De Formule 1 kreeg er in 2021 een nieuw circuit bij: het Jeddah Corniche Circuit. Het circuit is extreem snel en krap en vormt een gigantische uitdaging voor de Formule 1-coureurs. De eerste editie van de Grand Prix van Saoedi-Arabië was direct spannend, aangezien Lewis Hamilton en Max Verstappen hard vochten om de titel. Verstappen haalde alles uit de kast om de baan het snelst onder de knie te krijgen.
Voormalig fysio en performance coach Bradley Scanes was erg onder de indruk van die mentaliteit van de Nederlander. Hij werkte van 2020 tot en met 2023 samen met de viervoudig wereldkampioen en stond aan zijn zijde in het lastige seizoen van 2021. 'Er is een reden waarom hij in VT1 steeds paars, paars, paars rijdt, terwijl andere coureurs nog aan het afstellen zijn', begint Scanes in de High Performance Podcast. 'Hij heeft uren en uren geoefend op de simulator de week ervoor.'
Dat deed Verstappen ook voor de Grand Prix van Saoedi-Arabië. Een nieuw circuit aan het einde van het seizoen kwam voor velen niet goed uit. 'Je kunt het circuit amper onder de knie krijgen', weet Scanes, 'maar Max bleef paars, en paars, en paars rijden', klinkt hij trots als hij eraan terugdenkt. 'Het is een heel lastig circuit. Red Bull had in hun simulator nog niet eens een versie van het circuit, maar Max had iemand online gevonden die het circuit nabouwde, zodat hij op zijn eigen sim kon oefenen.'
De 27-jarige kon zo in ieder geval virtuele ervaring opbouwen op het zeer krappe, zeer snelle circuit in de woestijn. 'Hij kon dus elk aspect van het circuit oefenen, inclusief het geluid van elke bocht, op iets waar niemand anders toegang toe had', vertelt Scanes verder. Met het geluid van de bocht bedoelt hij de complete visualizering van het circuit. 'Hoe meer zintuigen en emoties je erbij betrekt, hoe beter. Visualisatie werkt zo goed omdat de hersenen geen verschil kunnen maken tussen je levendige verbeelding en de werkelijkheid.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Het werk van Jos Verstappen
Het zorgt er ook voor dat Verstappen veel capaciteit over heeft. Hij wordt vaker bewonderd voor hoeveel dingen hij tegelijkertijd kan doen in de auto. Soms is hij coureur, ingenieur en strateeg in één. 'Het kan keihard regenen en hij gaat gewoon naar buiten om dezelfde resultaten neer te zetten als het droog is. Het is echt als een soort schakelaar omzetten. Je hoort hem op de radio, hij kijkt naar de tv-schermen, ziet wat in de race gebeurt. Hij rijdt langs de pitmuur, hij hoort de motor van Ferrari en vraagt of ze net een pitstop hebben gemaakt', lacht Scanes.
'Hij is zo afgestemd op wat er op het circuit gebeurt. Hij heeft ongelooflijke hoeveelheden vrije capaciteit', vertelt hij. Scanes denkt dat het zowel iets natuurlijks is als iets dat is aangeleerd. 'Ik denk een beetje van beiden, maar ik zou ook zeggen dat het is aangeleerd, puur door de verhalen uit zijn jeugd.' De Brit wijst naar hoe Verstappen is opgegroeid en wat Jos Verstappen hem allemaal heeft geleerd. 'Zijn vader stuurde hem de kartbaan op nadat hij iets had veranderd, en Max moest binnen twee rondjes zeggen wat hij had veranderd.'
Scanes zag dat soort dingen nog steeds in zijn jaren met Verstappen. 'Hij rijdt de auto uit de garage, kom terug en vraagt bijvoorbeeld: heb je iets veranderd aan de linkervoorband? Het is het kleinste detail', zegt de voormalig fysio. 'Ze hadden waarschijnlijk niet eens gemerkt dat het de prestaties beïnvloedde, maar hij weet het gewoon. Dan komt ook nog de fysieke fitheid erbij. Het oefenen van je mentale efficiëntie als het gaat om visualisatie en racedagen. Hoe meer je dat doet, hoe fitter je bent, en hoe meer capaciteiten je in de auto hebt om beslissingen te nemen zodra de druk of vermoeidheid toeslaat.'
Det tekst gaat verder onder de afbeelding.

De simulator
Scanes komt via het onderwerp over de mentale fitheid terug op de simulator. Verstappen krijgt vanuit alle takken van de autosport bewondering voor de tijd die hij vrijmaakt om in de simulator te racen. 'Hij doet veel van zijn voorbereiding vóór een raceweekend. Hij hecht veel waarde aan het rijden in de simulator. Tegenwoordig zie je dat sommige coureurs zich voorbereiden door in een stoel te gaan zitten, hun ogen te sluiten en elke bocht te oefenen. Er is een geweldige video van George Russell die zichzelf door de bochten praat', wijst Scanes aan.
'Max is een beetje van die nieuwe generatie simulatorcoureurs die zoveel virtuele rondjes op een circuit maken dat ze echt hoogstaande visualisatietechnieken ontwikkelen', vervolgt hij. 'Veel hiervan wordt vaak gemist als mensen over Max praten. Hij wordt vaak bestempeld als een natuurtalent, terwijl dit jaren en jaren hard werken is', zegt Scanes, die hoopt dat mensen inzien dat Verstappen alles eraan heeft gedaan om op dit niveau te komen. 'Dat is waarom hij maar paarse sectoren blijft klokken, en iemand anders nog aan het afstellen is', herhaalt hij met een glimlach.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties