Liam Lawson beleefde in Azerbeidzjan zijn beste Formule 1-weekend van zijn nog prille carrière. De Nieuw-Zeelander kwalificeerde zich knap als derde en kwam tijdens de race uiteindelijk als vijfde over de streep. Een opsteker die Lawson wel kon gebruiken.
De prestaties van Lawson werden wellicht een beetje overschaduwd door andere resultaten in Bakoe, zoals de podiumplek van Carlos Sainz, maar het was wel degelijk een knappe prestatie. Tijdens de Grand Prix waren alleen de Mercedessen van George Russell en Kimi Antonelli in staat om de Visa Cash App Racing Bulls-auto van Lawson te passeren. In het treintje dat achter hem eindigde zaten de twee Ferrari's, Lando Norris én het belangrijkste: de Red Bull Racing-bolide van Yuki Tsunoda.
Nog geen belletje van Marko
De toekomst van Lawson in de Formule 1 is allerminst zeker. De enige coureur in de Red Bull-familie wiens zitje is bevestigd volgend jaar is Max Verstappen, maar de andere drie plekken zijn voorlopig nog vrij. Een van de zitjes lijkt naar Lawsons teamgenoot Isack Hadjar te gaan, terwijl Lawson met Tsunoda en Arvid Lindblad de andere twee zitjes moet gaan verdelen. Dat verdelen gaan ze alleen niet zelf doen, hun lot ligt waarschijnlijk in handen van Helmut Marko.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Op de mediadag in Singapore wordt de Nieuw-Zeelander gevraagd of hij al een belletje heeft gehad van de adviseur. 'Nee, normaal komen de telefoontjes pas na een slechte race, dus ik heb nog niet veel gehoord', lacht Lawson. 'Dat is voor ons allemaal logisch, we doen dit al heel lang en we weten dat we goed moeten presteren om in de Formule 1 te blijven, dus daar ben ik mee bezig. Bakoe was geweldig, maar we hebben meer van dit soort resultaten nodig in de aankomende races.'
Lawson is gewend aan de onzekerheid
Dat Lawson niet weet waar hij aan toe is, is niet nieuw in zijn Formule 1-carrière. In 2023 maakte hij op Zandvoort zijn debuut als invaller voor Daniel Ricciardo en maakte hij in een paar races indruk. Zoveel indruk, dat hij vorig jaar het zitje van de Australiër na de race in Singapore definitief overnam. Na twee races in de Red Bull-auto begin dit jaar, werd hij weer teruggezet naar Racing Bulls. Lawson lijkt daarom wel een keer naar wat vastigheid te verlangen.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

'Eerlijk gezegd zou ik het morgen al willen weten, maar in deze branche is het niet ongebruikelijk om in spanning te blijven. Ik weet dat mijn prestaties in de auto het enige is waarmee ik het kan beïnvloeden, dus totdat ik een antwoord heb blijf ik me daarop concentreren', legt de Nieuw-Zeelander uit.
'Ik denk niet dat er iets specifieks is dat ik moet doen, behalve gewoon punten scoren en goede races rijden. Als team strijden we nog voor de zesde plaats in het kampioenschap dus daar richten we ons op. Als dat lukt, heb ik mijn taak volbracht', verklaart Lawson, die ook ingaat op de onzekerheid die een Formule 1-coureur kent. 'Er zijn maar een paar coureurs aan de top die zich volledig veilig zullen voelen in de Formule 1. Het is niks nieuws voor mij, we krijgen daar al vroeg mee te maken, zeker in het Red Bull-programma, dus die druk was er constant, het was mijn taak om te presteren. Nu is die druk nog groter, maar de oplossing blijft hetzelfde.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties