'Kwestie van tijd voordat we door langzaam rijdende coureurs zo'n onvermijdelijke crash gaan zien' Formule 1
Formule 1

'Kwestie van tijd voordat we door langzaam rijdende coureurs zo'n onvermijdelijke crash gaan zien'

'Kwestie van tijd voordat we door langzaam rijdende coureurs zo'n onvermijdelijke crash gaan zien'

Formule 1-journalist Gary Anderson merkt op dat de Formule 1 al een vrij lange tijd een probleem heeft met de snelheidsverschillen tussen de coureurs in een sessie. In Australië was dit ook zichtbaar, daardoor reden veel coureurs elkaar in de weg tijdens de trainingen en vonden er meerdere keren bijna-ongelukken plaats doordat een coureur die bezig was met een snelle ronde bijna op een langzamere coureur botste. Anderson denkt dat dat opgelost kan woorden door de marges van de sectoren te vergroten, in plaats van de 107%-regel te hanteren.

'De Formule 1 heeft al lang een probleem dat op een dag een groot ongeluk zal veroorzaken en iedereen zich zal afvragen waarom er niet eerder iets is gedaan om dit te voorkomen. Dat zijn de treintjes die worden veroorzaakt door coureurs die langzaam rijden terwijl anderen met vliegende rondes bezig zijn, vooral in de kwalificatie', schrijft Anderson bij The Race. 'Ook als er slechts een paar auto's in Q3 bezig zijn wordt het er niet beter op. Eigenlijk lijkt het alleen maar erger te worden, omdat iedereen hard probeert om aan het einde van de evolutie van het circuit te profiteren.'

Dit is op sommige circuits meer een probleem dan op andere en het is afhankelijk van de configuratie. Maar het probleem is er altijd en we horen de coureurs regelmatig klagen over andere auto's die in de weg rijden. 'We zagen hoe ernstig dit probleem was tijdens de vrijdagtraining in Australië toen de GPS uitviel, wat betekende dat de rijders niet konden worden gewaarschuwd voor auto's die op hen afkwamen en verschillende bijna-ongevallen plaatsvonden. Dit had ook te maken met het opwarmen van de banden en dat coureurs veelal bezig waren met de ideale toestand creëeren betreffende het temperatuurvenster van de banden.'

We moeten zo'n crash, die onvermijdelijk lijkt, nog zien, maar het is slechts een kwestie van tijd, zo denkt de Britse journalist. 'Waarschijnlijk was de dichtstbijzijnde bijna-crash in de F1 aan het einde van Q1 van de Oostenrijkse Grand Prix van 2019, waar Daniil Kvyat een snelle ronde inzette in de voorlaatste bocht en wijd moest gaan omdat de Williams van George Russell rondkroop in een rij achter Alex Albon's Toro Rosso en Kimi Raikkonen's Alfa Romeo. Ze waren allemaal op zoek naar de beste start van een pushronde. Het snelheidsverschil was enorm en de auto van Kvyat had gemakkelijk in een heel groot ongeval terecht kunnen komen.'

'Als het aan mij lag, zou ik vijftien procent toevoegen aan de sectortijden'

Met nieuwe circuits zoals Jeddah in Saoedi-Arabië, die blinde, snelle bochten kent, zal het probleem alleen maar erger worden. Dergelijke situaties moeten worden geëlimineerd en de oplossing is eenvoudig met de technologie die al beschikbaar is. 'De FIA voerde een maximale rondetijd in waar de coureurs zich aan moesten houden. In plaats daarvan is een systeem nodig dat coureurs onder een maximaal acceptabele tijd per ronde houdt, zodat auto's op geen enkel moment met zeer lage snelheden vroeg vooraan rijden in de pushronde van een andere coureur.'

Anderson stelt voor dat de sectortijden van de trainingssessies en de kwalificatie worden vergroot om het probleem met grote snelheidsverschillen te verkleinen. 'Als het aan mij lag, zou ik vijftien procent toevoegen aan elk van die sectortijden voor alle vrije trainingen, en het vervolgens verlagen tot tien procent', schrijft de Brit. 'Deze tijden kunnen evolueren naarmate het weekend vordert op basis van het tempo van de auto. Er is ruimte voor het wijzigen van de percentagelimieten op basis van de evolutie van de baan en hoe de zaken verlopen wanneer het systeem wordt toegepast.'

Op die manier wordt het verschil in snelheden tussen een coureur die met een pushronde bezig is en met een coureur die met veel brandstof rijdt gedekt. 'Dat (de delta als de sectortijden worden vergroot, red) is genoeg verschil om iedereen te dekken die veel brandstof verbruikt, aangezien hun verlies procentueel even groot zou zijn. Dit maakt het veiliger voor de coureurs en beter voor de toeschouwers, want op dit moment zijn er overal auto's die zo goed als stilstaan. Uiteindelijk zal er iemand gewond raken', denkt Anderson.

'Afgezien van het herintroduceren van eenmalige kwalificatie zodat er geen verkeer is, is dit de meest effectieve manier om het probleem op te lossen'

'Je kunt stellen dat dit betekent dat de bandenvoorbereiding niet perfect is, maar het zal voor iedereen precies hetzelfde zijn, dus de kans is nog steeds even groot', schrijft Anderson verder. 'Je hoeft alleen maar je ronde te plannen vanaf het moment dat je de pits verlaat, wat eigenlijk makkelijker zou kunnen zijn omdat je weet dat er geen andere auto rondrijdt om je voorbereiding te verstoren. Dit probleem kan ook worden aangepakt door de banden minder temperatuurgevoelig te maken. Misschien gebeurt dat als het verbod van de bandenwarmers in 2024 doorgaat.'

Maar dat lijkt op dit moment onwaarschijnlijk, en zelfs dan zal er altijd enig voordeel zijn bij het optimaliseren van de bandenvoorbereiding. 'En zelfs als het gaat om een auto die heel langzaam door de laatste sector kruipt, kun je er zeker van zijn dat een team het zal ontdekken. De kwalificatie zou moeten gaan over de beste coureurs die op scherp staan, maar de afgelopen jaren werd het te vaak beïnvloed door trage auto's die in de weg reden. Afgezien van het herintroduceren van eenmalige kwalificatie zodat er geen verkeer is, is dit de meest effectieve manier om het probleem op te lossen.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws