'Mercedes, Ferrari en AlphaTauri onderscheiden zich door relatief lange neus' Formule 1
Formule 1

'Mercedes, Ferrari en AlphaTauri onderscheiden zich door relatief lange neus'

'Mercedes, Ferrari en AlphaTauri onderscheiden zich door relatief lange neus'

Mercedes, Ferrari en AlphaTauri kwamen gedurende de testdagen in Barcelona voor de dag met een opvallend lange neus. Waar veel teams de onderste flap van de voorvleugel als het ware onder de neus hebben hangen, kiezen de bovengenoemde drie teams ervoor om de neus door te trekken. Het levert neerwaartse druk op aan de voorkant, maar zit de luchtstromen naar de onderkant van de bolide in de weg.

De neus van de nieuwe generatie F1-bolides is een van de onderdelen waarbij de teams relatief veel ontwerpvrijheid gekregen hebben. Veel van de onderdelen van de 2022-bolides kennen strenge reglementen rondom de vorm en afmeting, maar voor de voorkant van de auto is dit in mindere mate het geval. Dat heeft dan ook toegestaan dat Mercedes, Ferrari en AlphaTauri met een bijzondere vorm gekomen zijn, wordt opgemerkt bij Auto, Motor und Sport.

De voorvleugels van 2022 bestaan uit vier flappen, waarvan er reglementair vaststaat dat de drie bovenste flappen sowieso aan de neus vast moeten zitten. Voor de vierde onderste flap is dit geen vereiste. Veel teams kozen er dan ook voor om de voorvleugel niet door te trekken en de onderste flap als het ware onder de neus te laten zweven. Drie teams hebben er echter voor gekozen om de neus door te trekken en ook die voorste flap mee te nemen.

Concurrent Mercedes licht toe

Een ingenieur die bij een concurrent van Mercedes werkt, ging bij het Duitse autosportmedium in op de oplossing van de renstal uit Brackley: 'Die langere neus genereert meer downforce aan de voorkant. Die hebben ze nodig voor het (aerodynamisch, red.) balanceren van de auto, want aan de achterkant van de auto produceren ze natuurlijk veel downforce', suggereert de technicus.

Het voordeel van zo'n lange neus is dus dat het de mate van downforce aan de voorkant van de auto vergroot. Wel voorkomt het een soepelere luchtstroom van de voorkant van de bolide naar de Venturikanalen, die zich onder de vloer bevinden en verantwoordelijk zijn voor veel van de neerwaartse druk die van de vloer afkomstig is. Daar leveren Mercedes, Ferrari en AlphaTauri dus weer wat downforce in, al vinden ze het het blijkbaar waard.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws