max verstappen george russell spanje controverse 2025 1 charles leclerc Max Verstappen
Max Verstappen

De race van Verstappen | Verstappen ontploft na verzoek Lambiase: dit veroorzaakte 'kortsluiting'

max verstappen george russell spanje controverse 2025 1 charles leclerc

In ‘De race van Verstappen’ wordt het raceweekend van Max Verstappen onder het vergrootglas gelegd. Op deze manier kom je dingen te weten die je tijdens de uitzending wellicht hebt gemist. Verstappen leek mogelijk op de winnende koers te liggen in Barcelona, maar in de laatste ronden gebeurden een aantal verrassende dingen. De Nederlander raakte enorm gefrustreerd en bereikte een kookpunt. We gaan uitgebreid in op de communicatie tussen Lambiase en Verstappen tijdens de slotfase van de race.

Verstappen ging met een iets beter gevoel het weekend in dan tijdens de afgelopen Grands Prix. De viervoudig wereldkampioen was positief na de eerste twee vrije trainingen. Hij verwachtte nog steeds dat McLaren te snel zou zijn, maar hij was wel blij dat de auto het iets beter leek te doen op het Spaanse asfalt. Op zaterdag liep de RB21 echter niet in het gareel. Hij had last van onderstuur en was zichtbaar in gevecht met de auto.

De 27-jarige kwalificeerde op P3, drie tienden achter Oscar Piastri. Dat is het grootste kwalificatieverschil tot nu toe. Hoe dan ook wist Red Bull dat een derde startplek niet het doemscenario hoefde te zijn. Vorig jaar startte Verstappen ook niet vanaf poleposition en wist hij Lando Norris ook in de eerste bocht te verschalken. Om dat beeld te herhalen moest hij ditmaal wel twee McLarens inhalen. Verstappen begon gemotiveerd aan de race.

Verstappen pakte Norris bij de start

Verstappen deelde de tweede startrij met George Russell. Hij moest de Brit dus ook in de gaten houden bij de start van de race. Toen de lampen uitgingen was Verstappen net wat sneller weg dan Norris. Hij pakte de buitenkant en remde laat in. De McLaren-coureur zat min of meer vast en moest eieren voor zijn geld kiezen. De viervoudig wereldkampioen kwam als tweede de eerste bocht uit en hoopte aan te haken bij Piastri om de druk erop te zetten.

'De auto achter je is Norris. Modus zes, graag. Het gat voor je is acht tienden, het gat achter je is negen tienden', liet ingenieur Gianpiero Lambiase weten. Verstappen kon bij Piastri blijven en kreeg ademruimte achter zich, het gat met Norris werd langzaamaan groter. In de eerste ronden hield Lambiase hem alleen maar op de hoogte van de gaten tussen hem en de McLaren-coureurs. Na een paar ronden kon hij Piastri niet meer volgen.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

oscar piastri mclaren gp spanje 2025 zondag lando norris max verstappen
Verstappen demoveerde Norris direct naar P3 bij de start.

Verstappen reed buiten de DRS van de Australiër, en Norris reed buiten DRS van Verstappen. De verschillen in pace waren echter niet groot. Verstappen reed op dat moment 1:21-ers, de McLarens zaten er hooguit twee tienden onder. Lambiase hield Verstappen ook op de hoogte van afstellingen die hij kon veranderen om het rijgedrag en bandenmanagement in bepaalde bochten te verbeteren. 'Je mag verwachten dat Lando de druk op gaat voeren', zei Lambiase.

Geen grip vergeleken met de McLarens

De ingenieur speelde ook de rondetijden van Russell door, die achter Norris reed. De Mercedes-coureur reed bijna een seconde per ronde langzamer dan Verstappen, en vormde dus geen directe bedreiging op dat moment. Die communicatie, over de rondetijden en de gaten, ging door tot de elfde ronde van de race. 'Norris zit op acht tienden en heeft DRS', liet Lambiase weten. 'Update over de front flap wanneer je kan?' vroeg hij vervolgens. 'Het is oké. Ik heb alleen geen grip. Vergeleken met hen dan', zei Verstappen, die de McLarens bedoelde.

'Oké, begrepen. Je verliest momenteel twee tienden per ronde ten opzichte van Oscar', vervolgde Lambiase. Norris kwam steeds dichterbij en Verstappen leek te denken dat hij er weinig aan kon doen om hem tegen te houden. 'Ik verlies de achterkant in de hogesnelheidsbochten', zei de Nederlander, die kalm klonk. 'Misschien twee clicks erbij op de voorvleugel?' suggereerde Verstappen. 'Display 5 is beschikbaar', zei Lambiase, om te helpen.

Verstappen klaagde ook over de achterbanden en werd op dat moment ingehaald door Norris. Red Bull besloot een agressieve strategie te hanteren en stevende af op een driestopper. In ronde dertien werd hij naar binnen gehaald voor de eerste pitstop. 'We gaan nu stoppen, opposite Norris', zei Lambiase. Verstappen ging van gebruikte softs naar nieuwe softs. 'Denk om de witte lijn bij de exit. Tyre 9, alsjeblieft', verzocht Lambiase betreffende de afstellingen.

Verstappen kreeg problemen met de RB21

Verstappen kwam als achtste terug op de baan en moest dus weer naar voren rijden. De undercut bleek krachtig te zijn, vooral in combinatie met Verstappens pace. Hij sneed als een warm mes door de boter door het veld om zich weer achter de McLarens te melden. 'Modus 9, graag, Max', zei Lambiase. 'Die vind ik niet echt leuk', reageerde Verstappen. 'Ik denk niet dat het een goede modus is', zei hij. 'Modus 6 kan ook, met overtake, als je het nodig hebt op het rechte stuk', aldus Lambiase.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

max verstappen red bull racing lando norris mclaren 2025 zondag race spanje
Lambiase helpt Verstappen om de auto onder controle te houden.

In ronde 21 was Verstappen alweer derde, terwijl hij amper tien ronden geleden nog in het middenveld reed. 'Info voor je: Norris is zojuist gestopt en rijdt in de pitstraat', zei Lambiase. 'Ook Piastri gaat nu naar binnen', vervolgde hij. De Nederlander reed vanaf dat moment een tijdje aan de leiding. 'Nieuwe update over de flap?' vroeg Lambiase. 'Ik denk dat dit wat beter is, maar de achterkant slijt snel, het is nogal lastig. Ik krijg er ook wat onderstuur van', zei Verstappen.

Een paar ronden later kreeg hij het moeilijker. 'Fucking hell, it's so hard to drive', zei de 27-jarige. 'Ik kan niet remmen en de auto wil niet insturen in de trage bochten', legde hij uit. Op dat moment had Lambiase er geen oplossing voor. Ze haalden Verstappen in ronde 27 dan ook opnieuw naar binnen. Ditmaal schakelde hij over op een nieuwe set mediums. Dat betekende dat hij voor de laatste stop, als ze een driestopper wilden doen, alleen nog een set harde banden overhad, en gebruikte softs.

Verstappens koppeling iets minder historisch dan in Monaco

De andere auto's in de top tien reden op dezelfde compound als Verstappen. Na Verstappens stop lag Piastri weer aan de leiding, met Norris op P2 en Charles Leclerc op P3. Met opnieuw een undercut profiteerde hij van het feit dat de coureurs voor hem nog moesten stoppen en zijn pace opnieuw erg snel was. 'Je komt net vóór Hamilton weer op de baan. Je racet tegen hem bij het uitkomen van de pitstraat', begeleidde Lambiase. 'Nog 37 ronden te gaan, trouwens. Stint 1 was dertien ronden, stint 2 was zestien ronden.'

De Red Bull-pitmuur gaf aan achttien ronden te willen doen op de set mediums die Verstappen op dat moment onder de auto had. 'Staan ze allemaal op mediums voor mij?' vroeg Verstappen. Het antwoord daarop was vanzelfsprekend 'ja'. Verstappen reed op dat moment onder de 1:18,300, terwijl Leclerc en Norris bijna twee seconden per ronde langzamer waren. Toch ging het niet helemaal lekker bij Verstappen.

'Lijkt wederom alsof ik geen koppeling heb terwijl ik opschakel', legde hij uit. '1973?' vroeg Lambiase, verwijzend naar het grapje dat Verstappen in Monaco maakte, over zijn nostalgische koppeling. 'Ja, misschien 1974 nu!' reageerde Verstappen. De mediumband leek voor de Nederlander in ieder geval wel te werken, want hij bleef zo'n anderhalve seconde per ronde sneller dan de heren voor hem. Hij lag in de 33ste ronde op de vierde plek en had uitzicht op het podium. Misschien zelfs de winst.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

De race van Verstappen | Verstappen explodeert achter het stuur: 'Nee! Maat! Ik zat er toch voor!'
Halverwege de race viel er nog wel wat te lachen voor Verstappen.

Red Bull leek ijzersterk schaakspel te spelen

'Nog 33 ronden te gaan. Er kan nog genoeg gebeuren', motiveerde Lambiase. Verstappen lag 2,5 seconden achter Leclerc en reed het gat ongelooflijk snel dicht. Piastri zat tien seconden voor hem. 'Head down, maat. 32 ronden', vervolgde Lambiase, die ook voelde dat er iets bijzonders kon gebeuren en Verstappen de race misschien wel kon winnen. Norris en Piastri hadden door dat Verstappen een behoorlijke pace te pakken had en begonnen te versnellen. Ook Norris reed onder de 1 minuut 20.

Het enige wat wel een beetje nadelig was, was dat Verstappen in verkeer belandde na zijn inhaalactie op Leclerc. 'Blauwe vlaggen voor Colapinto komen eraan', zei Lambiase. 'Oké, dus. McLaren voelt zich nu bedreigd, Max. Ze realiseren zich dat ze moeten pushen. Ze hebben nog een lange weg te gaan', luidde het bericht van Lambiase. Op deze manier kon Verstappen de McLarens mogelijk ook in een driestopper dwingen.

Hij kwam eerst weer een beetje verkeer tegen. 'Het is ongelooflijk. Deze auto blijft gewoon zo lang voor mij rijden', mopperde Verstappen. 'Oké. Piastri op 6,8 seconden', zei Lambiase, die dat veel belangrijker vond dan een achterblijver die Verstappen moest passeren. In ronde 47 haalde Red Bull Verstappen opnieuw naar binnen. Ze zetten hem op een gebruikte set softs voor de laatste achttien ronden. Verstappen kwam als derde weer terug op de baan.

Ging het mis met de communicatie?

Norris had op dat moment nét een vrije stop op Verstappen, Piastri had die sowieso. 'Maat, de ride van de auto is gewoon helemaal naar de gallemiezen', zei de Nederlander, die vreesde voor zijn pace in de slotfase. Lambiase kon er op dat moment niets aan doen, maar probeerde hem te motiveren door aan te geven dat er nog maar negentien ronden te gaan zijn. Norris kwam voor zijn deur terecht na zijn pitstop, waardoor het weer game on was. Carlos Sainz moest zo snel mogelijk aan de kant voor het duo.

Ook de vechtende Oliver Bearman en Liam Lawson moesten een tijdelijke wapenstilstand inlassen om beide rijders voorbij te laten. Dat duurde voor Verstappen wel te lang én het werd ook nog eens gevaarlijk toen de heren het duel eigenlijk niet wilden staken. 'Fucking hell!' reageerde hij gefrustreerd, waarna hij de beide auto's in kon halen. Het moment met Bearman en Lawson zorgde er wel voor dat hij weer binnen een seconde van Norris zat.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

De race van Verstappen | Verstappen explodeert achter het stuur: 'Nee! Maat! Ik zat er toch voor!'
Norris kwam weer binnen bereik toen de vechtende Lawson en Bearman in de weg zaten.

In ronde 55 moest Kimi Antonelli de auto langs de baan parkeren. Hij rolde het grind in nadat zijn dashboard compleet uit was gegaan. Zijn auto moest weggetakeld worden en dus werd de safetycar ingezet. 'Hebben we nog een set banden?' vroeg Verstappen. Hij vroeg in dit deel van de communicatie duidelijk om 'another' set, niet om 'a fresh' set. In het tweede deel vervolgde hij met: 'het zou wel een verschil maken, verse banden.'

Daarin suggereerde hij wel dat een verse set banden handig zou zijn. De enige verse set die hij nog had, waren harde banden. Red Bull zette hem dan ook op die banden. 'What the fuck zijn we... Wat is deze band?' vroeg Verstappen. 'Dat is de harde band, Max', zei Lambiase, stating the obvious. 'Waarom? Waarom staan we op harde banden?' vroeg Verstappen. 'Dat was de enige optie', legde Lambiase uit. Anders had Verstappen op een gebruikte set softs moeten rijden die het einde mogelijk niet haalden.

De Leclerc-druppel zorgt ervoor dat Verstappens emmer volloopt

Verstappen was er niet van overtuigd dat de harde band een goede optie was. 'Heeft er überhaupt iemand op de harde band gereden deze race?' vroeg hij. 'Negative', reageerde Lambiase. Geen data van andere coureurs op de harde band beschikbaar dus. Met alle achterblijvers duurde het wel even voordat de safetycar weer de pitstraat in kon. 'De gelapte auto's mogen nu inhalen, dus blijf op de racelijn, Max', instrueerde Lambiase. 'Dit zijn de auto's achter je: Leclerc, Russell, Hamilton. Alle drie op gescrubte softs. Norris en Piastri voor je ook.'

Op die informatie reageerde Verstappen niet. De safetycar ging in ronde zestig weer naar binnen, waardoor er uiteindelijk nog zes raceronden overbleven. Piastri ging in de laatste bocht op zijn gas en had Norris dicht achter zich. Verstappen kon niet helemaal lekker meekomen en had Leclerc op zijn hielen. Toen hij het rechte stuk opdraaide verloor hij bijna de achterkant van de auto. Hij corrigeerde zich razendsnel, maar Leclerc pakte uiteraard zijn kans. Verstappen deed een poging om de deur dicht te gooien, maar het mocht niet baten.

De auto's raakten elkaar. Vanuit de cockpit van Verstappen is te zien dat hij geen stuurbeweging maakt op het moment dat Leclerc naast hem rijdt. Vanuit de cockpit van Leclerc is ook geen duidelijke stuurbeweging te zien. Hij wilde terugrijden naar de racelijn om af te rekenen met Verstappen. 'Maat, hij ramde gewoon tegen mij aan!' klonk Verstappen. De Nederlander miste vervolgens de eerste bocht en moest de exitroute gebruiken. Hij sloot achter Leclerc weer aan. 'Hij deed hetzelfde, dus dat is een penalty', zei Verstappen stellig.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

max verstappen george russell spanje controverse 2025 1 charles leclerc
Verstappens gemoedstoestand ging alleen maar verder bergafwaarts vanaf dit moment.

De Russell-druppel zorgt ervoor dat Verstappens emmer overloopt 

'Charles ramde gewoon tegen mij aan op het rechte stuk', vervolgde Verstappen, die graag zag dat er wat met zijn opmerkingen werd gedaan. Het incident was inderdaad under investigation. Door het hele gebeuren op het rechte stuk vergat men bijna dat Russell en Verstappen ook nog een incident hadden. Met Leclerc voor hen wilden ze zij aan zij door de eerste bocht gaan. Ze kwamen met de wielen tegen elkaar aan, waardoor Verstappen dus de exitroute moest nemen in bocht 1.

Hij kwam voor Russell weer op de baan. Red Bull vreesde het ergste van de FIA en wilde dat Verstappen preventief de plek terug zou geven. 'Kan je Russell erlangs laten, alsjeblieft', verzocht Lambiase. 'Laat hem erlangs, alsjeblieft', herhaalde hij. 'Nee! Ik zat ervoor. Mate, what the fuck!' reageerde Verstappen, die niet snapte waarom Lambiase dat van hem vroeg. 'Mijn advies is om hem erlangs te laten', benadrukte Lambiase. 'Maat, ik zat er toch voor! Hij ramde me gewoon van de baan!' riep Verstappen terug.

De Nederlander kon niet bevatten wat zijn team van hem vroeg en was behoorlijk boos op dat moment. 'Maar dat zijn de regels', reageerde Lambiase. 'Dat zijn de regels waarmee we dit spel moeten spelen. Het is jammer, maar zo gaat het nu eenmaal.' Verstappen was woedend en reed tegen Russell aan. Daarmee vergooide hij zijn kansen op goede punten, want een podium zat er sowieso niet meer in. Lambiase hoopte dat hij nog een poging deed om Russell in te halen op het rechte stuk. 'Je hebt nog één kans.'

Spijt kwam een dag later

Verstappen probeerde te kalmeren en de instructies van zijn ingenieur op te volgen. 'Wat zeg je nu?' vroeg hij, in een iets rustigere toon dan een ronde daarvoor. 'Je hebt nog één kans op het rechte stuk', herhaalde Lambiase. 'Je batterij is vol.' Het lukte niet om Russell nog in te halen. Verstappen kwam als vijfde over de lijn en werd uiteindelijk tiende. Hij kreeg een tiensecondenstraf voor het incident met Russell. Lambiase lichtte hem in over die straf terwijl hij naar de pitstraat reed.

'Die straf is voor het veroorzaken van een botsing, in bocht 5 geloof ik', zei Lambiase. 'Daardoor zak je in de eindstand naar P10 op dit moment.' Verstappen had er geen boodschap aan. 'Yeah. Copy that,' zei hij. Zowel Lambiase als Verstappen hield zich stil. Ook Christian Horner had niets op de boordradio te melden. Verstappen sloot de Grand Prix van Spanje uiteindelijk inderdaad af op P10, en kreeg ook nog eens drie strafpunten op zijn licentie. Hij heeft er nu elf in totaal.

Na de race klonk Verstappen een beetje onverschillig in de media. Hij wilde liever niet praten over de straf, maar bekende wel dat hij met opzet tegen Russell aanreed. Op de maandag na de race plaatste Verstappen een bericht op Instagram om te laten weten dat het niet had mogen gebeuren. De laatste ronden van de wedstrijd zorgden voor zoveel frustratie, dat hij op dat moment reageerde zoals hij reageerde. Door naar Canada, en dit weekend snel vergeten.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws