Lando Norris wist in Hongarije het gat naar zijn teamgenoot en leider in het kampioenschap Oscar Piastri terug te brengen naar slechts negen punten. De Brit ging aan de haal met de overwinning nadat hij met een eenstopstrategie de leiding pakte. Piastri probeerde daar nog een stokje voor te steken en dat had slecht af kunnen lopen, denken de analisten van Ziggo Sport.
Rick Winkelman dacht even dat het mis zou gaan tussen de twee McLaren-coureurs en dat George Russell dus voor de tweede keer een zege zou pakken omdat de twee leiders in de wedstrijd er samen af vlogen. Uiteindelijk gebeurde er echter niets. ‘Ik dacht we krijgen weer een historisch moment’, stelt Winkelman in De Stamtafel. De pitmuur meldde zich meteen op de boordradio en Winkelman denkt dan ook dat dit besproken zal zijn. ‘Dit zal een nieuw hoofdstuk in de papaya rules worden, waarschijnlijk. Ik dacht inderdaad: Het gaat helemaal mis nu’, aldus de analist.
Olav Mol gaat nog wat verder in op de papaya rules en stelt te twijfelen of deze het 2025-seizoen wel zullen overleven. ‘Wat er ook nog meespeelt, en dit is al de tweede Grand Prix, is weer de mazzel dat Norris zit waar hij zit’, zegt de analist. Norris kon na zijn slechte start eigenlijk alleen met een eenstopper nog een kans maken op de zege en had daarbij dus ook nog geluk dat Piastri ervoor koos als eerste nieuwe banden te halen. ‘Nadat Piastri die stop maakt, kunnen zij besluiten om die eenstopper te doen. En daar kan Piastri dus niet meer op reageren’, benadrukt Mol.
Twijfel over overlevingskansen papaya rules
De analist van Ziggo Sport ziet dit als teken van een sterke rivaliteit tussen de twee kanten van de garage bij het team uit Woking. ‘Er is ook bij de twee kanten van de garage echt wel wat gaande’, denkt Mol te weten. Hij twijfelt of dit bevorderlijk is voor de regels die McLaren opstelde. ‘Of dat de papaya rules overleeft, weet ik niet, want dit gaat ook wel redelijk hard tegen hard. Die (de twee kanten van de garage, red.) vechten hard voor hun eigen coureur’, aldus Mol.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Doornbos is positiever ingesteld en kijkt vooral uit naar een spannende ontknoping tijdens de laatste race. ‘Nou, in dit tempo gaat het helemaal down to the wire. We weten elke vier, vijf jaar hebben we een waanzinnige finale in Abu Dhabi’, stelt de voormalig Formule 1-coureur. ‘Die van 2021 herinneren we ons allemaal nog’, verwijst hij naar de controversiële eindstrijd tussen Lewis Hamilton en Max Verstappen. ‘Maar daarvoor hebben we ook mooie finales gezien met Alonso, Vettel et cetera.’
Pitstops laten onpartijdigheid McLaren zien
De analist verwacht dat dus dat de titelstrijd tot de laatste race zal voortduren. ‘Ik denk dat het dit jaar tussen die twee gasten zo kantje boord gaat zijn. Want het verschil in pitstop, bijvoorbeeld: ik heb nog nooit gezien dat in één race de snelste pitstop wordt gedaan zowel bij de één als bij de andere auto’, prijst hij het team van McLaren voor haar pitstops. ‘1.94 voor zowel Piastri als voor Norris’, benadrukt hij.
In het verleden werd McLaren nog wel eens beticht van het kiezen van de kant van een bepaalde coureur. Zo vond Fernando Alonso in 2007 dat het team de kant van Lewis Hamilton koos. Uiteindelijk won geen van beiden de titel. Met de snelle McLaren van 2025 moet het raar lopen, wil een ander team dan de Britse renstal de kampioen leveren. De pitstops laten volgens Doornbos zien dat het huidige McLaren haar coureurs op een eerlijke manier laat uitvechten wie er kampioen wordt. ‘Dat (de tijd van de pitstops, red.) geeft aan dat het team geen kant kiest. Weet je, ze zitten er bovenop en ja, may the best man win’, sluit Doornbos af.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties