Max-Verstappen-Chris-Lulham-Franz-Hermann-GT3-Ferrari-296-Nordschleife-NLS-13 Max Verstappen
Max Verstappen

Nieuwe Verstappen-regel: racewetten rond Nordschleife-licentie worden gewijzigd

Max-Verstappen-Chris-Lulham-Franz-Hermann-GT3-Ferrari-296-Nordschleife-NLS-13

Max Verstappen reed in september twee keer op de Nürburgring Nordschleife. Tijdens zijn eerste uitstapje naar de Eifel behaalde de viervoudig wereldkampioen zijn licentie om op 27 september mee te mogen doen aan de negende race van de Nürburgring Langstrecken-Serie in een GT3-auto. De Duitse autosportfederatie gaat na zijn indrukwekkende prestatie voor het eerst rekening houden met simracers.

Verstappen won zijn eerste race in de Ferrari 296 GT3 van Emil Frey Racing op legendarische wijze. Hij vormde samen met Verstappen.com Racing-coureur Chris Lulham een duo. In de eerste stint wist Verstappen een behoorlijke voorsprong te creëren, waarna Lulham de auto over de finish reed. Voorafgaand aan dat weekend vertelde hij in Azerbeidzjan over het behalen van zijn licentie. Het is voor elke coureur verplicht om de Nordschleife Permit te behalen om daar te racen.

'De organisatie was heel behulpzaam en het verliep zo vlot als het kon gaan', zei Verstappen tegenover onder meer F1Maximaal.nl. Hij moest zijn eerste races op de Nordschleife in een teruggeschroefde Porsche Cayman GT4 rijden, maar klaagde niet. Voorheen had hij 'alleen' simrace-ervaring op de Nordschleife. De Duitse autosportfederatie gaat daarom de toegangsregels voor de DMSB Permit Nordschleife wijzigen om rekening te houden met simracers.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

max-verstappen-franz-hermann-gt4-nordschleife-13 september
Verstappen reed in een Porsche Cayman om zijn licentie te behalen.

Voor DPN niveau B kunnen kandidaten nu deelname aan officiële simracecompetities van de Nürburgring Langstrecken-Serie laten meetellen. Deze aanpassing geldt uitsluitend voor Permit B (geen GT3-races). Voor Permit A, waarmee de deelname aan snellere auto's, inclusief de SP9 GT3-klasse is toegestaan, worden de eisen ook versoepeld: in plaats van twee resultaten en veertien racerondes, is in de toekomst één resultaat en acht racerondes in een Permit B-auto voldoende. De rijtijd van maximaal twintig procent van de totale racetijd is volledig verwijderd.

Simracen voor je licentie

De veranderingen betekenen een aanzienlijke verlaging van de instapvereisten vergeleken met de jaren 2010, toen coureurs twee resultaten binnen een bepaald percentage moesten behalen en achttien ronden moesten voltooien. Hoewel dit de veiligheid op de baan verbeterde, liet het DPN-systeem coureurs soms in een wachtlus zitten, waardoor teams voor de 24-uursrace noodgedwongen rijderwissels moesten doorvoeren. Het weerhield een aantal rijders van een deelname aan de 24-uursrace.

De meest significante en opvallende verandering betreft DPN B met een internationale D-circuitlicentie of hoger. Coureurs kunnen nu deelname aan virtuele races meetellen voor de licentie. Voor de coureurs uit Verstappens talentenpool is dat natuurlijk goed nieuws, aangezien de Nederlander zijn oog op simracetalent laat vallen en hen graag naar het echte asfalt wil helpen. Lulham is bijvoorbeeld een van die rijders. De bestaande routes naar een Permit B blijven bestaan, maar worden nu dus aangevuld.

Het voltooien van drie van de vier ronden van de Digital Nürburgring Langstrecken-Serie (DNLS) in de winter, mits zonder straffen, kan nu gedeeltelijk een RCN-race (Rundstrecken Challenge Nürburgring) vervangen, de tweede divisie onder de NLS:

Route 1 DPN B-cursus, zoals Verstappen deed
Route 2 Voltooien van twee RCN-races met een rijderswissel of één als solorijder
Route 3 (nieuw) Eén RCN-race met een rijderswissel gecombineerd met drie DNLS-races zonder straffen.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Max-Verstappen-Chris-Lulham-Franz-Hermann-GT3-Ferrari-296-Nordschleife-NLS-1
Goed nieuws voor toekomstige talenten uit Verstappens kweekvijfer.

Verstappen-regel

Autosport meldt dat Verstappens prestatie tijdens de negende ronde van de NLS een belangrijke factor was in de beslissing van de organisatie om de regels op deze manier te 'versoepelen'. Verstappen wist na één NLS-race het verkeer al op een goede manier te managen vanwege zijn deelname aan simraces met meer klassen. 'Sinds de lancering van de DNLS in 2020 weten we dat simracen meer is dan entertainment. Het reproduceert de werkelijkheid op nauwkeurige wijze', zegt Christian Vormann, sportief directeur van de NLS.

'Recent liet Verstappens deelname aan de NLS zien hoe cruciaal virtuele voorbereiding kan zijn, vooral op de veeleisende Nordschleife', vervolgt hij. 'Zijn geheim is simracen. Verstappen heeft talloze ronden op iRacing op de Green Hell voltooid, inclusief DNLS evenementen. Het is geen verrassing dat hij zich meteen comfortabel voelde.' De beslissing om rekening te houden met simracen, laat zien dat de Duitse motorsportbond de digitale raceseries serieus neemt.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws