Update | Horner: 'Wijziging van achtervleugel-test zit ontwikkeling in de weg' Formule 1
Formule 1

Update | Horner: 'Wijziging van achtervleugel-test zit ontwikkeling in de weg'

Update | Horner: 'Wijziging van achtervleugel-test zit ontwikkeling in de weg'

Christian Horner beweert dat Red Bull geen bakken met tijd wint als het gaat om haar flexibele achtervleugel. Na protest van meerdere teams gaat de FIA naar verwachting de regels aanscherpen met betrekking tot de doorbuigende achtervleugels, maar volgens de teambaas van Max Verstappen levert dat maar een heel klein nadeel op voor de renstal.

Met name Mercedes is fel tegen het doorbuigende onderdeel, dat een voordeel oplevert op de rechte stukken. Volgens Horner zou een aanpassing van het reglement geen nekslag betekenen. 'Het is lastig om daadwerkelijk cijfers te hangen aan zo'n aanpassing, maar het is niet zoveel als mensen denken. Ik heb gehoord dat we zes tienden per ronde zouden verliezen, maar dat is lachwekkend en pure onzin. Als we het over één tiende hebben, zou ik al verbaasd zijn', zegt de Brit tegen Motorsport.com.

Al met al zou Horner het absoluut niet eens zijn met een eventuele aanpassing van de regels. 'Onze auto past gewoon binnen alle reglementen die er zijn, dat is gewoon een feit. Dus het zou volkomen onlogisch zijn om regels te veranderen. Mocht de FIA dat wél doen, moeten ze ons een beetje tijd gunnen. We kunnen niet zomaar nieuwe onderdelen tevoorschijn toveren.'

Update 09.55 (23/05) | Horner: 'Wijziging van achtervleugel-test zit ontwikkeling in de weg'

De reglementswijziging omtrent flexibele achtervleugels zou ervoor kunnen zorgen dat teams in de knel komen met het budgetlimiet. Dat meent Red Bull-teambaas Christian Horner. De FIA heeft besloten om strengere tests uit te gaan voeren waarbij wordt gewerkt met nauwere limieten. Dit heeft niet alleen bij Horner tot kritiek geleid, ook Alfa Romeo-teambaas Frédéric Vasseur is er ontevreden over.

Volgens Horner zou de nieuwe test ervoor zorgen dat teams die met een (te) flexibele achtervleugel rijden, een nieuw exemplaar moeten ontwerpen. Hiermee zou men in de knel kunnen komen met het budgetplafond. 'Het betekent dat we strategische beslissingen moeten nemen', vertelt de teambaas volgens Formel1.de. 'Dit ding heeft een impact van misschien wel een half miljoen dollar. Dus dat zou de ontwikkeling van iets anders in de weg zitten.'

Vasseur sluit zich aan bij zijn collega. Het zou een 'fortuin' kosten om de achtervleugel aan te passen aan de nieuwe reglementen. 'Als we het over kostenbesparingen hebben, is dat wel het juiste woord. Het is een beetje een verrassing dat de FIA de limieten voor de belasting en de buiging van de vleugel tijdens het seizoen heeft aangepast. Ze hebben een waarde gewijzigd en dat betekent: als je je werk goed hebt gedaan door tegen de limiet zitten, moet je nieuwe vleugels bouwen.'

McLaren teambaas ziet overtreding

Aan de andere kant zegt McLaren-teambaas Andreas Seidl dat de buigende achtervleugels niet per se legaal zijn als ze aan de huidige testwaardes voldoen. 'Wat hier wordt gedaan is een regelovertreding. Omdat het niet alleen gaat om het doorstaan van de test om aan de regels te voldoen.' Daarom is Seidl onlangs naar de FIA gestapt voor verdere opheldering. 'Er is een goede kans dat hier hard op ingegaan wordt en de buigende vleugels niet langer geaccepteerd worden.'



Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws