Laurent Mekies staat voor een ongelofelijk zware taak bij Red Bull Racing. De Fransman is terechtgekomen in een team, dat snel aan het terugvallen is. Hongarije vormt een nieuw dieptepunt voor de zesvoudige constructeurskampioen, en Mekies stelt zich dan ook niet bepaald mild op voor zijn nieuwe team. Max Verstappen beperkte de schade met een achtste startplek, terwijl Yuki Tsunoda als zestiende aan de race mag beginnen.
Mekies heeft de erfenis van Christian Horner overgenomen, en kan dus nauwelijks verantwoordelijk gehouden worden voor de huidige resultaten. Het is dan ook niet verrassend dat Mekies zich streng opstelt voor Red Bull. 'We hebben tot nu toe geen ideaal weekend gehad', opent Mekies met gevoel voor understatement in een persbericht van Red Bull. 'We hebben moeite gehad om de auto in het juiste werkvenster te krijgen, en dat gold ook voor de kwalificatie.'
'Hebben we het probleem nu gevonden?'
Pierre Waché gaf op vrijdag nog toe dat hij ook niet wist wat het probleem was, en ook Mekies had de handen in het haar. 'Het is een probleem geweest om grip te vinden, eigenlijk al vanaf de start van de vrije trainingen.' Verstappen was in de vrije trainingen ook constant in de middenmoot terug te vinden. Red Bull heeft drie trainingsuren de tijd gehad om naar oplossingen te zoeken, maar dat heeft vooralsnog niks opgeleverd.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

'We hebben bij beide auto's veel dingen uitgeprobeerd, zowel bij Yuki als bij Max. Eerlijkheid gebiedt ons te zeggen dat we onze coureurs niet de auto hebben kunnen geven, die ze wilden hebben. Hebben we het probleem nu gevonden?' zo stelt de 48-jarige zijn eigen vragen. 'Nee, maar we hebben wel heel veel data om ons erbij te helpen om vast te leggen wat die problemen zijn. Als we willen verbeteren moeten we dit soort dagen constructief benaderen. om uiteindelijk beter te worden. Dit voelt oncomfortabel aan, maar je kunt wel van deze situaties leren.'
Verstappen indrukwekkend
Beide Red Bull-coureurs waren behoorlijk aan elkaar gewaagd in Q1, maar toch was het verschil in de uitslag uiteindelijk groot. 'Yuki viel in Q1 met een paar honderdsten verschil af, en hij zat in zijn snelle ronden zelfs heel dicht achter Max. Het probleem was gewoon dat we gewoon geen snelheid hadden', zo beseft hij dat zijn tweede coureur ondanks een zestiende startplek goed werk heeft geleverd.
'Het was indrukwekkend dat Max Q3 haalde, ondanks onze problemen', zo is de pijnlijke realiteit van het voormalige topteam dat een Q3-deelname al enigszins verrassend is. 'Waar hij zich gekwalificeerd heeft is waarschijnlijk een goede weergave van waar we dit weekend tot nu toe staan. We hebben nog veel werk te verzetten om meer snelheid te vinden, maar we blijven gewoon vechten en morgen krijgen we weer te maken met hele andere omstandigheden.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

'Mogelijk krijgen we te maken met hoge temperaturen in de race, en dan zien we wel wat we kunnen doen.' De verwachting is dat het in de ochtenduren nog gaat regenen in Hongarije, maar 's middags zou het steeds zonniger worden. Dit gaat de teams richting een tweestopper duwen, waarbij zelfs drie pitstops voor met name Verstappen niet uit te sluiten zijn. Daarvoor moet de Nederlander dan wel minimaal een set van de zachte banden gebruiken, want Verstappen heeft nog twee sets harde banden en één set mediumbanden, net als de meeste concurrenten.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties