Lammers en Bleekemolen over 'tactisch spelletje' in Monaco: 'Maakt het er niet leuker op' Formule 1
Formule 1

Lammers en Bleekemolen over 'tactisch spelletje' in Monaco: 'Maakt het er niet leuker op'

Lammers en Bleekemolen over 'tactisch spelletje' in Monaco: 'Maakt het er niet leuker op'

Ook na de Grand Prix van Monaco schoven voormalig Formule 3-coureur en voormalig Formule 1-coureur Jan Lammers weer aan bij de NOS om de race te bespreken. Onderwerp van gesprek was de vroege rode vlag waardoor de coureurs al vroegtijdig van banden mochten wisselen. Aangezien slechts een bandenwissel verplicht is in de Formule 1 keerden veel coureurs niet op een later moment terug naar de pits en gebeurde er vrij weinig tijdens de race. Lammers zou graag minder 'kunstmatige beïnvloeding' van de competitie zien.

Tijdens de eerste ronde van de Grand Prix van Monaco raakten de auto's van Oscar Piastri en Carlos Sainz elkaar. Kort daarna werd de rode vlag gehesen wegens een enorme crash tussen Red Bull Racing-coureur Sergio 'Checo' Pérez en de twee Haas-coureurs Kevin Magnussen en Nico Hülkenberg. Doordat de coureurs tijdens de rode vlag van banden mochten wisselen, bleef er vrij weinig actie over tijdens de race. 'We wisten dat we eigenlijk naar een hele lange optocht gingen kijken', zegt Lammers.

Geen grote gaten in het veld

Op het circuit van Monaco zouden de coureurs met slechts één pitstop de race uit moeten kunnen rijden. Nadat de rode vlag was opgeheven kwamen de coureurs weer op de harde of mediumband naar buiten en was een pitstop in principe voor geen van hen meer nodig. Het effect daarvan was dat er vrij weinig actie te zien was tijdens het vervolg van de race. Het stratencircuit van Monaco is op veel plekken te smal om in te halen en dus finishten veel coureurs op dezelfde positie als waarop ze aan de race waren begonnen.

'Alle strategieën gingen gelijk het putje in', zegt Lammers. Daarnaast viel op dat er tijdens de race niet op enorm hoge snelheden werd gereden. Bleekemolen duidt waarom de meeste teams ervoor kozen om de gaten tussen de coureurs zo klein mogelijk te laten zijn. 'Als je mensen in het veld hebt die een pitstop kunnen maken zonder een plek te verliezen, kunnen zij dus terugkomen. Teams houden het liever dicht bij elkaar.'

Een van de teams die duidelijk niet wilde dat er grote gaten in het veld ontstonden, was Ferrari. De Italiaanse renstal verzocht Charles Leclerc zelfs om niet harder te gaan rijden zodat McLaren niet de kans zou krijgen een gratis pitstop te kunnen doen. 'Ze reden wel drie of vier seconden langzamer dan ze daadwerkelijk konden', vertelt Bleekemolen. 'Het was extreem. Dat hebben we nog niet veel vaker gezien.'

Een tactisch spelletje

Aan de mannen aan tafel de vraag wat we moeten vinden van zo'n 'tactisch spelletje'. 'Het is wat het is', begint Lammers. 'Je moet doen wat nodig is om te winnen. Dat was nu dit. Als je dat veld uit elkaar gaat trekken, creëer je gaten. Als iemand dan een gratis pitstop kan maken zonder een plek te verliezen, staat die op verse banden. Als er dan een Safety Car is en anderen komen wél binnen, ligt diegene gelijk aan kop. Het is anticiperen, het is gokken. Het is een logisch spel, maar het maakt het er niet leuker op.'

Toch steekt Lammers zijn handen er niet voor in het vuur om de regels aan te passen. 'Het is lastig. Je kan zeggen dat omdat het zo vroeg in de race gebeurt er dan later nog een bandenwissel moet zijn. Het hoort wel een beetje bij de kunstmatige competitie beïnvloeding. We hebben ook DRS.' Dat neemt niet weg dat Lammers wel benieuwd is naar een vorm van Formule 1 zonder 'kunstmatige competitie beïnvloeding'. 'Als je kijkt naar de Porsche-cup heb je geen DRS. Dan is het gewoon rijden en hopen een gat te vinden. Ik hoop dat we daar wel een keer naartoe gaan. (Anders, red.) maakt het zo’n race als deze heel saai.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws