Volgens Helmut Marko raakte Max Verstappen voorafgaand aan de zomerstop even zijn interesse in de Formule 1 kwijt. Verstappen kon zich echter totaal niet in die uitspraak vinden en benadrukte zijn betrokkenheid bij het huidige seizoen en dat van volgend jaar. Zijn prestaties na de zomerstop onderstreepten het harde werk dat hij en de ingenieurs hebben verricht.
Tijdens de raceweekenden in Monza en Bakoe wilde Verstappen niet te uitgebreid ingaan op wat er precies was veranderd achter de schermen. 'Iets klikte' met de auto in Zandvoort, wat deels aan de vloer kan worden toebedeeld, maar ook een deel aan de interne werkwijze. Verstappen legde in een paar woorden uit dat het ging om een filosofieverandering waarin het team iets minder afhankelijk is van de cijfers in de simulator.
'Het is niet zo dat ik opeens veel meer doe', legt Verstappen uit in een interview met De Telegraaf. 'Laat ik het zo zeggen: er wordt misschien iets meer naar mij geluisterd. Of meer met mij gecommuniceerd. Ook van bovenaf', vervolgt hij. 'Dat we de laatste tijd beter presteren komt niet door één persoon. Daar heeft het hele team invloed op. Er is een andere filosofie, als je kijkt naar het vinden van de juiste afstelling.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
De vloer die in Monza werd geïntroduceerd droeg zeker bij aan de prestaties. Verstappen en de ingenieurs vonden iets in de data en vervolgens werd er beter naar de feedback van de viervoudig wereldkampioen geluisterd. 'Die vloer die in Monza op de auto werd gemonteerd had zeker een positieve impact', bevestigt de viervoudig wereldkampioen, die in Monza de pole pakte en won, en dat in Bakoe herhaalde.
Overleg met Mekies
De filosofieverandering komt mogelijk voort uit de gesprekken tussen teambaas Laurent Mekies en Verstappen. De twee spreken 'elkaars taal', gezien de ingenieursachtergrond van de Fransman. Elke donderdag hebben ze een gesprek. 'Ja, sinds hij hier de teambaas is. Dan praten we eigenlijk over alles. Dus niet alleen over de auto, maar ook over het team en persoonlijke dingen', legt Verstappen uit. 'Dat is een gesprekje van twintig minuten, een half uur.'
Gedurende het weekend praten de twee vanzelfsprekend nog meer. Het team begreep voorafgaand aan de zomer goed dat Verstappen het niet meer zo positief inzag. 'Op een gegeven moment dacht ik wel: dit wordt helemaal niks meer. Ik ging het seizoen al in met de wetenschap dat we niet de beste auto hadden', deelt Verstappen de zorgen die hij had bij het ingaan van 2025. 'Nu denk ik nog steeds van niet, maar we weten wel hoe we alles kunnen maximaliseren.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Onderwerp Horner
Red Bull heeft al vaker het tij kunnen keren en dit jaar lijkt geen uitzondering. De ommekeer had alleen iets eerder in het seizoen moeten komen. Was dat mogelijk geweest als Christian Horner eerder was vervangen? 'Dat kun je onmogelijk weten', zegt Verstappen. 'Ik ben gewoon heel blij met hoe alles nu loopt in het team. Niet alleen met Laurent, maar met heel Red Bull Racing. Ook met de verstandhouding tussen de aandeelhouders in Oostenrijk en Thailand.'
Verstappen heeft het idee dat iedereen op dezelfde golflengte zit. 'Voor zo'n groot merk en raceteam is dat heel belangrijk. Veel mensen wisten dat het niet goed ging, maar het is niet altijd even makkelijk om het op te lossen. Ik ga nu zelf ook met een aangenamer gevoel naar het circuit toe. De resultaten en het feit dat ik een meer competitieve auto heb, helpen ook', knikt Verstappen, die op dit moment nog 36 punten achter de leider in het WK staat.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties