Peter Windsor is het totaal niet eens met de aanpak van de wedstrijdleiding in de openingsfase van de Grand Prix van Mexico. Max Verstappen kreeg het flink aan de stok met Lewis Hamilton, waarbij de Ferrari-coureur bestraft werd, en Verstappen achter Oliver Bearman vast kwam te zitten. Volgens Windsor had de wedstrijdleiding het bij het verkeerde eind door Verstappen straffeloos te laten ontsnappen, al wijst Windsor daarbij naar een moment tussen Verstappen en een andere coureur.
De eerste zes ronden van de race in Mexico stonden bol van de spanning. In de start vlogen vier coureurs zij aan zij op de eerste bocht af en vijf ronden later opende Verstappen wederom de aanval op Lewis Hamilton. In de eerste sector was het hard tegen hard, waarbij Verstappen en Hamilton allebei tot de verliezers behoorden. Verstappen verloor een positie, terwijl Hamilton zijn derde plek op illegale wijze behield en in de problemen kwam bij de wedstrijdleiding.
Verstappen greep zelf in
Windsor analyseert de hectiek in ronde 6 op zijn YouTube-kanaal. 'Niet lang na de start zagen we een dive-bomb van Max in de eerste bocht bij Lewis. Ik denk dat zijn banden inmiddels op temperatuur waren en dat hij redelijk wat grip had', zo wijst Windsor op het feit dat Verstappen als enige met de mediumbanden reed. Toch noemt de analist Verstappens poging te ambitieus. 'Hij ging veel te snel en ging wijd. Hij raakte Lewis en Lewis moest van de baan afrijden, waarna nog veel meer chaos volgde.'
Verstappen greep volgens Windsor zelf in na zijn gewaagde inhaalactie. 'We hoorden geen boordradio's, maar volgens mij besloot Max zelf om de plek weer in te leveren na bocht 3. Hij wist dat hij anders een straf zou krijgen', meent Windsor. 'Max probeerde de plek in bocht 4 volgens mij in te leveren, maar wist niet dat Lewis zich ook verremde en het gras inreed.' Hamilton sneed bocht 5 af en won zo enkele seconden.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
'Max was gewoon in de war en stuurde maar naar links, waardoor hij George afkneep', luidt de visie van Windsor op de chaos in bochten 4 en 5. 'Het resultaat was dat Oliver Bearman en Kimi Antonelli hen inhaalden. De vader van Bearman ging helemaal los in de garage', lacht Windsor. Bearman schoof op naar de vierde plek, terwijl Russell achter Verstappen en teamgenoot Antonelli op de zevende plek terechtkwam.
Ferrari met onvergeeflijke blunder
Windsor weet wie uiteindelijk het grootste slachtoffer werd van alle incidenten. 'Het eindresultaat was dat Lewis een straf van tien seconden kreeg. Dat had niet met de incidenten te maken, maar toen hij de baan afsneed, vertraagde hij niet om de andere auto's weer bij te laten komen. Normaal gesproken zegt de race engineer dan dat je moet vertragen, maar Ferrari deed dat niet. Dit is echt volledig onvergeeflijk', vindt Windsor over zijn voormalige werkgever.
Hamilton viel door zijn pitstop terug van de derde naar de achtste plek. 'Ik leefde enorm met Lewis mee dat dit gebeurde, want hij reed sterk in de kwalificatie en oogde goed in de eerste bocht. De hele race ging bergafwaarts na die straf van tien seconden. Dit was 100 procent de schuld van de mensen op de pitmuur, die niet tegen Lewis zeiden wat hij moet doen.' Hamilton leek eerst nog een gat naar Bearman te trekken, maar werkte zijn banden over de klif en vergooide zijn voorsprong vlak voor de pitstop.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Straf voor Verstappen
Windsor vindt ook dat Verstappen met het nodige geluk ontsnapte. 'Het andere wat ik hierover wil zeggen is dat Max een straf had moeten krijgen voor wat hij tegen George deed, want George moest enorm uitwijken om Max te vermijden, maar Max kreeg geen straf', baalt Windsor. 'Dat was uiteindelijk wel goed voor de rest van de race, maar het verbaasde me wel.' Verstappen kwam in bocht 4 nipt buiten de baan terecht. Toen hij terug op de baan kwam, zat Russell aan zijn buitenkant.
Russell werd in bocht 5 naast de baan gedrukt, waardoor ook Antonelli langszij kwam. Verstappen zat bij de apex van bocht 5 echter voor Russell aan de binnenkant en hoefde de Mercedes-coureur reglementair dus geen ruimte meer te gunnen. Russell eindigde uiteindelijk op een teleurstellende zevende plek, achter Antonelli.
'Als we het toch over straffen hebben, vind ik het ook bizar dat Charles geen straf kreeg voor de start van de race en het was dus ook bizar dat Max geen straf kreeg', zo is Windsor het totaal niet eens met de keuzes van de wedstrijdleiding. 'De enige coureur, die wél een straf kreeg, verdiende die straf totaal niet: Lewis Hamilton. Hij was degene die geen straf kreeg, maar hij kreeg wel een straf', sluit Windsor af.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties