Max Verstappen heeft dit seizoen tot nu toe voor een aantal schitterende momenten gezorgd. Denk aan de verrassingspoleposition in Japan, zijn zege in Imola en de back-to-back zeges in Monza en Bakoe. Inmiddels heeft hij meer dan tweehonderd Grands Prix voor Red Bull Racing verreden en blijft hij groeien in zijn vaardigheden als coureur, maar ook als mens in een zeer politieke, lastige wereld.
Voorafgaand aan de zomerstop markeerde de Grand Prix van Hongarije Verstappens tweehonderdste race met het team. In een video van Red Bull spraken collega's mooie woorden uit over de Nederlander en lieten rookies Isack Hadjar en Gabriel Bortoleto weten dat ze Verstappen als een voorbeeld zien. Elk seizoen lijkt de viervoudig wereldkampioen weer een stap te zetten. 'Hij blijft groeien in alles wat hij doet', zegt oud-coureur Giedo van der Garde.
'Hij haalt gewoon het maximale eruit, of uit de auto, of uit de mensen om zich heen, of uit zichzelf', gaat de analist verder in een interview met F1Maximaal.nl. 'Hij heeft eigenlijk al dik een jaar niet meer de beste auto. Daarom heeft hij het vorig jaar ook super gedaan om dat kampioenschap toch binnen te halen', blikt Van der Garde terug op het 2024-seizoen, waarin het Red Bulls kant een tijdje niet op dreigde te vallen. Verstappen vocht keihard terug.
'Dit jaar zie je dat McLaren de betere auto heeft, maar dat hij op sommige momenten echt maximaal eruit haalt wat erin zit. Als je kijkt naar zijn teamgenoten, die het een stuk zwaarder en moeilijker hebben... Dat blijft zo knap', zegt de oud-coureur over zijn landgenoot. De Grand Prix van Mexico is het zoveelste voorbeeld. Verstappen knokte zich van P5 naar P3 met behulp van de strategie van Red Bull. De meesterlijke stint op de zachte band bracht hem naar het podium.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Zeggen wat hij wil
McLaren had misschien niet de beste auto in Monza, Bakoe en Singapore, maar wisten wel weer een slag te slaan in Mexico. De verschillen zijn zo klein, dat het einde van het seizoen mogelijk onvoorspelbaar zal zijn. Eén ding weet Van der Garde zeker: 'Als je Max in een McLaren had gezet dit jaar, had hij alle races gewonnen.' Het winnen van de laatste drie, vier races is eigenlijk wel nodig om de titel nog te pakken. De achterstand is 36 punten.
Wat er ook gebeurt, Verstappen zal er altijd realistisch over blijven. Geen enkele journalist kan hem nog uit de tent lokken over bepaalde onderwerpen, ook niet over een transfer of andere politieke zaken die niets met racen te maken hebben. 'Hij is Max', vervolgt Van der Garde. 'Hij zegt wat hij wil zeggen. Als hij sommige dingen niet mag zeggen, dan kan hij er heel goed omheen draaien', glimlacht de oud-coureur.
'Dat komt natuurlijk ook met de jaren. Je praat meer met de media, je weet wat je wel kan zeggen en wat je niet kan zeggen. Dat doet hij gewoon fantastisch', vindt Van der Garde, die wel kan genieten van de goudeerlijke antwoorden die Verstappen altijd geeft. 'Hij zal er nooit een verhaal van maken. Hij zegt wat hij wil zeggen', herhaalt hij. Dat was afgelopen zomer ook weer te zien met de verhalen over een overstap naar Mercedes en de boot van Toto Wolff.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Nutteloze roddels
Verstappen besteedde zelf totaal geen aandacht aan die geruchten: als zijn boot naast die van Toto ligt, ligt die daar. 'Ik heb ook wel eens naast Bill Gates gelegen', vervolgt Van der Garde met een voorbeeld. 'Ik denk niet dat je daar iets mee moet doen. Dus dat is natuurlijk weer een heel mediaverhaal geworden', lacht hij. Het Italiaanse blad Autosprint had de foto's als eerste, waarna de meeting tussen Wolff en Verstappen als een lopend vuurtje rondging.
Uiteindelijk was er niets aan de hand en liet Verstappen in Hongarije nogmaals weten dat hij nergens anders zou rijden. 'Het was zo'n verhaal dat iemand oppikte en wordt het een ander verhaal en zo gaat het verder', wuift Van der Garde weg. Zelfs McLaren-CEO Zak Brown was er even van overtuigd dat Verstappen een overstap naar Mercedes zou maken. 'Hij zit bij Red Bull en blijft daar, dat heeft hij gezegd. Ze moeten proberen om volgend jaar weer een goede auto te bouwen', aldus Van der Garde.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties