De motorwissel van Max Verstappen in Brazilië heeft het nodige losgemaakt in de Formule 1-paddock. De onvrede bij concurrent McLaren werd vermoedelijk versterkt door een ijzersterk optreden van de wereldkampioen, die vanuit de pitstraat de grootste bedreiging werd voor de overwinning van Lando Norris. McLaren stapt naar de FIA en opvallend genoeg doet Laurent Mekies weinig moeite om de aantijgingen te weerleggen.
Verstappen viel voor het eerst in zijn carrière op pure snelheid in Q1 af. Vanaf de zestiende plek koos Red Bull Racing ervoor om de afstelling weer om te gooien. De wereldkampioen moest daardoor verplicht in de pitstraat beginnen. Red Bull maakte van de gelegenheid gebruik om Verstappen van een nieuwe krachtbron te voorzien. Die motor voelde duidelijk beter aan, want zelfs voor de start van de race meldde Verstappen al dat de eerdere vibraties verdwenen waren.
McLaren stapt naar de FIA
McLaren heeft zich beklaagd over het feit dat Verstappen een nieuwe krachtbron kreeg. De Limburger liet na de kwalificatie namelijk nog weten dat het nog lang niet zeker was dat hij een nieuwe power unit zou krijgen. Daarmee liet hij doorschemeren dat hij het einde van het seizoen kon halen met zijn eerste vier motoren, aangezien dit de ideale gelegenheid was. McLaren-teambaas Andrea Stella vond dan ook dat Verstappen een nieuwe krachtbron kreeg met het oog op de betere prestaties van die nieuwe Honda-motor.
Stella gaat actie ondernemen en wil opheldering krijgen van de FIA. Volgens de Italiaanse teambaas hebben de teams namelijk met de FIA afgesproken dat motorwissels onder het budgetplafond vallen als dit niet wordt gedaan met het oog op de betrouwbaarheid. In het geval van Verstappen zou de nieuwe krachtbron dus meegenomen moeten worden in de documentatie van Red Bull, die na dit seizoen naar de FIA gestuurd wordt. Het gaat echter om een afspraak die nog niet in de reglementen verwerkt is.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Mekies ontkent niet
Na de Grand Prix hebben de teambazen van de topteams vaak een mediamoment van zo'n tien minuten met de aanwezige pers. Enkele minuten voordat Stella zijn beklag deed werd Mekies in de hospitality unit van Red Bull ook gevraagd naar de nieuwe motor voor Verstappen. De Fransman wist op dat moment dus nog niet dat hij enkele minuten later beschuldigd zou worden door zijn McLaren-collega.
Mekies bevestigde opvallend genoeg dat Verstappen de nieuwe power unit helemaal niet nodig had. 'Het is altijd goed om een nieuwe motor in te zetten', zo maakt de 48-jarige meteen duidelijk dat Red Bull deze keuze maakte vanwege het gebrek aan een gridstraf, aangezien Verstappen zijn startpositie sowieso al had opgegeven. 'Om eerlijk te zijn lagen we in het laatste deel van het seizoen op schema om het jaar af te maken zonder een nieuwe motor te hoeven gebruiken.'
Red Bull doet daarmee een controversiële uitspraak, want volgens de afspraak tussen de teams en de FIA zou Red Bull de kosten van de motor dus onder het budgetplafond moeten laten opnemen. Het lijkt onwaarschijnlijk dat Red Bull dit van plan is, aangezien de titelkansen na de kwalificatie enorm gezakt waren en de constructeurs elke euro zullen kunnen gebruiken bij de ontwikkeling van de 2026-auto's.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Mekies bevestigt dat dit een keuze uit luxe was na een pijnlijke dag. 'We vonden dat we deze kans moesten aangrijpen, omdat we de auto toch al wilden aanpassen. Het is moeilijk om in cijfers uit te drukken hoeveel rondetijd die nieuwe motor heeft opgeleverd, maar de onderlinge verschillen zijn zo klein dat alles belangrijk is.' Daarmee bevestigt Mekies dat de nieuwe krachtbron bepalend was bij het resultaat van Verstappen.
'Ik weet niet hoe het precies werkt bij Honda, maar over het algemeen verslechteren deze motoren niet zoveel als ze veel kilometers gereden hebben. Daarom zou je normaal gesproken geen motor wisselen en een straf incasseren op de startopstelling', weet Mekies. 'De extra snelheid die je met een nieuwe motor krijgt weegt normaal niet op tegen de gridstraf die je moet accepteren. Zoals gezegd weet ik echter niet precies hoe de degradatie van de Honda-motor precies werkt.'
Crashes
Hoewel het onwaarschijnlijk is dat Red Bull van plan is om de kosten onder het budgetplafond te laten opnemen, heeft het team in de afgelopen maanden weinig schadekosten gehad na crashes. Bij McLaren is vooral Oscar Piastri regelmatig gecrasht, waardoor Red Bull in theorie meer budget heeft overgehouden voor een nieuwe motor en de recente upgrades. Bij de topteams hebben Ferrari en McLaren de meeste schade gereden, terwijl Mercedes minder reparaties heeft hoeven uitvoeren dan de andere teams.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties