Geruchtencircuit | 'Newey naar Maranello halen gaat Ferrari 100 miljoen voor vier jaar kosten' Geruchtencircuit
Geruchtencircuit

Geruchtencircuit | 'Newey naar Maranello halen gaat Ferrari 100 miljoen voor vier jaar kosten'

Geruchtencircuit | 'Newey naar Maranello halen gaat Ferrari 100 miljoen voor vier jaar kosten'

In de Formule 1 wordt er veel gespeculeerd over transfers van teambazen en coureurs. Ook willen er nog wel eens jonge coureurs naar voren geschoven worden als potentiële vervangers voor rijders op de huidige grid. Bij het Geruchtencircuit lees je alle laatste suggesties rondom de toekomst van de Formule 1.

Zaterdag 27 april:

'Newey naar Maranello halen gaat Ferrari 100 miljoen voor vier jaar kosten'

Adrian Newey zou mogelijk willen vertrekken bij Red Bull Racing en heeft de kans om dan naar Ferrari, Mercedes of Aston Martin te gaan. La Gazzetta dello Sport geeft aan dat het voor Ferrari 'niet om ontelbare geldbedragen zou gaan, want de vier jaar die ze Newey willen bieden zouden ongeveer 100 miljoen kosten'. Volgens het Italiaanse medium zijn de financiële afdelingen van de renstal uit Maranello druk bezig om de berekeningen te maken en het nieuwe technische tijdperk in 2026 met Newey te beginnen.

Donderdag 25 april:

'Hülkenberg zo goed als zeker op weg naar Audi'

Het Duitse Sport1 meldt dat Nico Hülkenberg met nagenoege zekerheid op weg is naar Audi. De 36-jarige Duitser zou samen met Carlos Sainz al langere tijd bovenaan het lijstje staan van de Duitse autofabrikant. Sport1 meldt nu dat Hülkenberg en Audi overeengekomen zijn dat ze in 2025 gaan samenwerken, waarbij alleen de handtekening nog ontbreekt. Hülkenberg zei zelf afgelopen weekend tegen Sport1 met een glimlach: 'Ik ga niet in op speculaties.'

Hülkenberg reed in 2013 ook al voor Sauber. Sport1 meent dat Hülkenberg dit jaar al voor Sauber wilde rijden, maar dat Haas hem niet liet vertrekken. Het Duitse medium meldt dat Hülkenberg een contract voor drie jaar tekent. In dat geval rijdt hij tot en met 2027. Tegen die tijd is hij ook veertig jaar oud. Nico Rosberg reageerde in ieder geval al positief op het bericht, waarvan een officiële bevestiging aan het einde van mei verwacht wordt: 'Nico heeft veel ervaring, is snel, en beschikbaar. Andere topteams slaan niet toe, dus Audi moet deze kans grijpen. Het zou voor beide partijen ideaal zijn.'

Dinsdag 23 april:

'Ferrari gaat in Miami titelsponsor aankondigen die megadeal van Red Bull evenaart'

Ferrari staat op het punt om een megadeal aan te kondigen met een nieuwe titelsponsor: Hewlett-Packard (HP), zo meldt SportBusiness. Deze deal gaat een enorme financiële impuls voor het team betekenen vanaf het 2025-seizoen. De deal van Ferrari met HP zal het team helpen het salaris van zevenvoudig wereldkampioen Lewis Hamilton te betalen, die Carlos Sainz zal vervangen aan het begin van het volgende seizoen. Salarissen van coureurs tellen niet mee voor de budgetcap van de Formule 1, waardoor teams hun coureurs kunnen betalen wat ze willen.

De deal moet die van Red Bull Racing met titelsponsor Oracle evenaren, en dus zo'n 90 tot 100 miljoen dollar per jaar leveren. Oracle en Red Bull hebben een deal voor 500 miljoen dollar, dus voor vijf jaar. De deal tussen HP en Ferrari zal dan ook bestaan uit een samenwerking op het gebied van technologie. SportBusiness verwacht dat dit tijdens het Grand Prix-weekend van Miami wordt aangekondigd.

Woensdag 17 april:

'Steiner wil aandelen van Visa Cash App RB kopen'

Volgens het Japanse Autosport Web wil voormalig Haas-teambaas Guenther Steiner investeren in een eigen Formule 1-team en zou Visa Cash App RB mogelijk het doelwit zijn van de Zuid-Tiroler. Begin april gingen er al geruchten rond dat het zusterteam van Red Bull Racing te koop zou staan. Het Japanse platform beweert dat hij al mensen heeft gevonden die zich ook graag met de sport bezig zou willen houden. Steiner heeft zelf toegegeven dat hij wel weer terug zou willen keren naar de paddock als hij weer kan vechten voor overwinningen.

Vrijdag 12 april:

 'Sainz heeft een 1+1 deal getekend bij Mercedes'

Het Italiaanse Corriere dello Sport weet te melden dat Carlos Sainz een contract heeft getekend bij Mercedes dat inhoudt dat hij sowieso een jaar bij het team rijdt. Bronnen van Motorsport.com spreken dit nieuws echter tegen. Sainz zou dan het zitje warm houden voor Andrea Kimi Antonelli, en daarna doorgaan naar Audi, Williams of Red Bull Racing. De Spanjaard vertrekt aan het einde van dit seizoen bij Ferrari, Lewis Hamilton neemt dan zijn plek in.

Woensdag 10 april:

'Grote fabrikant geïnteresseerd om Alpine over te nemen'

Volgens de Italiaanse tak van Motorsport.com is een grote autofabrikant geïnteresseerd om Alpine over te nemen. De Franse renstal maakt een woelige periode door en is een van de zwakste teams op de grid dit seizoen. Niet enkel sportief, maar ook intern rommelt het bij Alpine. Zo werden halfweg vorig kampioenschap CEO Laurent Rossi en teambaas Otmar Szafnauer op straat gezet. Ook Alan Permane en Pat Fry vertrokken en lieten een leegte achter die duidelijk niet werd opgevuld. Hoe de toekomst van Alpine er zal uitzien, is onduidelijk.

Dinsdag 2 april:

'Red Bull in Japan voorzien van grote upgrade, inclusief nieuwe vloer'

Het doorgaans goed ingelichte Formu1a.uno deelt dat Red Bull Racing, zoals al verwacht werd, een eerste pakket aan upgrades zal introduceren in Japan. Max Verstappen wilde er in Australië nog niet te veel over kwijt: 'De kleur zal hetzelfde zijn', reageerde Verstappen toen grappend. Volgens Formu1a.uno zou Red Bull toch afzien van een overstap naar het zeropod-ontwerp, waar Mercedes in 2022 en 2023 mee reed, maar introduceert het team wel een nieuwe vloer. Dit cruciale onderdeel zou Red Bull op Suzuka een voordeel moeten bezorgen. Wel wordt er wisselvallig weer verwacht, wat de testgelegenheden in de vrije trainingen zou kunnen beperken.

Vrijdag 29 maart: 

'Aston Martin heeft Newey een concreet aanbod gedaan'

Eerder ging het gerucht al dat oliegigant Aramco Max Verstappen en Adrian Newey zou willen verleiden om de overstap naar Aston Martin te maken, maar Motorsport.com meldt vrijdag dat Lawrence Stroll, de eigenaar van het Britse team, Newey in Jeddah daadwerkelijk een concreet aanbod heeft gedaan. Volgens het medium heeft de topontwerper van Red Bull Racing het voorstel niet afgewezen en zou er een tweede gesprek gepland worden.

Maandag 25 maart:

'Ricciardo heeft nog twee races de tijd om zich te bewijzen'

Daniel Ricciardo zou nog twee races de tijd krijgen om te bewijzen dat hij zijn Formule 1-zitje bij het RB-team verdient, zo schrijf de New Zealand Herald. De Nieuw-Zeelandse krant zou hebben begrepen dat de Australiër een ultimatum heeft gekregen van Red Bull-adviseur Helmut Marko, en dat anders de Nieuw-Zeelandse Liam Lawson zijn stoeltje zal overnemen. Als Ricciardo er niet in slaagt tijdens de komende twee Grands Prix in Japan en China zijn prestaties te verbeteren, zal Red Bull een ruil uitvoeren waarbij Lawson waarschijnlijk in Miami in het stoeltje van Ricciardo mag plaatsnemen. De krant schrijft ook dat Lawson binnen Red Bull als de beste kandidaat wordt gezien om uiteindelijk naast Max Verstappen bij Red Bull Racing zelf te rijden, als vervanger van Sergio Pérez.

Woensdag 20 maart:

'Oliegigant Aramco richt pijlen op Verstappen en Newey'

Oliegigant Saudi Aramco werd afgelopen winter de titelsponsor van Aston Martin en dus werd het in Jeddah ook duidelijk dat de Saudische interesse en toewijding richting het team en de sport enorm is gegroeid. Max Verstappen werd eerder al in verband gebracht met een zitje bij Aston Martin vanwege de zaken die achter de schermen bij Red Bull Racing lopen, maar Formu1a.uno weet te melden dat Aramco wel eens interesse kan hebben in de drievoudig wereldkampioen en topontwerper Adrian Newey. Het zou dan het plan zijn om het duo naar Aston Martin te halen.

Maandag 18 maart:

'Twijfels over rechtmatigheid Marko-clausule in contract Verstappen'

Er zijn twijfels over de rechtmatigheid van de clausule in het contract van Max Verstappen, meldt Telegraph Sport. Daarbij zou het voor de Nederlander mogelijk zijn om te vertrekken als Marko ontslag zou nemen of geschorst zou worden. Volgens de Engelse krant zou Marko die clausule zelf hebben toegevoegd, zonder dat iemand van Red Bull Racing hiervan op de hoogte was. Red Bull wilde geen commentaar geven.

'Ziggo Sport biedt hoger voor uitzendrechten Formule 1 dan Viaplay'

De kans dat de Formule 1 vanaf 2025 weer op Ziggo Sport is te zien, is toegenomen, meldt Totaal TV. Er gaan geruchten rond dat VodafoneZiggo bij de eerste bieding een hoger bod heeft neergelegd voor de uitzendrechten dan Viaplay. Momenteel lijkt de biedingsstrijd in de tweede fase te zitten en dus krijgen beide partijen nog de kans om een hoger bod uit te brengen. Naar verwachting komt er deze maand meer duidelijkheid.

Zondag 17 maart:

'FOM nog maar met één partij in gesprek voor F1-uitzendrechten in Nederland'

Volgens sportmarketeer Chris Woerts is Formula One Management (FOM) nog maar met één partij in gesprek om de uitzendrechten van de Formule 1 in Nederland te verwerven. Woerts geeft op X aan dat RTL al uitgeschakeld is in de strijd om de uitzendrechten. Het zou dan wederom tussen Ziggo Sport en Viaplay gaan. Eerder meldde Woerts dat de FOM hoopte de knoop voor de start van het 2024-seizoen doorgehakt te hebben.

Vrijdag 15 maart:

'Vrouw die aanklacht tegen Horner indiende, gaat in hoger beroep'

De vrouw die een aanklacht had ingediend tegen Red Bull-teambaas Christian Horner gaat in hoger beroep, dat schrijft het Britse The Telegraph. De eerdere aanklacht die de vrouw had ingediend bij het moederbedrijf van Red Bull zelf, werd afgewezen na een intern onderzoek. Volgens het Britse medium duurde het wat langer voordat de vrouw vervolgstappen kon nemen, omdat ze haar advocatenteam heeft vervangen.

Woensdag 13 maart: 

'Sainz en Mercedes hebben eerste gesprekken achter de rug'

Carlos Sainz, die aan het einde van 2024 bij Ferrari plaats moet maken voor Lewis Hamilton, lijkt zijn zinnen gezet te hebben gezet op het Mercedes-stoeltje van zijn opvolger in Maranello. Het management van de Spanjaard is volgens het Italiaanse nieuwsblad Corriere dello Sport in gesprek met de Mercedes-top over een contract voor 2025. Sainz is overigens niet de enige coureur die in verband wordt gebracht met Mercedes. Ook de namen van Max Verstappen, die vanwege de Horner-rel mogelijk de overstap zou willen wagen, Fernando Alonso, Sebastian Vettel en Alexander Albon worden genoemd. Daarnaast lijkt ook Mercedes-talent Andrea Kimi Antonelli nog kans te maken.

Dinsdag 12 maart:

'Ferrari richt pijlen op Newey en drie andere kopstukken van Red Bull'

Ferrari zit niet stil en is naar verluidt bezig om een aantal kopstukken van Red Bull Racing tot een overstap naar Maranello te verleiden. Topontwerper Adrian Newey zou volgens onder meer Formula Uno Analisi Tecnica op het lijstje van Ferrari staan, maar Newey zou niet het enige doelwit van de iconische renstal zijn. De Italianen zouden hun pijlen volgens de Italiaanse sportkrant La Gazzetta dello Sport ook richten op David Morgan, de On-Track Aerodynamic Development Manager, Ben Waterhouse, Head of Performance, en Alessandro Germani, hoofd van Aerodynamic Development.

Maandag 4 maart:

'Marko-clausule maakt overstap Verstappen naar Mercedes op korte termijn mogelijk' 

De geruchten over een mogelijke overstap van Max Verstappen naar Mercedes gaan nog altijd rond, en volgens De Telegraaf zou een eventuele overstap zelfs dichterbij zijn dan we denken. Een zogenaamde Marko-clausule zou dit mogelijk maken: als adviseur Helmut Marko Red Bull Racing verlaat heeft Verstappen alle vrijheid om zelf ook een overstap te maken. Eerder gaven F1-Insider en Bild al aan dat dit het geval zou zijn, al wil Raymond Vermeulen, de manager van Verstappen, niet reageren op het bericht.

'Red Bull komt mogelijk met grote upgrade aan RB20 in Imola'

Red Bull komt in Imola mogelijk met een grote upgrade aan de RB20, meldt Auto, Motor und Sport. Onduidelijk is nog om wat voor upgrade het gaat. Helmut Marko gaf na de race in Bahrein toe: 'We zitten nog in de leerfase met de nieuwe auto. Het feit dat we nu al zo'n succes kunnen vieren, zou onze tegenstanders een beetje zorgen moeten baren.' Over de geruchten dat Red Bull met een grote upgrade zou komen in de eerste Europese race, zei Marko met een grijns: 'We zullen zien.'

'Verstappen meest gewilde kandidaat voor stoeltje bij Mercedes'

Max Verstappen zou de meest gewilde kandidaat zijn om het stoeltje bij Mercedes over te nemen, meldt Auto, Motor und Sport. Daarmee moet de Red Bull-coureur de vervanger worden van de vertrekkende Lewis Hamilton. Helmut Marko zou vrezen dat alle onrust binnen Red Bull ervoor kan zorgen dat Verstappen wordt weggejaagd. Ook de positie van sterontwerper Adrian Newey en toekomstig motorpartner Ford zou steeds onzekerder worden voor Marko. Teambaas Christian Horner zou erin geloven dat het ook zonder zijn sleutelfiguren kan.

Zondag 3 maart:

'Jos Verstappen spreekt met Wolff, nu Mercedes een plekje vrij heeft'

Volgens het Italiaanse Corriere della Sera heeft Wolff zijn ogen gericht op Max Verstappen, en start de Oostenrijker een charme-offensief via Jos Verstappen. Hoewel de vroeger goede relatie tussen Verstappen senior en Wolff flink beschadigd raakte tijdens het 2021-seizoen, spelen verschillende factoren een rol in de laatste ontwikkelingen: ten eerste vertrekt Lewis Hamilton na 2024, wat voor de Verstappens een groot conflict kan verzachten, en ook de onrust omtrent Christian Horner zou niet goed gevallen zijn bij papa Verstappen. Jos Verstappen liet eerder nog weten dat 'het zo niet verder kan'.

'De mening van Jos is duidelijk: vervang Horner', meent de Italiaanse krant. 'Jos heeft al gesprekken gehad met Toto Wolff, de aartsrivaal van Wolff, in de paddock. Dit gebeurt ook voor de camera's, nu Mercedes een plekje voor 2025 vrij heeft, aangezien Hamilton al bij Ferrari getekend heeft. In het verleden was de relatie tussen Horner en Jos Verstappen goed, maar daarna ontstonden meningsverschillen over de visie van het team.' Wolff prees Max Verstappen afgelopen meerdere malen uitgebreid, onder meer na afloop van de race.

Maandag 12 februari: 

'Ferrari heeft technisch directeur Red Bull op het oog'

Ferrari op de achtergrond bezig om Pierre Waché, de technisch directeur van Red Bull Racing, naar Maranello te halen, meldt La Gazzetta dello Sport. De Italiaanse renstal wist al een flinke slag te slaan door Lewis Hamilton voor 2025 vast te leggen, maar Ferrari is nog niet klaar. De krant meldt dat het team vorig jaar al een poging deed, maar dat Waché toen weigerde. De ingenieur kijkt nu echter niet onwelwillend naar een overstap. Mocht de nieuwe poging toch onsuccesvol blijken te zijn, dan staat Enrico Balbo ook op het lijstje. Hij bekleedt momenteel de rol van hoofd aerodynamica bij Red Bull.

Zaterdag 3 februari:

'Hamiltons Ferrari-deal zou waarde van 400 miljoen kunnen bereiken'

Nadat Lewis Hamilton op 1 februari zijn krabbel onder het papierwerk van Ferrari heeft gezet, draait de geruchtenmolen op volle toeren betreffende het salaris van de zevenvoudig wereldkampioen. Volgens Sportune.20minutes.fr lijkt het erop dat het een contract is van tachtig miljoen euro per jaar, en worden later ook Hamiltons projecten naast de baan door Ferrari gesteund. CEO John Elkann zou akkoord zijn gegaan met een investering van 250 miljoen euro in Hamiltons toekomstige projecten, wat zijn totale deal met Ferrari zo'n 400 miljoen euro waard maakt.

Donderdag 1 februari:

'Ferrari wil alles op alles zetten om Hamilton voor 2025 naar Maranello te halen'

Frédéric Vasseur had aangegeven beide coureurs zekerheid te willen geven voordat het 2024-seizoen van start gaat. Charles Leclerc heeft zijn contractverlenging verdiend, maar er zijn obstakels in de gesprekken met Carlos Sainz. Dat ligt echter niet aan de eisen van de Spanjaard, maar aan het feit dat Vasseur en John Elkann, CEO van Ferrari, alles op alles willen zetten om Lewis Hamilton naar Maranello te halen, meldt Formu1a.uno. De Brit wordt al vaker gelinkt aan Ferrari, maar hij is nog nooit dicht bij een overstap geweest.

Vorig jaar verlengde de zevenvoudig wereldkampioen ook zijn contract bij Mercedes, maar dat lijkt geen probleem te moeten zijn voor Ferrari. De coureur van Mercedes heeft een contract getekend van één jaar met een optie tot nog een seizoen. Het zou dan mogelijk moeten zijn voor Hamilton om in 2025 voor Ferrari te rijden. Gezien de eerdere geruchten is het nog maar afwachten of het tot een overstap kan komen. Will Buxton heeft wel aangegeven dat er sensationeel nieuws aan zit te komen. Of dat met deze situatie te maken heeft, is onduidelijk.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws