Horner: 'Red Bulls omgeving is minder corporate dan de rest van de grid' Formule 1
Formule 1

Horner: 'Red Bulls omgeving is minder corporate dan de rest van de grid'

Horner: 'Red Bulls omgeving is minder corporate dan de rest van de grid'

Christian Horner denkt dat de kracht van Red Bull Racing deels bestaat uit de bedrijfscultuur die er heerst. Het Oostenrijkse merk poogt een energiek team op de grid te zetten met een cultuur waarin iedereen betrokken is bij de verschillende activiteiten. Zou bouwt de Brit al jaren aan een team waarmee hij wereldkampioenschappen veroverd heeft, en weer wil veroveren.

Horner denkt dat Red Bull organisatorisch anders te werk gaat dan haar directe concurrenten en denkt dat dit voor een significant deel te maken heeft met de bedrijfscultuur die er heerst in Milton Keynes. 'We zoeken naar een omgeving die creativiteit stimuleert. Red Bull is dan ook heel anders dan de andere teams', laat de Red Bull-teambaas weten in de Red Bull Basement Sessions.

'Het is een team met een minder corporate omgeving dan de rest van de grid. Bij ons zie je veel spijkerbroeken en T-shirts', vervolgt hij. Door het informeel en luchtig te houden hoopt hij een team te creëren waarin ideeën van elkaar geaccepteerd worden en men niet te bang is om een toevoeging te doen aan de bolide, protocollen of andere zaken.

Red Bull als 'feestmerk'

Daarnaast weet Horner dat ook vanuit het merk zelf gehamerd wordt op een goede sfeer in het team. Red Bull sponsort vele extreme sporten en probeert als energiedrankjesmerk op marketinggebied een jonge, energieke generatie aan te spreken. Dit is in het F1-team terug te vinden, denkt Horner: 'Als merk is Red Bull anders. Wij conformeren ons niet aan de gebruikelijke rol van teams in de sport.'

'Er wordt muziek gespeeld en mensen hebben het bij ons ook echt naar hun zin. Zo proberen we een omgeving van betrokkenheid te vormen.' Bij teams als bijvoorbeeld McLaren was enkele jaren geleden van een stijfheid die met name in de eerdere jaren van de sport bij de renstallen heerste. Inmiddels lijken meerdere teams af te stappen van de conservatieve aanpak die destijds heerste in de F1-paddock.

Horner vertrouwt op mankracht

Waarom is dit zo'n belangrijke zaak voor de teambaas? Hij vindt dat de mensen binnen een organisatie het meest waardevolle bezit vormen. 'Dat is een cruciaal punt', benadrukt hij. 'Mensen spelen namelijk een hele belangrijke rol, ook in deze sport. Het einddoel is dan ook om iedereen samen te laten werken met een hoge effectiviteit.'

De F1 staat bekend om haar teamprestatie. De coureurs halen de prijzen binnen, maar zonder werkend materiaal is dit logischerwijs niet mogelijk. 'De Formule 1 is hét platform om teamwork te analyseren', stelt Horner, die meegekregen heeft dat er met regelmaat case studies gedaan worden over de sport. 'Als er zich een crisis voordoet, wordt dit dan ook uitbundig bestudeerd, evenals besluitprocessen onder druk en hoe we opereren.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws