Winters weekoverzicht | Teams komen met lanceerdata, gedonder bij Alpine Formule 1
Formule 1

Winters weekoverzicht | Teams komen met lanceerdata, gedonder bij Alpine

Winters weekoverzicht | Teams komen met lanceerdata, gedonder bij Alpine

In de winterweken kan het soms akelig stil zijn wat betreft het mondiale Formule 1-nieuws. Er wordt niet geracet en misschien keer je wel iets minder vaak terug naar je favoriete Formule 1-website. Maar niet getreurd: In dit weekoverzicht houden we je elke zondag bij over al het nieuws dat de afgelopen week de revue gepasseerd is, om je met een verfrist geheugen een nieuwe winterweek in te laten gaan. Wat gebeurde er deze week allemaal in de F1-wereld? Check hier het in het winters weekoverzicht van F1Maximaal!

Maandag 17 januari: Ferrari en McLaren komen met lanceerdatum

De week werd afgetrapt door Ferrari, want het team van Charles Leclerc en Carlos Sainz liet op de eerste dag van de week weten dat het op 17 februari haar nieuwe auto voor het seizoen 2022 zal tonen. Alhoewel de livery van Ferrari ieder jaar ongeveer hetzelfde is, is er al meteen volop speculatie over de invulling van het ontwerp van de nog naamloze Ferrari-bolide. In de wandelgangen wordt gesproken over een donkerdere kleur rood dan dat we gewend zijn.

Na Ferrari volgde McLaren maandag met het onthullen van hun lanceerdatum. De renstal uit Woking liet weten dat het op 11 februari het doek van haar bolide zal halen, zes dagen eerder dan Ferrari dus. Daarmee is McLaren voorlopig ook het tweede team na Aston Martin dat haar livery aan het grote publiek zal tonen.

Dinsdag 18 januari: Ook Mercedes met lanceerdatum, Red Bull met nieuws

We blijven even bij de bekendmakingen van de liveries, want Mercedes kwam op dinsdag met haar lanceerdatum. De Zilverpijlen presenteren de W13 op 18 februari, relatief laat dus. Op 23 februari worden de nieuwe auto's het asfalt opgestuurd, dan staat namelijk de driedaagse pre-season test in Barcelona op het programma.

Daarnaast kwam er nieuws uit het kamp van Red Bull Racing en Aston Martin. De teams zijn het eens geworden over de overstapdatum van ingenieur Dan Fallows van Red Bull naar het concern van eigenaar Lawrence Stroll. In eerste instantie was er een kort geding gaande, omdat de datum van de zogeheten 'gardening leave' niet duidelijk zou zijn. De twee partijen zijn een hoger beroep bij het Britse gerechtshof voor door een overeenstemming te sluiten.

Woensdag 19 januari: Pirelli mikt op 25 testdagen, Prost haalt uit

Woensdag liet Pirelli-directeur Mario Isola aan F1Maximaal weten dat de bandenleverancier van de Formule 1 mikt op 25 testdagen komend jaar om de banden voor 2023 te ontwikkelen. Ook komend jaar werkt Pirelli aan de 18-inch band voor 2023 en daarvoor hoopt men aparte testdagen te 'krijgen' van de teams en de FIA. In 2021 testte Pirelli 28 keer de nieuwe 18-inch band, die komend seizoen geïntroduceerd zal worden.

Ook liet voormalig wereldkampioen Alain Prost van zich horen. De Fransman is er naar eigen zeggen 'uitgewerkt' bij Alpine aan het eind van het vorige seizoen. De oud-coureur vervulde een rol als adviseur bij het team, maar leek niet nodig door teambaas Laurent Rossi. 'Als de teambaas je niet eens meer gedag zegt als je het circuit op komt lopen, is er niks meer aan. Er was niet eens meer sprake van onderling respect en onder die omstandigheden kan ik niet werken', aldus Prost.

Donderdag 20 januari: Briatore in beeld bij Alpine, Marko staat op

Daar waar Prost vertrekt, ontstaat er ruimte voor een nieuwe adviseur bij het team van Alpine. Donderdag bleek dat Flavio Briatore, oud-teambaas in de Formule 1, benaderd zou zijn door Alpine om de rol van adviseur in 2022 op te vullen. Briatore ontdekte in 1999 het talent van Fernando Alonso en samen boekten ze in de jaren hierna veel successen. Het is dan ook niet onlogisch dat Briatore wordt aangesteld, gezien het feit dat Alonso nu voor het team rijdt.

Ook bleek dat de geruchten omtrent Cyril Abiteboul en Red Bull flauwekul zijn. De Fransman werd in verband gebracht met het leiderschap van Red Bull Powertrains, de nieuwe afdeling dat vanaf 2022 de motoren van Red Bull zal produceren. Helmut Marko deed donderdag die geluiden af als 'onzin', waardoor de oud-teambaas van Renault niet hoeft te rekenen op een belletje uit Milton Keynes.

Vrijdag 21 januari: Hodgkinson officieel naar Red Bull

Nog meer nieuws over Red Bull Powertrains: vrijdag werd bekendgemaakt dat Red Bull en Mercedes een officiële overeenstemming hebben bereikt over de overgang van Ben Hodgkinson. De Brit stond jarenlang aan het roer bij de ontwikkeling van enkele cruciale en succesvolle motoronderdelen voor Mercedes en zal dus bij Red Bull aan de slag gaan. De overgang werd in de afgelopen maanden door mensen in het team al bevestigd, maar afgelopen vrijdag volgde dus pas het officiële statement van beide kampen.

Zaterdag 22 januari: Verstappen toont karakter 

Zaterdag stond Max Verstappen even in het middelpunt van het nieuws, mede omdat hij complimenten kreeg van Antonio Giovinazzi. De Italiaanse coureur moest gedwongen afscheid nemen van de Formule 1, omdat zijn stoeltje wordt overgenomen door Valtteri Bottas. Toen dat nieuws vorig jaar bekend was, was Verstappen één van de eersten die de voormalig Alfa Romeo-coureur een bericht stuurde. 'Ze (coureurs, waaronder Verstappen, red.) leefden allemaal enorm met mij mee en in dat soort moeilijke momenten is het zeer prettig wanneer je een hart onder de riem gestoken wordt. Daar wil ik ze graag nog voor bedanken', zei Giovinazzi.

Ook minder fijn nieuws voor Verstappen: een stroomstoring bij de Nederlander zorgde ervoor dat hij de overwinning bij de virtuele 24 uur van Daytona misliep. Namens Team Redline reed Verstappen mee in de online race, net als het weekend ervoor, toen hij meedeed aan de virtuele 24 uur van Le Mans. Bij die wedstrijd crashte de coureur zijn bolide en dit weekend ging het mis wegens een stroomstoring. Pech en ongelukken zorgen er dus vooralsnog voor dat prijzen uitblijven voor Verstappen.

Zondag 23 januari: Red Bull en Mercedes zien graag extra geld

Het budgetplafond staat voor de teams in 2022 al vast, maar Red Bull en Mercedes willen graag vijf miljoen dollar meer uitgeven dan de 140 miljoen die voorgeschreven staat. Wegens de zes sprintraces komend jaar vinden de teams dat zij een ruimer budget nodig hebben, omdat meer races ook betekent dat er meer schade kan optreden. Vooralsnog zijn de topteams de enige partijen die het budgetplafond willen verhogen in 2022 en dus is het onwaarschijnlijk dat hun verzoek voor de start van het seizoen zal worden ingewilligd.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws