Newey wist bij Red Bull al snel van het stuiteren: 'Eigenlijk had iedereen het moeten weten' Formule 1
Formule 1

Newey wist bij Red Bull al snel van het stuiteren: 'Eigenlijk had iedereen het moeten weten'

Newey wist bij Red Bull al snel van het stuiteren: 'Eigenlijk had iedereen het moeten weten'

Adrian Newey, de hoofdontwerper van Red Bull Racing, verklaart waarom het team minder last had van porpoising dit seizoen. Eén van de redenen waardoor de Oostenrijkse renstal dit jaar dominant kon zijn, was de beperkte moeite met stuiteren - iets waar de concurrenten wel veel tijd mee verloren. Newey verklaart dat hij het porpoising vooraf al had voorspeld.

Newey verdiepte zich lang geleden al in begrippen als porpoising. 'Ik studeerde de aerodynamica van het grondeffect en mijn laatste project tijdens mijn studie was de toepassing op sportwagens', zo begint de Brit, geciteerd door Auto Motor und Sport. 'Ik was op zoek naar een stage en schreef naar de teams die in 1980 raceten. De meeste reageerden niet. Harvey Postlethwaite, die op dat moment bij Fittipaldi werkte, bood me toen een baan aan als leerling in zijn aerodynamica-afdeling. Het bleek dat ik dezelfde dag hoofd van de afdeling was. Het bestond alleen uit mij', vertelt de aerodynamicus.

De hoofdontwerper vertelt dat er toen ook een periode was waarin de Formule 1-auto's moeite hadden met stuiteren. 'Ik had een basiskennis van het grondeffect-principe en ook van het fenomeen dat we veertig jaar geleden al porpoising noemden, vertelt Newey. Voorafgaand aan dit jaar zag de ontwerper aankomen dat de auto's daar dit jaar ook weer moeite mee hadden. 'Hoogstens verbaasde de mate me. Eigenlijk had iedereen het moeten weten. Het is een fenomeen dat in de genen van deze auto's zit', is hij kritisch.

Newey: 'Er waren manieren om het te voorspellen'

Het lastige met het stuiteren is dat het van tevoren in de simulaties niet zichtbaar was. 'Het is moeilijk om dit probleem in een model te vertalen. Het model zit vast in de windtunnel. Je kunt het dus niet simuleren', vertelt Newey. 'Maar er waren manieren om het te voorspellen en we kregen het relatief snel onder controle. Met onze upgrade op de laatste dag van de test in Bahrein, hadden we het zo veel beperkt, dat we er geen last meer van hadden.'

De ontwerper legt uit dat het stuiteren van de auto's te maken heeft met de aerodynamica. Je wilt in principe het randje opzoeken. 'Als je die lijn overschrijdt, krijg je stuiteren. Het vinden van het juiste compromis tussen downforce en stuiteren is niet makkelijk. Onze eerste poging was dan ook niet stabiel genoeg', geeft hij toe.

'De kunst is om het beste compromis te vinden'

Toch hoeft aerodynamica niet de enige reden te zijn van het porpoisen. 'Bij Fittipaldi hebben we ooit geëxperimenteerd met rubberen veren. Harvey hield van die dingen. Maar dat maakte het stuiteren alleen maar erger. Het was een goede les dat ook de mechanica van de auto een rol speelt', legt Newey uit.

Uiteindelijk draait het volgens de ontwerper vooral om het sluiten van compromissen. 'De kunst is om het beste compromis te vinden tussen rijhoogte, downforce en stuiteren', vertelt hij. 'Veertig jaar geleden hadden we natuurlijk niet de simulatietools van vandaag de dag. Aan de andere kant boden de regels meer vrijheid. Het ontwerp van de tunnels onder de auto gaf ons bijvoorbeeld efficiëntere manieren om het probleem op te lossen', eindigt Newey.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws