Zaterdag GP Groot-Brittannië 2022 | Sainz pakt onverwachts pole, Verstappen verwijt gele vlaggen Formule 1
Formule 1

Zaterdag GP Groot-Brittannië 2022 | Sainz pakt onverwachts pole, Verstappen verwijt gele vlaggen

Zaterdag GP Groot-Brittannië 2022 | Sainz pakt onverwachts pole, Verstappen verwijt gele vlaggen

De winterstop van de Formule 1 is officieel begonnen en dat betekent dat de fans van de sport lang moeten wachten op de eerstvolgende Grand Prix. Toch heeft de koningsklasse van de autosport weer een interessant seizoen achter de rug met mooie races, controverses en politieke spelletjes. F1Maximaal neemt u gedurende de lange periode zonder Formule 1-races mee langs de meest interessante Grand Prix-weekenden van 2022. In deze editie staat de zaterdag van de Grand Prix van Groot-Brittannië centraal.

Dat Max Verstappen niet de publiekslieveling zou zijn op Silverstone was wel duidelijk, maar dat werd op vrijdag nog maar eens onderstreept. De coureur van Red Bull Racing die het wereldkampioenschap van 2021 ‘stal’ van Lewis Hamilton kreeg voldoende boegeroep te verwerken. Toch moest Verstappen de fans op Silverstone teleurstellen, want de Nederland bewees snel te zijn. De Red Bull-rijder was dan ook de gedoodverfde favoriet om poleposition te pakken op de zaterdag.

Horner waarschuwt FIA om porpoising-maatregel

Tijdens de persconferentie in Groot-Brittannië ging het vooral over de technische wijzigingen die de FIA door wilde voeren, en Christian Horner deelt zijn mening over het idee. De Red Bull-teambaas stelde dat de macht om de rijhoogte van de auto's te bepalen niet bij het motorsportorgaan zou moeten liggen, maar bij de teams zelf. 'De maatstaf waar ze het over hebben, is vrij gecompliceerd. Daar zijn zorgen over ontstaan. Vanuit een puristenperspectief is deze gang van zaken daarnaast niet ideaal. Het lijkt erop dat de FIA steeds meer kan dicteren hoe je als team de auto afstelt. Op welk punt stellen zij hoe je achtervleugel eruit moet zien?'

De Brit was niet de enige teambaas die er zo over dacht. Ook Jost Capito, de toenmalig teambaas van Williams, was aanwezig bij het persmoment. De Williams-topman gaf aan dat hij het eens was met de visie van zijn Red Bull-collega. Er moest volgens de Duitser een makkelijkere manier zijn om dit probleem op te lossen. Met suggesties kwam hij, evenals collega Horner, echter niet.

Verstappen zet de toon in VT3

Verstappen maakte zijn favorietenstatus tijdens de derde vrije training direct waar. De Nederlander reed naar de snelste tijd op Silverstone, en dat deed hij door een 1:27.901 neer te zetten. Een indrukwekkende tijd, want daarmee was de Red Bull-coureur ruim vier tienden sneller dan Sergio Pérez en Charles Leclerc, die deze training als tweede en derde afsloten. De derde vrije training werd nog op een droge baan verreden, maar de coureurs en de teams wisten dat de kans op regen tijdens de kwalificatie best hoog was.

Bij Mercedes was het gevoel ook een stuk beter in Groot-Brittannië. Dat de Duitse renstal erbij zat is niet geheel vreemd. Silverstone wordt ook wel gezien als een Mercedes-circuit en er is nog een voordeel voor het Duitse team: George Russell liet via de boordradio weten dat het stuiteren van de auto niet echt meer aan de orde was. Dat zagen we ook terug toen Verstappen een kwalificatieronde aan het rijden was. De Nederlander zette een snelle 1:28.498 neer, en Hamilton wist goed aan te sluiten met een 1:28.697. Daarmee stond hij na een halfuur twee tienden achter Verstappen. Uiteindelijk sloten beide Mercedes-rijders aan op de vierde en de vijfde plek.

Sainz pakt uit het niets poleposition op nat Silverstone

Tegen het einde van het eerste deel van de kwalificatie werd duidelijk dat twee teams zeer veel moeite hadden met het natte wegdek. Aston Martin en Haas zakten al vroeg in de sessie richting de onderkant van de tijdentabel. Door verkeerd te timen, kon Sebastian Vettel zijn laatste ronde niet starten. Hij werd achttiende, met teamgenoot Lance Stroll, die het doorgaans prima doet in de regen, op P20.

Met vijftien man vervolgden de heren de kwalificatie met Q2, waarin het nog steeds nat was. Meteen doken de rijders het circuit weer op en wederom werd er aan de lopende band gereden. Het droogde niet op. Sterker nog, de regen bleef tijdens het tweede deel van de sessie gewoon vallen. Esteban Ocon, Daniel Ricciardo, Yuki Tsunoda, Valtteri Bottas en Pierre Gasly moesten iets uit de hoge hoed toveren om nog naar Q3 door te kunnen. Geen van allen lukte dit, dus de volgende ronde was niet voor ze weggelegd.

In zijn allerlaatste ronde moest Verstappen het laten zien om poleposition definitief veilig te stellen, maar hij liet het na. Terwijl Carlos Sainz zijn ronde verbeterde, liet Verstappen het liggen in de tweede sector. 1:40.983 was het magische getal van de Spanjaard waar zijn Nederlandse concurrent niet aankwam. Sainz schitterde in zijn laatste ronde en trok daarmee een prachtige pole naar zich toe. Er begint dus een Ferrari vanaf pole, met Verstappen ernaast op de eerste startrij. Leclerc volgde, met Pérez op P4.

Max Verstappen kwam door een gele vlag net tekort. 
Max Verstappen kwam door een gele vlag net tekort. 

Ferrari op zijn hoede voor Verstappen

Verstappen leek lange tijd op weg naar poleposition, maar een goede laatste ronde van Sainz en een gele vlag gooiden roet in het eten van de Nederlander. Toch was de regerend wereldkampioen redelijk tevreden met zijn kwalificatiesessie. 'Het was een best lastige kwalificatie met de regen. Het was telkens of natter of droger. Je moest echt op het juiste moment op de baan zijn, maar de auto deed het goed.’ Uiteindelijk was het een gele vlag, veroorzaakt door Leclerc, die roet in het eten van Verstappen gooide. 'In Q3 is het altijd een beetje een loterij wanneer je de snelste ronde moet zetten. Om op de eerste rij te staan is in ieder geval goed voor ons. We hebben een goede raceauto, zowel op het droge als in het nat.'

Bij Ferrari lag de focus dan ook op de strategie voor de race, want bandenmanagement zal erg belangrijk worden, dacht Mattia Binotto. 'In het droge is Verstappen competitief, dus dan is het weer heel anders dan in de kwalificatie. Dit is één van de circuits waar je veel energie steekt in de snelle bochten en dat moet je onder controle houden. Het zal een probleem en een zorg zijn. Het is in ieder geval iets waar je op moet letten en wat je moet managen.' De teambaas was wel tevreden met de eerste pole voor Sainz. 'Hij had al een goed weekend in Canada. Nu krijgt hij meer vertrouwen en dat levert kalmte op.’

Wolff veroordeelt boegeroep aan het adres van Verstappen

Toto Wolff veroordeelde het boegeroep van de Britse fans jegens Verstappen tijdens het Grand Prix-weekend van Groot-Brittannië. 'Het is onsportief. Het enthousiasme van de fans en de steun voor Lewis hier is fantastisch, maar als je iemand wat minder mag, hou dan gewoon je mond. Geen enkele coureur verdient zoiets, ongeacht wat er vorig jaar gebeurd is en in wat voor competitie dan ook. Er zijn grenzen.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws