Van Buren belicht positieve gevolgen van gewichtsvermindering Red Bull RB18 Formule 1
Formule 1

Van Buren belicht positieve gevolgen van gewichtsvermindering Red Bull RB18

Van Buren belicht positieve gevolgen van gewichtsvermindering Red Bull RB18

Rudy van Buren denkt dat Red Bull Racing veel snelheid gaat halen uit haar recente updates. De Oostenrijkse renstal heeft na de openingsfase van het seizoen haar overgewicht weggewerkt, en zal daar de rest van het jaar de vruchten van plukken. Van Buren, die veel race-ervaring heeft en zich ook thuis voelt in de simulator, legt uit waarom.

Voordat hij zich richt op het gewichtsverlies van Red Bull en haar RB18, legt hij even uit wat precies het verschil is tussen het materiaal van de Oostenrijkse renstal en Ferrari. 'Het ene team heeft de filosofie van iets minder drag en meer snelheid, en het andere team heeft een high downforce-pakket. Dus Red Bull is het team met het snelheidsoverschot en Ferrari is sterker in de bochten.'

'Ik denk dat het meest positieve dat Red Bull nu naar buiten heeft gebracht is dat de auto op gewicht is. Die tien tot twaalf kilo's aan overgewicht die ze hadden, zijn weg. Dat gaat op een circuit als Barcelona zeker helpen', verzekert de Carrera Cup-coureur. Red Bull zit inmiddels tegen het minimumgewicht aan. Dat was een van de primaire doelstellingen van het team voor het begin van het jaar.

Rob Kamphues meldt dat Red Bull volgens adviseur Helmut Marko helemaal nog niet op het minimumgewicht zit, maar dat verhaal slaat Van Buren bij Race Café in de wind: 'Marko heeft al gezegd dat hij wél op gewicht zit. Hij heeft gezegd: met de update van Barcelona is het voor elkaar.'

Voordeel voor Red Bull

De technische aanpassingen van het team uit Milton Keynes zullen Max Verstappen en Sergio Pérez de rest van het jaar snelheid bieden. Waar gaan de rijders de wijzigingen het meeste voelen? 'In de bochten', weet van Buren. 'Dat gaat het grootste voordeel zijn. Dat rechtuit is nog één ding. Het is vooral wat het lateraal, dus zijwaarts, doet in een bocht.'

'Met de g-krachten van een Formule 1-auto, neem 4 g als voorbeeld: tien kilo wordt veertig kilo in de bochten. Dat is wat echt zeer doet, want dat dringt door tot de banden, en tel hem maar door', concludeert hij. Overgewicht heeft dus gevolgen voor alle aspecten van een Formule 1-bolide. Zodoende zal Red Bull vanaf Barcelona op diverse fronten beter voor de dag komen dan in de eerste vijf races van 2022.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws