Waar de RB20 van Red Bull Racing aan het begin van het 2024-seizoen nog de snelste bolide van het veld was, is het nu ingehaald door de MCL38 van McLaren. Het team uit Woking denkt dat het succes mede voortkomt uit het terughoudend blijven met betrekking tot het brengen van updates. Andrea Stella geeft aan dat het testen van upgrades op auto’s tijdens de race te veel risico met zich meebrengt.
McLaren hield zich aan het begin van het seizoen in wat betreft upgrades op de auto en kwam pas bij de Grand Prix van Miami met een grote update. De Britse renstal wist die Grand Prix ook meteen te winnen, wat de eerste van de inmiddels drie zeges dit seizoen bleek. Teambaas Stella legt uit waarom McLaren niet, zoals menig concurrent, kiest voor meerdere kleine updates gedurende het seizoen, maar juist inzet op een klein aantal grote updates. ‘Er is een reden dat we bepaalde upgrades nog niet gebracht hebben’, wordt Stella geciteerd door Motorsport-Magazin.
McLaren wil niet dezelfde fout als de concurrent maken
McLaren heeft gezien hoe het toepassen van veel kleine updates onder andere bij concurrent Red Bull niet het gehoopte resultaat bracht. ‘We zien dat we veel twijfel zouden hebben ervaren, wanneer we nieuwe onderdelen onder race-omstandigheden op de echte bolides getest hadden’, benadrukt Stella. McLaren heeft daarom geen haast met het brengen van nieuwe onderdelen. ‘We nemen de tijd om onszelf ervan te overtuigen dat iets genoeg ontwikkeld is, om het als update te brengen’, legt de Italiaan uit. ‘Dat kan ik zeggen over de manier waarop wij te werk gaan’, voegt hij eraan toe.
Naast deze tactiek qua updates heeft McLaren ook veel aan de nieuwe windtunnel, eentje die ze helemaal voor zichzelf hebben en waarvoor ze niet naar Duitsland moeten. ‘Wat betreft de windtunnel: het helpt enorm dat we op onze windtunnel met de nieuwste technologie kunnen terugvallen, gezien we nu met complexe aerodynamica te maken hebben’, aldus de teambaas. Dit heeft volgens de Italiaan zeker meegespeeld in het vernietigen van de voorsprong die de Oostenrijkse rivaal aan het begin van het jaar nog had.
Aerodynamicateam is cruciaal
Stella ziet ook hoe andere teams omgaan met de complexe aerodynamica van de Formule 1. ‘Ik denk dat de ontwikkeling van deze auto’s heeft geleid tot uitdagende stromingsleer’, stelt hij vast. ‘Ik denk dat veel teams, waaronder ook McLaren, er mee geworsteld hebben om eenvoudige ontwikkelingen te kunnen genereren’, gaat hij verder. Desondanks lijkt het McLaren vergeleken met de concurrent goed af te gaan. Het team bracht in Zandvoort het tweede updatepakket van het seizoen en wist ook die Grand Prix te winnen. Dit ging zelfs met zo veel overmacht dat Norris zo’n 23 seconden voor nummer twee Verstappen over de finish kwam.
De teambaas van McLaren wil benadrukken dat ze ook zeer goede mensen hebben op de desbetreffende afdeling. ‘Ik denk dat het, meer nog dan door de windtunnel, een verdienste is van het aerodynamicateam dat we een competitieve auto hebben’, prijst hij de werknemers verantwoordelijk voor de aerodynamica. ‘Er bestaat geen gereedschap dat zelf al het werk doet. Gereedschap is gereedschap omdat het door mensen gebruikt wordt’, aldus de Italiaan. ‘De lof is voor het aerodynamicateam dat sinds het begin van het werk vorig jaar zulke successen wist te behalen qua ontwikkeling’, sluit Stella af.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties