Red Bull en Ferrari gebruiken interne vloersteuntjes tegen porpoising Formule 1
Formule 1

Red Bull en Ferrari gebruiken interne vloersteuntjes tegen porpoising

Red Bull en Ferrari gebruiken interne vloersteuntjes tegen porpoising

Red Bull Racing en Ferrari gebruiken interne vloersteunen tegen porpoising. Dit valt op te maken uit foto's van Motorsport.com. Bij het medium wordt de vraag gesteld of Mercedes in Spanje definitief een streep kan zetten door haar concept van 2022, en wordt toegelicht waarom de Duitse renstal veel meer moeite heeft met het oplossen van de porpoising-problemen dan haar concurrenten.

Red Bull en Ferrari hebben er vijf Grand Prix-weekenden op zitten en gedurende deze weekenden zijn er diverse foto's gemaakt van het materiaal. Op enkele van deze foto's, hier te vinden, is te zien hoe de renstallen intern vloersteunen aangebracht hebben. Dit zijn hulpmiddelen die de aerodynamische lading van de vloer evenrediger verdelen over het onderdeel, en zo de effecten van porpoising minimaliseren.

De renstallen van Max Verstappen en Charles Leclerc hebben halverwege de vloer een steuntje aangebracht, zilverkleurig bij de RB18 en goudkleurig bij de F1-75, dat de stabiliteit van het onderdeel vergroot. Daardoor houdt porpoising minder lang aan en vindt het plaats op hogere snelheden dan bij bijvoorbeeld Aston Martin en Mercedes, twee van de teams die het probleem nog steeds niet volledig weggewerkt hebben.

Tijdens de testdagen bood de FIA de teams al een soortgelijke oplossing aan, maar destijds middels een draadje aan de buitenkant van het chassis. De teams mochten aan de achterkant van de vloer een metalen draad installeren dat voor een toegenomen stabiliteit van het onderdeel zorgde. Red Bull en Ferrari hebben dit concept dus verder ontwikkeld en intern aangebracht bij de vloer. Het werkt, want allebei de topteams zijn min of meer van porpoising af.

Waarom Mercedes' concept niet werkt

Bij het Britse autosportmedium wordt ingezoomd op Mercedes, dat nog steeds last heeft van het fenomeen. Dit heeft deels te maken met het feit dat ze voor een sidepod-concept gegaan zijn dat uniek is ten opzichte van de rest van de grid. In Bahrein trad Mercedes aan met een nagenoeg sidepodloos chassis. Dit betekent dat de vloer veel meer blootgesteld wordt aan luchtstromen en sneller instabiel wordt.

'Als je door de pitstraat loopt, zie je dat onze vloer veel verder uitsteekt dan die van de andere teams. Dat kan dus op een andere manier, of in veel bredere zin, instabiliteit veroorzaken', stelde teambaas Toto Wolff in Miami. De vloer zorgt voor een onvoorspelbaarheid die de coureurs veel vertrouwen in het materiaal, en dus tijd, kost. Dit is een nadeel van de W13, de Mercedes-bolide van 2022.

Maar omdat er vrijwel geen sprake is van sidepods bij de auto heeft Mercedes nog een probleem. De steuntjes die Red Bull en Ferrari wél aan hebben kunnen brengen, kan Mercedes niet plaatsen. De reden hiervoor is dat er intern simpelweg niet voldoende ruimte is vanwege het gebrek aan sidepods. De oplossing die de directe concurrenten hanteren, gaat voor het team van Lewis Hamilton en George Russell dus niet op.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws