Surer: 'Met nog één ronde te gaan moet je gewoon de Masi-methode hanteren' Formule 1
Formule 1

Surer: 'Met nog één ronde te gaan moet je gewoon de Masi-methode hanteren'

Surer: 'Met nog één ronde te gaan moet je gewoon de Masi-methode hanteren'

Marc Surer snapt niks van de huidige regels omtrent de safety car. De voormalig Formule 1-coureur zag dat de wedstrijdleiding netjes de regels volgde aan het einde van de Grand Prix van Italië, maar hij had graag gezien dat de race niet achter de safety car was geëindigd. Surer vindt het raar dat de gelapte auto's aan de safety car voorbij moeten om vervolgens achteraan het veld aan te sluiten. Volgens hem zijn er efficiëntere manieren om met dergelijke situaties om te gaan.

Na de Grand Prix van Abu Dhabi van 2021 was er veel te doen om de keuzes van Michael Masi. Op Monza werden de regels wel gevolgd. 'De wedstrijdleiding heeft op de juiste manier gehandeld', vertelt Surer bij Formel1.de. 'Niels Wittich heeft gewoon geen enkel risico genomen, maar dat kan ik hem niet kwalijk nemen. Er waren nog mensen op de baan, dus kan je de gelapte auto's niet voorbij laten gaan aan de safety car. Ze moesten lang wachten, maar op een gegeven moment was het gewoon te laat.'

Ondanks dat de regels gevolgd zijn door de wedstrijdleiding denkt de Zwitser dat er iets moet veranderen in de regelgeving. 'Als er nog één ronde te gaan is moet je misschien wel de Michael Masi-methode toepassen. De gelapte auto's moeten ertussenuit worden gehaald en dan kan daarna de race hervat worden.' Surer snapt echter niet dat de auto's die op een ronde zijn gezet voorbij moeten aan de safety car. 'Het is eigenlijk één grote grap. Je kan de gelapte coureurs gewoon door de pitstraat laten rijden en dan kunnen ze aansluiten, simpel.'

Surer ziet mogelijk oplossing in NASCAR

Bij andere vormen van autosport wordt een dergelijke situatie anders opgelost. Surer ziet wel iets in de regelgeving van NASCAR. 'Zij verlengen de race gewoon met het aantal ronden dat achter de safety car is gereden.' Er zitten echter wel haken en ogen aan het idee. De brandstof in een Formule 1-wagen wordt immers precies afgemeten door de teams. 'Je moet met de ingenieurs bespreken hoeveel brandstof je moet sparen achter de safety car', aldus de voormalig coureur.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws