Horner en Wolff krijgen deksel op de neus in zoektocht naar sprintrace-compensatie

Horner en Wolff krijgen deksel op de neus in zoektocht naar sprintrace-compensatie

Red Bull Racing en Mercedes zijn niet tevreden over de mogelijke financiële gevolgen van sprintraces. Waar Christian Horner en Toto Wolff zich eerder al uitlieten over de gevolgen voor de balans van de teams die nu al aan het kostenlimiet zitten, kunnen ze niet op steun rekenen van de teams met financiële speling. Ook het management van de Formule 1 zelf kijkt huiverig naar het verzoek van de nummer één en twee van 2020 om flexibiliteit te bieden met het budgetplafond.

Bij Auto, Motor und Sport is Haas-teambaas Günther Steiner aan het woord. De Tiroler werkt bij een team dat bij lange na niet aan de maximaal toegestane jaarlijkse uitgaven zit sinds de introductie van het budgetplafond. Daarom kunnen Horner en Wolff niet op steun rekenen van de Amerikaanse renstal. Wolff schatte eerder de kosten per gehouden sprintrace op zo'n 300.000 tot 400.000 dollar (circa 250.000 - 330.000 euro, red.).

Dit bedrag ligt volgens Steiner te hoog: 'Je kan van tevoren niet een factuur opstellen hiervoor. Als alles misgaat, heeft Wolff met die inschatting misschien wel gelijk, maar als je de sprintrace zonder schade doorkomt, is het beduidend minder.' De schatting van de Oostenrijker ligt volgens hem dus te hoog, hoewel voor de topteams een onvoorziene rekening van ook een ton er al voor kan zorgen dat het budgetplafond overschreden wordt. Volgens de Mercedes-topman is zijn team er dit jaar tientallen duizenden euro's aan het afschaven in alle aspecten van de operationele activiteiten om maar aan dat geïntroduceerde limiet te komen.

F1 en Domenicali willen niet aan budgetplafond zitten

De makkelijkste manier om om dit probleem heen te werken is door het budgetplafond iets te verhogen. Zo kunnen de kosten voor de sprintraces betaald worden door de teams voor wie deze extra gemaakte kosten buiten het budget vallen wat ze gesteld is. Hier ziet Stefano Domenicali, CEO van de Formule 1, weinig in: 'Als we compensatie gaan vragen voor alles wat we willen uitproberen, komen we er nooit. We moeten het grote plaatje niet uit het oog verliezen.'

Waarom ziet de Formule 1 niets in het vergroten van het budgetplafond? Een onderdeel van de beargumentering van de organisatie van de koningsklasse is dat er niet gecontroleerd kan worden waar het geld naartoe gaat. Mochten de teams uiteindelijk dus toch gecompenseerd worden in het budgetplafond - het meest recente getal dat zou genoemd werd als bedrag voor alle drie de sprintraces is een miljoen euro - dan zouden de topteams wanneer de kosten lager uitvallen het resterende bedrag in de ontwikkeling van de bolide kunnen stoppen.

Voorlopig lijkt het erop dat dat dus geen alternatief is. Wanneer de twee grootste teams van de Formule 1 tegen het kostenplaatje van de sprintraces zijn, worden de gesprekken er zeker niet makkelijker op. Hoe de Formule 1 plant om dit probleem op te lossen, laat Domenicali verder niet los. De geplande evenementen waarop de Formule 1 sprintraces wil introduceren zijn de Grand Prix van Groot-Brittannië en twee andere evenementen die gekozen worden uit de Grand Prix van Brazilië, Italië en Canada. Eerst moet deze financiële knoop doorgehakt worden.



Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties Bekijk alle reacties

Meest gelezen

Perez: 'Ik leerde van Verstappen hoe ik de auto het beste kon rijden'

Sergio Perez gelooft dat hij in de eerste wedstrijd van 2021 veel van Max Verstappen geleerd heeft. De Mexicaan heeft gekeken...

Sainz: 'Vanaf moment één was duidelijk dat Verstappen speciaal was'

Carlos Sainz is van mening dat het talent van Max Verstappen in hun gezamenlijke periode bij Toro Rosso al voelbaar was. In g...

Autosprint: 'Als Verstappen wint in Imola wordt het totale oorlog'

Vanaf de GP van Emilia-Romagna begint de titelstrijd tussen Red Bull en Mercedes weer op nul, concludeert Autosprint. Mercede...

Hoe Red Bull met de RB16B-ophanging zeer listig de reglementsbevriezing ontweek

Technische analisten Mark Hughes en Giorgio Piola zijn van mening dat Red Bull Racing afgelopen winter heel erg listig om de...

Ondertussen in de F1 | Stroll mist rempunt in de pits, rijdt monteur omver

Tussen al het belangrijke nieuws kun je tijdens een Grand Prix-weekend best wat dingetjes missen. Geen nood, F1Maximaal houdt...

Gewijzigd Formule 1-tijdschema Grand Prix van Emilia Romagna

De Formule 1 heeft een wijziging aangebracht aan het tijdschema van aankomend weekend naar aanleiding van het overlijden van...

Update | Red Bull zonder differentieelprobleem in Imola? 'Dan doen ze het ongetwijfeld goed'

Max Verstappen verloor door problemen met zijn differentieel drie tienden van een seconde per ronde aan het begin van de GP v...

F1 in het kort | Ferrari brengt nieuwe upgrades mee naar Imola

In de rubriek 'F1 in het kort' houdt F1Maximaal u op de hoogte van het laatste nieuws van de koningsklasse van de autosport d...

Schumacher zet geld op Verstappen: 'Hij was vorig jaar al ongelooflijk snel op Imola'

Ralf Schumacher verwacht dat Max Verstappen ook dit jaar sterk zal zijn op Imola. De stercoureur van Red Bull Racing leek de...

Mol ziet kansen voor Verstappen in Imola bij wisselvallig weer

Volgens Olav Mol zou regen in Imola in het voordeel van Max Verstappen kunnen zijn. Wanneer het circuit zeiknat is, heeft de...

Lees meer

Net binnen

Ondertussen in de F1 | Stroll mist rempunt in de pits, rijdt monteur omver

Tussen al het belangrijke nieuws kun je tijdens een Grand Prix-weekend best wat dingetjes missen. Geen nood, F1Maximaal houdt...

Schumacher zet geld op Verstappen: 'Hij was vorig jaar al ongelooflijk snel op Imola'

Ralf Schumacher verwacht dat Max Verstappen ook dit jaar sterk zal zijn op Imola. De stercoureur van Red Bull Racing leek de...

Autosprint: 'Als Verstappen wint in Imola wordt het totale oorlog'

Vanaf de GP van Emilia-Romagna begint de titelstrijd tussen Red Bull en Mercedes weer op nul, concludeert Autosprint. Mercede...

Hoe Red Bull met de RB16B-ophanging zeer listig de reglementsbevriezing ontweek

Technische analisten Mark Hughes en Giorgio Piola zijn van mening dat Red Bull Racing afgelopen winter heel erg listig om de...

Een boycot, lege brandstoftanks en spectaculaire duels in Imola

Het Autodromo Enzo e Dino Ferrari, gelegen in de Italiaanse stad Imola, heeft in de geschiedenis van de Formule 1 voor tal aa...

Lees meer