Ze waren het er allemaal mee eens dat Oscar Piastri te zwaar bestraft werd: de commentatoren van F1TV, de analisten van Sky Sports en zelfs Charles Leclerc, het grootste slachtoffer van het incident tijdens de Grand Prix van São Paulo. Toch stelde Andrea Stella zich opvallend terughoudend op. Dit zorgde op de sociale media voor een hoop reacties, want waarom vocht de teambaas van McLaren niet voor zijn coureur?
Oscar Piastri genoot eerder dit jaar nog een ruime voorsprong op de rest van de coureurs, maar inmiddels is het Lando Norris die bovenaan staat in het kampioenschap met relatief ruime cijfers. De ene keer wordt Piastri de dupe van een langzame pitstop van McLaren bij Norris en moet hij de leiderspositie teruggeven en de andere keer komt het team niet voor hem op na een vermeend race-incident dat zwaar bestraft werd. Het bleef na de race op Interlagos opvallend stil in kamp papaya.
Meerdere kenners weten het zeker: het was een race-incident
In het verleden toonde Stella zich regelmatig strijdbaar na een straf, of liet hij in elk geval duidelijk weten het niet eens te zijn met hoe zwaar de straf was. Ter illustratie: toen Piastri en Max Verstappen elkaar raakten tijdens de Grand Prix van Qatar in 2024, was de teambaas van McLaren er als de kippen bij om te benadrukken dat, hoewel Piastri een straf verdiende voor het incident, deze volgens hem zeker te zwaar was. De Italiaan uitte openlijk kritiek op de beslissing van de stewards.
Hoe anders is de situatie in Brazilië. Piastri kwam terecht in wat door de commentatoren van F1TV een race-incident werd genoemd. De aanwezige analisten van Sky Sports, Jamie Chadwick en Karun Chandhok, zagen hetzelfde en stelden zelfs dat Andrea Kimi Antonelli meer schuld had. Piastri zelf stelde dat Antonelli hem geen ruimte gaf, een sentiment dat gedeeld werd door Leclerc, die er met een DNF het slechtst vanaf kwam. De Mercedes-coureur was iets terughoudender, maar ontkende niet deels schuldig te zijn.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Na het zwaar bestrafte incident zou men een strijdbare teambaas kunnen verwachten die, wetende dat zijn coureur meedoet in de strijd om het kampioenschap, voor het gelijk van de Australiër zou vechten. De Italiaan bleek er echter erg rustig onder en accepteerde de straf meteen. ‘Voorlopig respecteren we de beslissing van de stewards, nemen we het voor lief en gaan we verder’, was wat Stella na de race zei voor de camera’s van Sky Sports. ‘We hebben geen redenen om te klagen’, stelde hij bij F1TV.
De nummer twee van het kampioenschap kwam vanwege het incident niet meer in de buurt van zijn concurrent en teamgenoot Norris. Dit is extra pijnlijk, gezien Piastri op de zaterdag al in de muur belandde en de achterstand na de sprintrace opliep van slechts één punt tot negen punten. Inmiddels is het een gat van maar liefst 24 punten. Daarnaast heeft Piastri nu een totaal van acht strafpunten op zijn superlicentie staan. Vier punten meer betekent een schorsing.
Horner toonde zich altijd strijdbaar voor Verstappen
Dat Stella zich er zo snel bij neerlegt, vormt een groot contrast met de houding van de inmiddels ontslagen Christian Horner. Nadat Verstappen een tijdstraf van vijf seconden kreeg tijdens de Grand Prix van Saoedi-Arabië eerder in 2025 verloor de Nederlander de strijd om de zege van uitgerekend Piastri, met een verschil van minder dan drie seconden. De penalty kan hem dus de overwinning hebben gekost.
De toenmalige teambaas van Red Bull Racing toonde tijdens de mediabriefing na de Grand Prix foto’s die volgens hem aantoonden dat Verstappen onjuist bestraft werd. ‘Je kunt heel duidelijk zien dat Max aan de apex van de bocht voorop ligt, en volgens de eerder besproken regels was het een erg harde beslissing’, stelde de Brit. Omdat het team in de veronderstelling was dat Verstappen geen fout had gemaakt, lieten ze hem de plek tijdens de race niet teruggeven.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Horners excuus voor Verstappens rol bij het incident lijkt veel op de verantwoording van Piastri na de Grand Prix van São Paulo. ‘Ik begrijp niet hoe ze tot die conclusie zijn gekomen, ze kwamen allebei met dezelfde snelheid binnen, Oscar rijdt diep de bocht in en Max kan niet zomaar verdwijnen’, zei Horner destijds. Na de Grand Prix van Mexico in 2024 printte Horner de telemetrie uit om aan de aanwezige pers te bewijzen dat Red Bull gelijk had en Verstappens straf oneerlijk was. Er was geen twijfel over mogelijk: Red Bull was ervan overtuigd dat Verstappen onterecht gestraft werd en dat mocht de hele wereld weten.
Nog eerder, in 2021, stak Horner ook al zijn hand in het vuur voor zijn coureur. Verstappen was destijds verwikkeld in een felle titelstrijd met Lewis Hamilton. De coureurs gunden elkaar letterlijk geen centimeter. Dit bleek onder andere tijdens de race in Jeddah. De Nederlander verliet het Saoedi-Arabische asfalt kort en kwam daarna weer de baan op. Vijf seconden straf, aldus de stewards. Voor een later incident waarbij hij ‘plotseling en hard’ geremd zou hebben, kreeg hij nog eens tien seconden straf. ‘Het was duidelijk dat we probeerden de plaats op te geven, en we hadden de wedstrijdleiding hiervan op de hoogte gesteld’, gaf Horner aan actie te hebben ondernomen.
Liever een titel voor Verstappen dan een coureur voortrekken
De reacties die Stella gaf tonen op geen enkele manier aan dat McLaren ook maar een seconde écht voor Piastri in de bres sprong à la Horner voor Verstappen. ‘Ik denk dat de verantwoordelijkheid gedeeld moet worden met Kimi, omdat Kimi wist dat Oscar aan de binnenkant zat en de botsing waarschijnlijk voorkomen had kunnen worden’, is Stella’s mediareactie die wellicht nog het dichtst in de buurt komt van het verdedigen van zijn coureur.
Stella en Zak Brown hebben altijd ontkend Norris voor te trekken, ook al zorgden bepaalde beslissingen van het team (zoals het langzame pitstopincident) voor verbazing. Brown beweerde zelfs dat hij liever Verstappen de titel zou zien winnen dan dat hij een van zijn coureurs voortrekt. Daar recht tegenover staat dat McLaren haar constructeurstitel in Singapore op het podium vierde, met Norris erbij, terwijl Piastri ondertussen zijn mediaverplichtingen vervulde.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Zou de straf kwijtgescholden zijn geworden als Stella zijn gelijk had proberen te halen, met name bij de pers? Nee. Wijst het uitblijven van een felle reactie op een stiekeme voorkeur binnen McLaren voor Norris? Niet per se. Toch wordt er in online sferen beweerd dat de papaya rules opvallend vaak goed uitpakken voor Norris (Hongarije 2024 vormt hier wel een uitzondering), terwijl Piastri dus bijvoorbeeld niet kon meedelen in de feestvreugde na het winnen van het constructeurskampioenschap.
Het gaat wellicht wat ver om te suggereren dat er meer schuilt achter Stella’s enigszins lakse houding, maar het contrast met de manier waarop Horner opkwam voor Verstappen kon haast niet groter zijn. Het is niet de eerste keer dat McLaren ervan beschuldigd wordt toch stiekem een voorkeur voor een eerste rijder te hebben. Ondertussen is het belangrijk om te onthouden dat Piastri nog altijd meedoet in de titelstrijd: één DNF voor Norris en een zege voor Piastri, en de Australiër leidt weer met een punt verschil. Uitgesproken steun van het team voor beide coureurs, ook na incidenten zoals die op Interlagos, zou daarom gepast zijn.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties