Max Verstappen komt met zijn RB21 nog steeds wat snelheid tekort, maar het verschil is nu dusdanig klein dat de wereldkampioen zelf in de kwalificaties weer de kans krijgt om het verschil te maken. Die kans greep de kersverse vader met beide handen aan. Jolyon Palmer vergelijkt de ronde van Verstappen tot in detail met de snelste poging van uitdager Lando Norris, en wijst twee punten aan waar Verstappen het verschil maakte.
'Het voelt aan als groundhog day', zo omschrijft Palmer bij zijn analyse voor F1TV dat dit scenario hem bekend voorkomt, nadat hij de ronden van Verstappen en Norris een dag eerder ook al naast elkaar legde. 'Voor de sprintrace stonden ze samen op de tweede startrij. Nu staan ze samen op de eerste startrij. Het verschil was weer heel klein. Net als in de sprintkwalificatie weten ze tijd te winnen in dezelfde bochten, met een aantal kleine verschillen.'
Norris straft fout Verstappen niet af
Verstappen kende naar eigen zeggen een sterke ronde, maar maakte alleen in de eerste bocht een foutje, nadat hij al grappend aankondigde dat hij wat later zou remmen. 'We zagen al bij de onboardbeelden dat Max een beetje overstuur in de eerste bocht had', weet Palmer. 'Daardoor komt hij wijder uit de eerste bocht. Lando Norris heeft daardoor een betere lijn in bochten 2 en 3.' Verstappen kende zo een valse start van zijn ultieme poging.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Verstappen won uiteindelijk 0,022 seconden op zijn eerste Q3-poging in die eerste sector, terwijl hij in de laatste twee sectoren veel meer tijd won. McLaren profiteerde echter niet van die fout. 'Toch wist Lando daar niet heel veel tijd te vinden. Ik had het gevoel dat hij juist onder de limiet zat. Max is ongelofelijk toegewijd in die snelle bochten in de eerste sector. Hij wint daar heel veel tijd ten opzichte van Lando, en zelfs nog meer tijd als je het met Oscar Piastri vergelijkt, bij het uitkomen van die eerste sector.'
In de onderstaande tabel is duidelijk te zien dat de McLaren-coureurs het op meerdere gebieden laten liggen. Norris pakt in de eerste poging een tiende op Piastri in de eerste sector, nog eens 0,255 seconden in de tweede sector, en verliest in de laatste sector juist drie tienden. In de tweede Q3-pogingen laten beide McLaren-coureurs een tiende op hun snelste sectortijd liggen in het eerste deel. Piastri is in de laatste sector weer twee tienden sneller dan Norris, maar heeft in de eerste sectoren al vier tienden verloren. In een ideale ronde had McLaren zelfs een 1:25'er kunnen laten noteren.
Ronde | Sector 1 | Sector 2 | Sector 3 | Rondetijd |
Verstappen (1e ronde) | 28,268 | 33,245 | 24,979 | 1:26,492 |
Norris (1e ronde) | 28,337 | 33,024 | 25,134 | 1:26,495 |
Piastri (1e ronde) | 28,428 | 33,279 | 24,802 | 1:26,509 |
Verstappen (2e ronde) | 28,246 | 33,079 | 24,879 | 1:26,204 |
Norris (2e ronde) | 28,433 | 32,901 | 24,935 | 1:26,269 |
Piastri (2e ronde) | 28,558 | 33,089 | 24,729 | 1:26,375 |
Ideale ronde McLaren | 28,337 | 32,901 | 24,729 | 1:25,967 |
Verstappen-land
In de wetenschap dat Mercedes dit weekend krachtigere motoren heeft, moet Verstappen het verschil maken in de bochtige sectoren. Dat deed de Nederlander dan ook. 'Verstappen pakt een voordeel door veel meer snelheid mee te nemen in de snelle bochten', ziet Palmer. 'Ze gaan vervolgens via het rechte stuk naar de zware remzone van bocht 11. De McLaren doet het best oké op de rechte stukken, maar ze blinken vooral in de langzame bochten uit. Dat is dan ook waar Lando de achterstand op Verstappen begint te verkleinen.'
'Hij zit in bocht 12 helemaal aan de binnenkant, tegen de muur', laat Palmer op de beelden zien. 'Hij heeft zoveel grip aan de voorkant, dat de MCL39 hem hiertoe in staat stelt. In de chicane stuiteren ze allebei over de kerbstones. Norris weet zijn auto veel beter te laten roteren in bocht 16 dan Verstappen. Hij is sneller in die langzame bochten en het helpt hem richting het rechte stuk.' Norris wint in dat langzame gedeelte ruim een tiende terug.
Het kwam dus op de laatste sector aan, een dag eerder nog de achilleshiel van Verstappen. 'We gaan nu richting de laatste bocht. Op dit moment zit er volgens de minisectoren slechts 0,009 seconden tussen beide coureurs, maar het verschil in rijstijl is enorm. Verstappen valt die laatste bocht volledig aan. Norris is wat voorzichtiger bij het remmen', ziet Palmer. De McLaren-coureur remde zelfs iets te vroeg, en stuurde dus ook te vroeg in. 'Hij komt volledig op die kerbstones bij de apex van de bocht en daardoor vindt hij minder tractie bij het uitkomen van de bocht. Hij moet langer wachten, voor hij op het gas kan gaan.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Op de beelden is duidelijk te zien dat Verstappen in die laatste bocht nog veel tijd wint op de McLaren-coureur. 'Door dat moment van Norris is Verstappen eerder bij de lijn, met een verschil van zes honderdsten van een seconde.' Norris wist na zijn mislukte laatste bocht nog nipt voor Kimi Antonelli te eindigen. De Italiaan maakte in de laatste sector nog ruim een tiende goed op Norris, maar kwam net 0,002 seconden tekort.
Minisectoren laten verschillen zien
'Als we de data bekijken, kunnen we een paar belangrijke dingen zien.' Palmer laat met data zien dat Verstappen in de eerste drie bochten 0,009 seconden toegeeft op Norris. In de rest van de eerste sector pakt hij vervolgens 0,167 seconden voordeel. Vanwege zijn betere exit uit bochten 7 en 8 komt Verstappen met meer snelheid het rechte stuk op. Hier wint de Nederlander nog eens 0,013 seconden.
In het krappe gedeelte van bochten elf tot en met zestien wint Norris 0,154 seconden terug. Op het rechte stuk richting bocht zeventien ligt Norris virtueel voor Verstappen, en breidt hij zijn voorsprong met 0,052 seconden uit. Verstappen wint echter 0,163 seconden bij het aanremmen voor de laatste bocht en haalt Norris daar weer in. De McLaren-coureur maakt nog 0,064 seconden goed, maar komt daardoor uiteindelijk tekort.
'Verstappen neemt veel meer snelheid mee in de snelle bochten in de eerste sector', zo wijst Palmer het eerste cruciale punt aan. 'Dat is duidelijk te zien, doordat de blauwe lijn veel hoger ligt dan de oranje lijn', wijst Palmer aan. 'Dit is al het hele weekend zo. Max is zo toegewijd daar, en neemt de kerbstones volledig mee. Dat voordeel verliest hij dus in de langzame bochten.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

'Het kwam daarna op de laatste bocht neer, waar Lando anderhalve tiende laat liggen door over die kerbstone bij de apex te rijden. Als hij iets later had geremd, had Norris poleposition kunnen pakken', zegt Palmer over het tweede punt waar Verstappen het verschil maakte. 'Petje af voor Verstappen. Zoals Christian Horner zei schroefde Max de druk met de eerste Q3-ronde op, en in de tweede ronde greep hij de poleposition.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties