijkt dus voor 2025 geen optie te zijn.

Sainz zou na het horen van het nieuws serieuzer in gesprek gegaan zijn met Williams. De Spanjaard staat ook op het wensenlijstje van Audi, maar Stake staat voorlopig laatste in het kampioenschap, terwijl Williams net wat competitiever is. Daarnaast zou Sainz bij Williams makkelijker ontsnappingsclausules kunnen afdingen, om zo in 2026 alsnog toe te slaan als er rijderswisselingen komen bij de topteams. Sainz staat momenteel vierde in het wereldkampioenschap, één plekje hoger dan Pérez, ondanks dat Sainz een race miste.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws