Stewards maken juiste beslissing: 'Verstappen liet zien een echte racer te zijn' Formule 1
Formule 1

Stewards maken juiste beslissing: 'Verstappen liet zien een echte racer te zijn'

Stewards maken juiste beslissing: 'Verstappen liet zien een echte racer te zijn'

Lewis Hamilton won afgelopen weekend zeer overtuigend tijdens de Grand Prix van Brazilië. De Brit moest allerlei tegenslagen verwerken om zichzelf naar de overwinning te rijden. De gridstraf van vijf plaatsen was nog ingecalculeerd, maar de diskwalificatie voor de kwalificatie van de sprintrace kwam rauw op het dak van de Mercedes-coureur. Desondanks toonde de Mercedes-auto zich ijzersterk op Interlagos en vooral op de rechte stukken. Ondanks deze dominantie wordt het volgens journalist en analist Michael Schmidt moeilijk te voorspellen wie de laatste races de overhand zal hebben.

Bij Auto, Motor und Sport blikt Schmidt terug op het afgelopen Grand Prix-weekend. Red Bull Racing werd getipt als lichte favoriet in Brazilië, maar het werd al vrij snel duidelijk dat Hamilton de snelste was. De diskwalificatie van de zevenvoudig wereldkampioen werkte niet volledig in het voordeel van de Oostenrijkse renstal. De diskwalificatie vond Schmidt overigens terecht. 'Het zijn nou eenmaal de regels. Het maakt niet uit of het gat tien millimeter of slechts één millimeter te groot is, het is tegen het reglement. Sebastian Vettel werd dit seizoen ook al gediskwalificeerd door marginale verschillen.'

Dat de Engelsman door de nieuwe motor hernieuwde snelheid had gevonden, was volgens de journalist voor iedereen duidelijk. Daarnaast ontbrak het de Red Bull-wagen juist aan snelheid op de juiste plekken. 'Red Bull was heel erg snel in de tweede sector', vervolgt de journalist. 'Maar op de plekken waar het echt nodig was, daar had Mercedes duidelijk de overhand. Als je in de eerste drie bochten en de laatste bocht snel bent, dan kan je zoveel snelheid meenemen naar de rechte stukken. Daar had Hamilton heel veel momentum, waardoor hij die inhaalacties makkelijk kon maken.'

Schmidt merkt ook op dat Red Bull dit weekend uitermate veel moeite had om de banden op de juiste temperatuur te houden. Deze problemen werden tijdens de kwalificatie voor de sprintrace duidelijk toen Max Verstappen op de boordradio klaagde dat zijn banden oververhit raakten. Vooral in de tweede sector kregen de banden van de Red Bull het zwaar te verduren. 'Voor de laatste bochten waren de banden van de Red Bulls al dusdanig oververhit dat de Mercedes veel tijd kon goedmaken', aldus Schmidt.

De controversiële Mercedes

Ondanks dat Hamilton zijn straf heeft gekregen voor de DRS-problemen bij het team, staat de achtervleugel van Duiste renstal nog steeds onder de loep. Er gaan geruchten rond dat het gat tussen het grootste onderdeel van de achtervleugel en bovenste plaat op de rechte stukken groter zou zijn dan de toegestane tien millimeter. 'Het is slechts een theorie dat de grootste plaat naar beneden wordt geduwd, waardoor het gat wordt vergroot', legt Schmidt uit. 'Als het daadwerkelijk zo is, dan is het ook lastig te vinden aangezien het grotendeels bedekt zal worden door de bovenste plaat.'

Red Bull heeft tot nu toe dan ook besloten om geen protest in te dienen tegen de achtervleugel van Mercedes. Volgens Schmidt zal het voor de Duitse renstal ook niet uitmaken als hun rivaal het protest indient, aangezien Mercedes ervan overtuigd is dat er niks gevonden zal worden. 'Daarnaast heeft Red Bull ook nog niet voldoende bewijs om een dergelijk protest te starten. Het is ook vanuit een politiek standpunt onhandig om dit aan te gaan vechten. Ze waren de duidelijke verliezer dit weekend en als je dan een protest aantekent tegen de overduidelijke winnaar, dan zal je gezien worden als slechte verliezer', aldus de journalist.

Incident Verstappen en Hamilton

Het weekend kende veel controverse voordat de echte race überhaupt was begonnen. Ook tijdens de race was er weer een controversieel moment toen de stewards besloten Verstappen niet te bestraffen voor het incident met Hamilton. De Nederlander liet zijn auto naar buiten lopen en duwde daarmee Hamilton van de baan, maar ook de Red Bull-coureur haalde de bocht niet. 'Het incident is te vergelijken met de incidenten tussen Pérez en Norris in Oostenrijk' merkt Schmidt op. 'Daar kreeg Norris uiteindelijk wel een vijf seconden straf voor. Ondanks dat je de incidenten kan vergelijken, ben ik er geen voorstander van om Verstappen nu ook een straf te geven.'

Op dinsdag zijn de beelden vrijgekomen van de onboard van Verstappen. Deze beelden waren niet beschikbaar voor de stewards tijdens de race. Deze beelden veranderen de Duitser niet van mening. 'Natuurlijk kon Verstappen scherper insturen, maar hij remde zo laat in de binnenbocht dat hij mogelijk te veel vuil oppakte', vervolgt Schmidt. 'Het was terecht dat hij deze poging deed, want dat is wat een echt racer hoort de doen. Mensen willen deze tweestrijd zien. Als de rollen omgedraaid waren en Hamilton had zo laat geremd, dan had Verstappen zijn auto gewoon laten staan. Dat zit in zijn karakter. Hij lijkt daarin heel erg op Michael Schumacher en Ayrton Senna.'

Onvoorspelbaar seizoen

Dit seizoen is tot nu toe onvoorspelbaar gebleken. In Austin dacht men dat Mercedes veel sneller zou zijn, maar dat bleek uiteindelijk niet zo te zijn. Deze veranderlijkheid zal zich de komende races gewoon voortzetten, verwacht Schmidt. 'Veel mensen denken dat de races in Qatar en Saoedi-Arabië een voordeel zullen zijn voor de Mercedes-auto. Het klopt dat er veel volgas gedeelten zijn, maar voor de snelle bochtige secties is juist weer veel downforce nodig. De Grand Prix van de Verenigde Staten moest ook een duidelijke overwinning zijn voor Mercedes, maar de snelle bochtige sector in Austin draaide Mercedes om', aldus de Duitser.

Overwinning Verstappen met goede quotering op Sportbookies

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws