Horner en Wolff krijgen deksel op de neus in zoektocht naar sprintrace-compensatie Formule 1
Formule 1

Horner en Wolff krijgen deksel op de neus in zoektocht naar sprintrace-compensatie

Horner en Wolff krijgen deksel op de neus in zoektocht naar sprintrace-compensatie

Red Bull Racing en Mercedes zijn niet tevreden over de mogelijke financiële gevolgen van sprintraces. Waar Christian Horner en Toto Wolff zich eerder al uitlieten over de gevolgen voor de balans van de teams die nu al aan het kostenlimiet zitten, kunnen ze niet op steun rekenen van de teams met financiële speling. Ook het management van de Formule 1 zelf kijkt huiverig naar het verzoek van de nummer één en twee van 2020 om flexibiliteit te bieden met het budgetplafond.

Bij Auto, Motor und Sport is Haas-teambaas Günther Steiner aan het woord. De Tiroler werkt bij een team dat bij lange na niet aan de maximaal toegestane jaarlijkse uitgaven zit sinds de introductie van het budgetplafond. Daarom kunnen Horner en Wolff niet op steun rekenen van de Amerikaanse renstal. Wolff schatte eerder de kosten per gehouden sprintrace op zo'n 300.000 tot 400.000 dollar (circa 250.000 - 330.000 euro, red.).

Dit bedrag ligt volgens Steiner te hoog: 'Je kan van tevoren niet een factuur opstellen hiervoor. Als alles misgaat, heeft Wolff met die inschatting misschien wel gelijk, maar als je de sprintrace zonder schade doorkomt, is het beduidend minder.' De schatting van de Oostenrijker ligt volgens hem dus te hoog, hoewel voor de topteams een onvoorziene rekening van ook een ton er al voor kan zorgen dat het budgetplafond overschreden wordt. Volgens de Mercedes-topman is zijn team er dit jaar tientallen duizenden euro's aan het afschaven in alle aspecten van de operationele activiteiten om maar aan dat geïntroduceerde limiet te komen.

F1 en Domenicali willen niet aan budgetplafond zitten

De makkelijkste manier om om dit probleem heen te werken is door het budgetplafond iets te verhogen. Zo kunnen de kosten voor de sprintraces betaald worden door de teams voor wie deze extra gemaakte kosten buiten het budget vallen wat ze gesteld is. Hier ziet Stefano Domenicali, CEO van de Formule 1, weinig in: 'Als we compensatie gaan vragen voor alles wat we willen uitproberen, komen we er nooit. We moeten het grote plaatje niet uit het oog verliezen.'

Waarom ziet de Formule 1 niets in het vergroten van het budgetplafond? Een onderdeel van de beargumentering van de organisatie van de koningsklasse is dat er niet gecontroleerd kan worden waar het geld naartoe gaat. Mochten de teams uiteindelijk dus toch gecompenseerd worden in het budgetplafond - het meest recente getal dat zou genoemd werd als bedrag voor alle drie de sprintraces is een miljoen euro - dan zouden de topteams wanneer de kosten lager uitvallen het resterende bedrag in de ontwikkeling van de bolide kunnen stoppen.

Voorlopig lijkt het erop dat dat dus geen alternatief is. Wanneer de twee grootste teams van de Formule 1 tegen het kostenplaatje van de sprintraces zijn, worden de gesprekken er zeker niet makkelijker op. Hoe de Formule 1 plant om dit probleem op te lossen, laat Domenicali verder niet los. De geplande evenementen waarop de Formule 1 sprintraces wil introduceren zijn de Grand Prix van Groot-Brittannië en twee andere evenementen die gekozen worden uit de Grand Prix van Brazilië, Italië en Canada. Eerst moet deze financiële knoop doorgehakt worden.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws