Update | 'Ferrari testte op filmdag grote achtervleugel uit voor Barcelona' Formule 1
Formule 1

Update | 'Ferrari testte op filmdag grote achtervleugel uit voor Barcelona'

Update | 'Ferrari testte op filmdag grote achtervleugel uit voor Barcelona'

Ferrari sloot op vrijdag het circuit van Monza helemaal af voor haar geheime filmdag. Volgens Autosport zou Ferrari de filmdag gebruiken om updates te testen aan de auto, voorafgaand aan de Grand Prix in Barcelona.

Ferrari's geheime F1-filmdag wakkert intrige over een mogelijke upgrade aan. Ferrari huurde op vrijdag het circuit van Monza geheel af om daar een besloten filmdag te houden. Formule 1-teams mogen een filmdag organiseren waarbij ze maximaal 100 kilometer mogen afleggen.

Monza geheel afgesloten en beveiligd

De toegang tot het circuit was strikt verboden voor fans, met barrières op de toegangswegen en zo is er slechts één spionagefoto opgedoken. Op deze foto is niet goed te zien of er updates op de auto van Ferrari zitten. Officieel had Charles Leclerc ochtenddienst om voor Ferrari videomateriaal af te leveren van zowel de auto op de baan als verdere beelden in de pits en de paddock.

De actie was vooral belangrijk omdat Ferrari wat nieuw beeldmateriaal nodig had van de auto zonder de logo's van het Russische merk Kaspersky, dat door het team werd gedropt in de nasleep van de oorlog in Oekraïne. Ferrari's vorige opnames van de opnamedag vonden plaats voor de Barcelona-test van het voorseizoen, toen de logo's nog op de auto zaten, dus er was behoefte aan wat meer up-to-date video van het team in actie.

Grote update voor Ferrari in Barcelona

Ferrari zal naar verwachting een grote upgrade naar Barcelona brengen in een poging om de 0,2 seconden per ronde voorsprong die Red Bull op dit moment denkt te hebben, te overbruggen. De veranderingen aan de Ferrari zullen naar verwachting draaien om zowel de luchtweerstand als het gewicht te verminderen. Ook zouden een nieuwe achtervleugel en aanpassingen aan de sidepods en vloer in het pakket kunnen zitten.

Op de foto die tijdens het filmen in Monza werd gemaakt waren geen duidelijke nieuwe onderdelen te zien. Het opvallende is dat het DRS een zilveren kleur had, wat suggereert dat hij misschien is gewijzigd ten opzichte van de normale eenheid die tijdens de races onder een zwarte kap zit.

Ferrari jaagt op Red Bull voor Barcelona

Er zijn ook suggesties dat Ferrari wat gewicht zou kunnen besparen door een doorzichtige laag van de lak van de carrosserie te verwijderen. Het strippen van deze doorzichtige laag zou kunnen helpen om ongeveer 700 gram af te vallen. Alle teams zijn nog steeds op zoek naar winst om in de buurt van het minimumgewicht van 798 te komen. De aanpassing aan het verfschema heeft naar verluidt alleen invloed op hoe de auto eruit ziet in bepaalde lichtomstandigheden. Het zou dus iets kunnen zijn waar Ferrari in Monza naar heeft gekeken.

Update 11.55u (16/05) | 'Ferrari testte op filmdag grote achtervleugel uit voor Barcelona'

Ferrari testte tijdens haar filmdag vorige week nieuwe onderdelen uit voor de F1-75. In aanloop naar de Grand Prix van Spanje is inmiddels duidelijk geworden wat de Italiaanse renstal precies uitgeprobeerd heeft. Zo kwamen ze in actie met een high-downforce achtervleugel die naar alle waarschijnlijkheid ingezet gaat worden op Circuit de Barcelona-Catalunya.

Ferrari koos voor een technische benadering voor de filmdag. Naar verluidt reden ze op de rechte stukken met een constante snelheid om zo de gegevens van de nieuwe onderdelen te vergelijken met wat er uit de windtunnelsimulaties komt. Met de wijzigingen voor de aankomende wedstrijd wil Ferrari een gat van circa twee tienden richting concurrent Red Bull Racing dichten.

Er konden geen foto's gemaakt worden van de Ferrari-bolide tijdens de filmdag, maar technisch expert Giorgio Piola is toch wat opgevallen. Ferrari maakte gebruik van een veel dikkere achtervleugel dan in de afgelopen wedstrijden. Op zijn tekening, hier te vinden, is te zien hoe met name het onderste deel van de vleugel een stuk dikker is. Zo wil het team meer neerwaartse druk creëren, wat leidt tot meer grip in de bochten. Een aardige en slimme stap voor het diverse Spaanse asfalt.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws