Pirelli-chef Isola over gefrustreerde Verstappen: 'Dat begrijp ik helemaal' Formule 1
Formule 1

Pirelli-chef Isola over gefrustreerde Verstappen: 'Dat begrijp ik helemaal'

Pirelli-chef Isola over gefrustreerde Verstappen: 'Dat begrijp ik helemaal'

Mario Isola begrijpt de frustratie van Max Verstappen. De Nederlander viel uit tijdens de Grand Prix van Azerbeidzjan wegens een klapband en deed daarna zijn beklag bij Pirelli. Dat Verstappen het vervelend vindt dat hij uit de leidende positie is gecrasht, en dat dat zeer gevaarlijk is, begrijpt Isola maar al te goed. Wel geeft hij aan dat de theoretische duurzaamheid van de band hoog genoeg zou moeten liggen om een stint van dertig ronden aan te kunnen.

Dat Verstappen geschrokken en boos uit de auto stapte na zijn klapband is volgens Isola logisch: 'Dat begrijp ik helemaal, want boven de 300 kilometer per uur wil niemand een ongeluk ervaren. Als het brokstukken waren, moeten we uitzoeken wat we eraan kunnen doen om dit te voorkomen in de toekomst.' Op het rechte stuk reed de Limburger naar eigen zeggen 305 kilometer per uur toen hij met zijn neus in de muur belandde.

De brokstukken op het circuit zouden mogelijk van de bolide van Lance Stroll kunnen komen. De Canadees kende eerder op het rechte stuk ook al een klapband, waarna er onderdelen van zijn Aston Martin over het lange rechte stuk vlogen. Isola: 'Het blijft nagenoeg onmogelijk om een band te ontwerpen die dat soort scherpe objecten kan weerstaan. Als het geen brokstukken waren, zullen we nodige maatregelen moeten nemen.'

Duurzaamheid Pirelli-band ligt hoger

Was het harde band simpelweg niet in staat om een stint te realiseren die de coureurs probeerden te doen? Volgens de Pirelli-chef niet: 'Er konden er sowieso meer dan dertig verreden worden, hoewel niemand zo'n lange stint heeft gemaakt. Een exact aantal kan ik niet geven, maar onze schattingen waren dat de band het meer dan veertig ronden uit zou houden. Daarom kan ik zeggen dat het geen kwestie van slijtage is.'

'In onze laboratoria hebben we tools waarmee we microscopische controles kunnen uitvoeren. Zo weten we of de snede van buitenaf gekomen is of niet', voegt de Italiaan daaraan toe bij AUTOhebdo. Voorlopig is het niet duidelijk of het een scherp stuk carbon geweest is dat de lekke band veroorzaakt heeft. Pirelli heeft aangegeven er een week over te doen om met een definitieve verklaring te komen.

'De banden worden zo snel mogelijk naar Milaan gestuurd. In ons analytische werk is het moeilijkste om beschadiging van de band na het incident uit te sluiten. Wanneer de band in contact komt met de vloer of de ophanging kan er namelijk ook schade ontstaan', concludeert hij. Al zouden er extern ontstane sneetjes in zitten dan is het nog steeds niet gezegd dat deze erin zaten voordat Verstappen crashte.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws