Red Bull-talent mag in RB19 van Verstappen rijden: 'Dat betekent alles voor me' Formule 1
Formule 1

Red Bull-talent mag in RB19 van Verstappen rijden: 'Dat betekent alles voor me'

Red Bull-talent mag in RB19 van Verstappen rijden: 'Dat betekent alles voor me'

Op de vrijdag in Mexico kregen vijf debutanten een kans om een vrije training voor hun rekening te nemen, maar voor Red Bull-talent Isack Hadjar zal het niet de laatste keer zijn dit seizoen dat hij in actie mag komen tijdens het Grand Prix-weekend, aangezien de Franse Algerijn in Abu Dhabi in de RB19 van Max Verstappen mag plaatsnemen in de eerste vrije training.

Red Bull heeft momenteel zes talenten in de Formule 2, al verliezen Enzo, Fittipaldi, Dennis Hauger, Zane Maloney, en Jak Crawford de steun van het Oostenrijkse merk in 2024. Van de andere twee coureurs staat Ayumu Iwasa nu derde in het kampioenschap, terwijl Hadjar met de veertiende plek de slechtst geplaatste Red Bull-coureur is van de zes.

Zestig minuten lang genieten in de AlphaTauri

Dat maakt de keuze des te opvallender om de 19-jarige coureur te kiezen om twee vrijdagtrainingen voor zijn rekening te nemen. De eerste kans deed zich in Mexico voor, waar hij de AT-04 van Yuki Tsunoda bestuurde. 'Het was mijn eerste keer ooit in een Formule 1-auto, en het was gewoon waanzinnig', zegt een dolgelukkige Hadjar bij F1TV. 'In het begon voelde het zó snel aan, ik had moeite om het bij te houden. Ik vond mijn ritme al vrij snel, en het was een uur lang geweldig.'

'Ik denk dat je nooit echt klaar zal zijn voor je eerste Formule 1-test. Ik heb al heel wat kilometers gereden over het algemeen, maar de Formule 1 is echt weer een heel ander niveau', vertelt de Fransman, die de afgelopen jaren in veel verschillende opstapklassen reed. 'Ik had wel een goede voorbereiding achter de rug in de simulator en met het team, maar ik maakte me toch flink zorgen. Ik had er zoveel zin en uiteindelijk ging het gewoon goed.' Hadjar liet de zeventiende tijd noteren, maar was daarmee van de rookies op Oliver Bearman na het snelste, aangezien de debutanten veelal testprogramma's afwerkten.

De tekst gaat onder de afbeelding.

Red Bull-talent mag Verstappen in VT in Abu Dhabi vervangen: 'Dat betekent alles voor me'
In Mexico hoefde Hadjar niet toe te kijken, maar nam hij zelf het stuur in handen.

Voor veel jonge coureurs is het besturen van een Formule 1-auto een van de doelen uit hun carrière, en Hadjar kijkt vol geluk terug op zijn eerste ervaring. 'Voordat je in de auto stapt, is het heel spannend, maar zodra de motor aangaat, en je die duizend paardenkrachten voelt, kalmeer je vanzelf en ben je gefocust op je test.' Twee jaar geleden reed Hadjar, die een maand geleden pas zijn negentiende verjaardag vierde, nog in het Formula Regional European Championship.

Kans in de RB19 staat al in de agenda

Hadjar klom de afgelopen jaren dus snel de autosportladder op, en vier weken na zijn eerste Formule 1-ervaring staat het volgende hoogtepunt al op het programma, want in Abu Dhabi zal hij in de eerste vrije training een uur lang de RB19 mogen besturen. 'Dat betekent alles voor me. Het is de snelste auto ter wereld, en het is een eer om daarin te mogen rijden', zegt Hadjar met een brede lach. 'Ik voel me echt gezegend. Ik grijp deze kans met beide handen aan, en ik heb nu al de ervaring met het rijden in een Formule 1-auto, dus de volgende keer wil ik echt presteren.'

AlphaTauri kan belangrijke slag slaan

In Austin pakte Tsunoda voor AlphaTauri vijf punten, waarmee hij het puntentotaal van zijn team verdubbelde. Het zusterteam van Red Bull is nog altijd de hekkensluiter in het kampioenschap, maar de goede vorm in Mexico biedt kans op meer punten, en dus zijn Haas en zelfs Alfa Romeo nog binnen bereik. Haas heeft slechts twee punten meer, terwijl het verschil met Alfa Romeo zes punten is. 'Ik denk dat de auto het heel goed doet. We moeten nog wat kleine dingen aanpassen om de perfecte balans te vinden, maar het ziet er goed uit', weet Hadjar te melden.

'De auto is sinds de eerste ronde al sterk, dus ik denk dat we beide auto's in Q3 moeten kunnen krijgen', voorspelt de 19-jarige. 'Ik denk dat we vooral in de derde sector goed zijn. We houden de banden goed in leven', luidt het veelbelovende bericht voor de race op zondag. 'We hebben over het algemeen wat onderstuur in de langzamere bochten, maar we houden de achterbanden goed in leven, ook in de laatste sector.'

Tot slot wordt Hadjar gevraagd naar de kennismaking met een nieuw circuit, en voor het eerst op grote hoogte rijden. 'Eerlijk gezegd merkte ik dat niet eens', lacht Hadjar, die er mogelijk van profiteerde dat hij nog geen eerdere ervaring met Formule 1-auto's had op andere circuits, waar de auto's meer neerwaartse druk hebben. 'Ik was zo onder de indruk van de auto en waar hij toe in staat is, dat ik helemaal vergat dat ik een nieuw circuit aan het verkennen was.'

Het geluk straalt van Hadjar af terwijl hij zijn ervaringen deelt. 'Het is net als de Formule 2, maar dan tien keer beter. Toen ik de versnellingen moest synchroniseren, bij het uitrijden van de pitstraat, moest ik vol gas gaan. Ik heb zoiets nog nooit gevoeld, ik had zoveel vermogen, en het remmen was ronduit geweldig', sluit het Red Bull-talent af.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws