Newey ziet wens in vervulling gaan: 'We hebben nu eindelijk een competitive motor' Formule 1
Formule 1

Newey ziet wens in vervulling gaan: 'We hebben nu eindelijk een competitive motor'

Newey ziet wens in vervulling gaan: 'We hebben nu eindelijk een competitive motor'

Topontwerper Adrian Newey levert al jarenlang een sterke en wendbare Red Bull-auto af aan zijn team, maar ziet dit jaar dat er eindelijk kans is op een wereldtitel. Na veel succesvolle periodes in zijn carrière lijkt er nu weer een aan te breken en dat is volgens Newey mede te danken aan motorleverancier Honda, die goede krachtbronnen levert aan het team.

Newey is erg blij na de Grand Prix van Mexico, waar Verstappen andermaal won en zijn koppositie in het kampioenschap verstevigde. 'Waar we het voornamelijk op hebben gewonnen, is de bandenslijtage', analyseert Newey in de F1 Nation Podcast. 'Dat is iets wat misging in de kwalificatie, maar goed ging in de race. Max (Verstappen, red.) had een goede start en daarna konden we mede dankzij het goed omgaan met de banden een goede pace rijden.'

Newey stelt dat Red Bull aanhoudend worstelt met de Pirelli-banden van het huidige Formule 1-seizoen. 'Het blijft een onderdeel waar we dit jaar mee in de clinch liggen. Het lijkt erop alsof we de ene keer juist veel bandenslijtage hebben en de andere keren juist minder. Wat dat betreft is er veel onvoorspelbaarheid.'

Ook zit er onvoorspelbaarheid in het verloop van het seizoen en dat is de voornaamste reden waarom Newey nog niet wil reppen over de mogelijke wereldtitel van Verstappen. 'Het kan zomaar alle kanten op gaan. In Silverstone, bijvoorbeeld, leek het ineens als een kaartenhuis in elkaar te vallen, waarbij we dan binnen twee races de voorsprong in allebei de kampioenschappen kwijtraakten. Eigenlijk begrijpen we de werking van de banden nog niet echt honderd procent.'

RB16B van Red Bull niet zo sterk als FW18 uit 1996

Newey werkte al aan veel verschillende succesvolle Formule 1-auto's, waaronder de FW18 van Williams uit het seizoen 1996. Damon Hill won toen overtuigend het kampioenschap, maar ziet niet per sé gelijkenissen tussen de auto van toen en de huidige RB16B van Red Bull Racing. 'Onze auto nu is echt niet zo dominant als de FW18 van toen. Aan de andere kant zou een kampioenschap dit jaar wel heel fijn zijn. We hebben al sinds 2014 geen titels gewonnen. Dat is erg frustrerend, maar dat zou een titel dit jaar wel extra speciaal maken.'

Dat Red Bull dit jaar zo sterk is, heeft volgens de succesvolle ontwerper vooral te maken met de motor achterin de bolide. We hebben jarenlang een erg sterk chassis gehad, misschien wel de beste van de grid. Echter kampten we met een motor die gewoon niet aan de eisen voldeed', waarmee Newey doelt op het 'Renault-tijdperk' van Red Bull. 'Dat was erg frustrerend. Nu werken we met Honda en zij doen het echt heel knap, ze leveren een ontzettend sterke krachtbron. Dat maakt dat we dit jaar wel voor de prijzen mee kunnen doen.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws