Voorbeschouwing GP Italië | Titelgevecht gaat met extra sprintrace door op stokoud circuit Formule 1
Formule 1

Voorbeschouwing GP Italië | Titelgevecht gaat met extra sprintrace door op stokoud circuit

Voorbeschouwing GP Italië | Titelgevecht gaat met extra sprintrace door op stokoud circuit

Nog geen week na de zinderende Nederlandse Grand Prix maakt de Formule 1 zich alweer op voor de volgende strijd: De Grand Prix van Italië. Op het iconische circuit van Monza wordt er komend weekend geracet en daarbij zal Max Verstappen de leiding in het wereldkampioenschap met hand en tand verdedigen. In deze voorbeschouwing brengt F1Maximaal.nl je op de hoogte van alle feiten en weetjes over de Grand Prix.

We vliegen van het ene naar het andere historische circuit, want net als Circuit Zandvoort heeft Monza een behoorlijke staat van dienst. De Italiaanse baan werd al vanaf 1922 in gebruik genomen en is daarmee het oudste racecircuit ter wereld na Brooklands en Indianapolis. Vanaf 1948 worden er officiële Formule 1-races georganiseerd op Monza en sindsdien keert de Formule 1 er ieder jaar terug, met het 1980-seizoen als enige onderbreking.

Monza is een echt 'powercircuit'

Het circuit kenmerkt zich door haar lange rechte stukken, maar niet iedereen weet dat Monza oorspronkelijk een ovaal circuit was. Op de track map hieronder zie je in het grijs de oude lay-out, die al jaren vergaan is maar wel bewaard is gebleven. De nieuwe baan (in het zwart) is een krappe 5,8 kilometer lang en bestaat ondanks haar grote afstand uit 'slechts' elf bochten.

Het circuit van Monza
Het circuit van Monza

De eerste sector van het circuit begint met het lange rechte stuk over start-finish, waarbij er een flinke remzone volgt voor de eerste en tweede bocht. Die bochtencombinatie is erg langzaam, waarbij coureurs vermoedelijk helemaal terugmoeten naar de tweede versnelling. Vervolgens accelereren de coureurs richting de snelle Curva Biassono, die hedendaags volgas genomen wordt.

Tweede sector het meest technisch

De tweede sector is waarschijnlijk het meest bochtige gedeelte, waarbij ook de nodige mechanische grip nodig is van de Formule 1-auto's. De coureurs komen aan bij de Variante Roggia, waarbij er teruggeschakeld wordt naar de derde versnelling. Hierbij loont het niet om laat te remmen en vol over de kerbs te gaan, omdat de exit richting bocht 6 en 7 belangrijk is. In bocht 6 liften de coureurs iets, om vervolgens wel kort op de rem te gaan voor de zevende bocht. Opnieuw is hier de exit erg belangrijk, gezien het lange rechte stuk tot en met bocht 8.

De derde sector begint met de beroemde Variante Ascari, een lastige bocht, zeker gezien het feit dat de auto's met relatief weinig downforce rijden en het een snelle chicane is. De coureur winnen het meeste tijd door zo hard mogelijk door de bocht te gaan, waarbij veel commitment nodig is. Vervolgens komen we alweer bij de laatste bocht aan, de Parabolica, opnieuw een beroemde plek op de Formule 1-kalender. De poleronde van 2020 staat op naam van Lewis Hamilton, die het rondje binnen 1:18.887 wist te rijden.

Volop inhaalmogelijkheden

Het circuit verraadt het al, maar op Monza zijn er genoeg plekken waar de Formule 1-coureurs elkaar zouden kunnen inhalen. De voornaamste plek is over start-finish, omdat er daar sprake is van DRS en coureurs al in bocht 11 snelheid op kunnen bouwen richting het rechte stuk. Ook op het rechte stuk tussen bocht 7 en 8 mag de DRS-vleugel open, waardoor ook daar een verhoogde kans is op inhaalacties.

Wat betreft set-up van de Formule 1-auto's zullen de meeste teams kiezen voor een kleine achtervleugel, waardoor de luchtweerstand (drag, red.) zo veel mogelijk beperkt wordt. Hierdoor zullen de topsnelheden op het rechte stuk hoog liggen, een echte vereiste op dit circuit met rechte stukken. Het nadeel van een set-up gefocust op topsnelheid is dat de auto onbalans krijgt in de bochten en vooral dat de auto 'springerig' kan zijn tijdens het aanremmen voor de langzame bochten. Wat dat betreft maakt Monza een uitdagend circuit voor de coureurs om op te rijden.

Sprintrace-format ook in Monza

Op Monza zien we het tweede sprintrace-weekend van dit seizoen, hiervoor wijzigen de sessies en de tijden ook ten opzichte van de normale gang van zaken bij Europese Grands Prix. Op vrijdag wordt er gekwalificeerd voor de sprintrace-kwalificatie, die op zaterdag plaats zal vinden. Deze sprintrace bepaalt uiteindelijk de pikorde van de startgrid op zondag.

Tijdens de sprintrace worden er ook enkele WK-punten verdeeld. De winnaar van de sprintrace, daarmee dus ook de polesitter van de zondag-race, krijgt drie punten toegewezen, de nummer twee krijgt er twee. Wie als derde finisht krijgt één WK-puntje. Alle regels, veranderingen en details over het sprintrace-weekend vind je in dit artikel.

Spannende titelrace tussen Verstappen en Hamilton zet zich voort

Al het hele seizoen zitten de Formule 1-fans op het puntje van hun stoel, want voorin is het erg spannend. In Nederland veroverde Verstappen weer de koppositie in de WK-stand ten opzichte van Hamilton en dus leidt de Red Bull-coureur de competitie nu met 224,5 punten, drie punten meer dan zijn concurrent. Verstappen en Hamilton trekken een flink gat naar de rest van het veld, want nummer drie Valtteri Bottas heeft 'slechts' 123 punten achter zijn naam.

Ook is het interessant om te zien hoe komend weekend beïnvloedt zal gaan worden door alle aankondigingen die zijn gedaan eerder deze week. Zo hebben een hoop coureurs duidelijkheid gekregen over het volgende seizoen. Valtteri Bottas gaat naar Alfa Romeo, George Russell werd eindelijk bevestigd bij Mercedes, AlphaTauri behoudt de zelfde line-up en ook Latifi weet dat hij volgend jaar in de Williams-auto zit. De zekerheid voor 2022 zal de coureurs rust en vertrouwen geven en het zal interessant worden om te zien wie hiervan een extra boost krijgt.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws